Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8336
Title: التحول نحو إدارة تنوع الثقافة التنظيمية في ظل الشراكة الأجنبية
Other Titles: Europactor/ Algerie و Somatel Liebherr دراسة حالة مؤسستي
Authors: حليمي, إلهام
Keywords: الشراكة
الشركات الأجنبية
الثقافة المهنية
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر3:كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية و علوم التسيير
Abstract: أصبحت ظاهرة الشراكات الدولية واسعة الانتشار في السوق العالمية، إلا أن هذا الخيار الاستراتيجي لا يخلو من مخاطر تتعلق باجتماع مؤسسات من خلفيات ثقافية مختلفة قد تشكل عائقا أمام تحقيق أهداف التعاون ففي علاقات التعاون تضع المؤسسات مواردها البشرية جنبا إلى جنب والتي لم تحصل على نفس البرمجة العقلية، حيث لا يتشارك الموظفين نفس أنظمة التفسير ولا نفس القيم والمعتقدات وإدراك المشكلات وطريقة معالجة الصعوبات، قواعد القرار واجراءات العمل وغيرها، ما يؤدي إلى ظهور فجوة ثقافية تعتبر تهديدا حقيقيا لاستقرار الشراكة أو التحالف. تهدف هذه الدراسة إلى فهم وتفسير أسباب حدوث الفجوات الثقافية داخل الشراكات الأجنبية وكيف تتأثر بشكل قوي بالثقافة الوطنية والثقافة التنظيمية للموظفين والمؤسسات، بالاستعانة في تحليل ذلك بمختلف الأبعاد الثقافية التي جاء بها الباحث (Geert Hofstede)في نموذجه والذي تم تطبيقه على واقع المؤسسات الجزائرية باعتماد منهجية كيفية، حيث أجريت الدراسة في كل من مؤسسة Europactor/Algerie ومؤسسة Somatel Liebherr عبر سلسلة مقابلات موجهة لمجموعة من المدراء والمسيرين، هذا وتم إجراء تحليل كيفي باستخدام برنامج .Nvivo11 لمعالجة المشاكل الناتجة عن مسافة الثقافة الوطنية والتنظيمية لابد من استخدام أدوات الإدارة بين الثقافات للتقليل من هذه الاختلافات ولما لا توجيهها في الجانب الإيجابي، لذلك حاولنا وضع تصور من خلال تقديم مقاربتين متكاملتين تتضمن مجموعة آليات لإدارة المشاكل التي قد تنجم عن هذه الاختلافات. خلصت الدراسة الميدانية إلى أن الشركاء في كلا المؤسستين متشابهين في بعض الأبعاد الثقافية ومختلفين في أبعاد أخرى ، إلا أن هذا الاختلاف لم يؤثر بشكل كبير على طبيعة العلاقة بين الشركاء حيث كان التأثير على المدى القصير أي عند بداية الشراكة لكن على المدى الطويل يتناقص التأثير السلبي لهذه الاختلافات، بسبب الاعتياد والتعرف على ثقافة الآخر، الحوار والاتصال المستمر وتوضيح الغموض، التفاهم والاحترام المتبادل الذي كان ركيزة هذه العلاقة ما مكن الشركاء من التحكم في الاختلافات التي كانت موجودة واحتواءها لصالح استمرارية المشروع المشترك وتحقيق الأهداف المطلوبة. The phenomenon of international partnerships has become widespread in the global market, however, this strategic option is not without risks related to the gathering of organizations from different cultural backgrounds that may constitute an obstacle to achieve cooperation goals. In cooperative relations, organizations put their human resources which did not obtain the same mental programming side by side, where workers do not share either the same systems of interpretation, nor the same values, beliefs, awareness of problems, how to address difficulties, decision rules, work procedures and others, which leads to the emergence of a cultural gap that is considered a real threat to partnership or alliance stability. This study aims to understand and explain the reasons of cultural gaps occurrence within foreign partnerships and how they are strongly affected by the national and the organizational culture of individuals and organizations, by analyzing the various cultural dimensions that the researcher (Geert Hofstede) came up with in his model, which was applied to the reality of Algerian institutions by adopting a qualitative methodology The study was conducted at Europactor/Algerie and Somatel Liebherr, through a series of semi-structured interviews directed at a group of managers and managers, and a qualitative analysis was carried out using the Nvivo11 program. To address the problems resulting from the distance of the national and organizational culture, it is necessary to use intercultural management tools to reduce these differences and why not direct it to the positive side. Therefore, we tried to develop an envision by presenting two complementary approaches, that include a set of mechanisms for managing the problems that may result from these differences. The field study concluded that the partners of both institutions are similar in some cultural dimensions and different in others, this difference however, did not significantly affect the nature of the relationship between the partners, since the impact was in the short term, (i.e. at the beginning of the partnership), in the long term the negative impact of these differences decreases, due to familiarity and identification of the culture of the other, dialogue, continuous communication and clarification of ambiguity, understanding and mutual respect, which was the basis of this relationship, that enabled the partners to control and contain the differences that existed in favor of the continuity of the joint project and achieving the desired goals. Dans les relations de coopération et partenariats, les organisations mettent leurs ressources humaines côte à côte et n'ont pas accès à la même programmation mentale, où les travailleurs ne partagent pas les mêmes systèmes d'interprétation, les mêmes valeurs, les mêmes croyances, la même compréhension des problèmes, la manière de résoudre les difficultés, les règles de décision, les procédures de travail, etc. Ainsi, un fossé culturel se crée, ce qui menace sérieusement la stabilité du partenariat ou de l'alliance. Cette édude a pour but de comprendre et d'expliquer les causes des lacunes culturelles au sein des partenariats étrangers et comment elle est fortement influencée par la culture nationale et la culture d'organisation des individus et des organisations, par l'analyse des différentes dimensions culturelles que l'imminent chercheur Geert Hofstede a intégrées dans son modèle et appliqué à la réalité des entités économiques algériennes en adoptant une méthodologie qualitative et une analyse qualitative a été réalisée à l'aide du programme Nvivo11 à la fois dans l'entreprise Europactor/Algerie et l'entreprise Somatel Liebherr. Pour y répondre à notre problématique qui découle de la distance entre les cultures, les outils de gestion interculturelle doivent être utilisés pour minimiser ces différences et ne pas les orienter dans la bonne direction. Nous avons donc tenté de concevoir une approche qui combine les deux approches (interactive et proactive), avec un ensemble de mécanismes pour gérer les problèmes qui peuvent en résulter. L'étude empirique et les recherches sur le terrain ont conclus que les partenaires des deux entités économiques étaient similaires dans certains domaines culturels et différents dans d'autres, mais que cette différence n'avait pas d'impact majeur sur la nature de la relation entre les partenaires car elle avait eu un impact à court terme, à savoir au début du partenariat. Mais à long terme, l'impact négatif de ces différences a diminué, en raison de l'accoutumance et de la connaissance de la culture de l'autre, du dialogue et de la communication en cours et de l'ambiguïté, de la compréhension mutuelle et du respect qui sous-tendaient cette relation.
Description: 183ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8336
Appears in Collections:دكتوراه العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
س.1596.33.pdf2.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.