Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8238
Title: مدى ممارسة أساتذة التربية البدنية والرياضية للكفايات التدريسية اللازمة في الطور الثانوي
Other Titles: دراسة ميدانية لبعض ثانويات ولاية الجزائر
Authors: قدور, عزالدين
Keywords: التربية البدنية
التعليم الثانوي
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدقت هذه الدراسة الى التعرف على مدى دراسة أساتذة التربية البدنية والرياضية في ولاية الجزائر للكفايات التدريسية اللازمة بالطور الثانوي، وقد تكونت عينة الدراسة من 86 أستاذ وأستاذة في العاصمة الجزائرية واستخدم الباحث المنهج الوصفي بالاسلوب المسحي واستخدم استبانة تكونت من 35 فقرة توزعت على خمس مجالات للكفايات التدريسية، وقد أظهرت النتائج أن درجة ممارسة أساتذة التربية البدنية والرياضية للكفايات التدريسية اللازمة في الطور الثانوي جاءت مرتفعة في كل المجالات، وأظهرت كذلك عدم وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة في استجابات أفراد عينة الدراسة في مدى ممارسة أساتذة التربية البدنية والرياضية في ولاية الجزائر، للكفايات التدريسية اللازمة ككا تعزي لمتغير الجنس والمؤهل العلمي باستثناء متغير الخبرة في التدريس لصالح الخبرة أقل من 5 سنوات Cette étude visait à identifier dans quelle mesure les professeurs d'éducation physique et de sport de la wilaya d'Alger pratiquent les compétences pédagogiques nécessaires dans la phase secondaire . L'échantillon de l'étude était composé de (86) professeurs de la capitale algérienne . Le chercheur a utilisé la méthode descriptive avec la méthode d'enquête , Et il a utilisé un questionnaire composé de (35) items répartis en cinq domaines de compétences pédagogiques , Les résultats ont montré que le degré d'éducation physique et la pratique par les professeurs de sport des compétences pédagogiques nécessaires dans la phase secondaire était élevé dans tous les domaines . This study aimed at identifying the extent to which physical education and sport teachers in the province of Algiers practice the necessary teaching competencies in the secondary education stage , The sampling frame for this study consisted of (86) male and female teachers , This study used a descriptive correlation design using a survey method . The survey questionnaire consisted of (35) items divided into five areas , The results revealed that the extent of practicing the necessary teaching competencies needed by physical education and sport teachers in the secondary education was high in all the studied areas
Description: 231 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8238
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1525.790.pdf1.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.