Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8230
Title: دوافع ممارسة التربية البدنية والرياضية وانعكاسها على تطوير المهارات الحركية لدى تلامذة المرحلة الثانوية
Other Titles: دراسة ميدانية بثانويات دائرة رقان
Authors: عبد الناصر, رابح
Keywords: التربية البدنية
التعليم الثانوي
المهارات الحركية
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدف هذا البحث إلى التعرف على العلاقة الموجودة بين الدوافع المرتبطة بأداء الحركة عند التلاميذ أثناء ممارسة التربية البدنية والرياضة في المرحلة الثانوية الذي بدوره يعتمد ويتأثر بالعديد من العمليات التي تطور المهارات الحركية وكذا المقارنة بين دوافع تلاميذ العلمي والأدبي داخل المؤسسة التربوية وبين الوظائف الحركية ، فهو سلسلة متتابعة ومتكاملة من العمليات تظهر من خلال التصرف الحركي الصحيح في المواقف الرياضية والأداء المتميز وكذلك في التحكم الحركي. من أجل تحقيق أغراض البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي لدراسة العلاقة الارتباطين بين المتغيرين، حيث شملت العينة على (200) تلميذ (ذكور وإناث) من التعليم الثانوي تتراوح أعمارهم ما بين (16 و 20) سنة، حيث طبقنا عليهم أدوات البحث المتمثلة في دوافع اللياقة البدنية ، دافع الميول الرياضية ، الدوافع النفسية والعقلية ، الدوافع الاجتماعية والخلفية ، دوافع التفوق الرياضي ، دوافع التشجيع الخارجي ، وأسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: 1) أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين التلاميذ بالنسبة لمتغير الجنس في الدوافع وتطوير المهارات الحركية ،ومتغير التخصص الدراسي لكن بصفة نسبية وهذا في كل الأبعاد المدروسة . 2) مشاركة الخبراء وذوي الاختصاص في وضع مناهج واضحة ومحددة للتربية البدنية والرياضية تراعي ميول التلاميذ ورغباتهم 3) إعطاء اهتمام لمدرس التربية البدنية والرياضية من قبل الإدارة والمسؤولين ، وعدم الاكتفاء بالقياس على النتائج واقتراحات الدراسة 4) ضرورة إجراء دراسات مماثلة يشعر فيها أساتذة التربية البدنية والرياضية بحلول لأزمات التي تواجههم عند التدريس. This study aimed to identify and recognize the interrelationship between the motives associated with the movement performance of pupils during practicing physical education on the one hand, and sports in the secondary school stage on the other. These motives depend on and are affected by many processes which develop motor skills, as well as to compare between the motor functions and the motives of students belonging to the scientific branches and those of literary ones inside the educational institution. It is, therefore, a sequential and integrated series of processes that appear through legitimate kinematic behavior in both sporting situations and the outstanding performance, as well as in motor control. However, to achieve the purposes of this research, the descriptive approach was used in order to study the correlation between the two variables.Thereby, the study included samples of (200) secondary school pupils, males and females aged 16-20, onto which we applied research tools represented in physical fitness motives, athletic tendencies, psychological and mental motives, social and background motives, motives for sports excellence, for external encouragement, and, thereby, the results of the study resulted in what follows: 1) That there are statistically significant differences among pupils regarding the gender variable in the motives as well as in developing motor skills, in addition to the academic specialty variable, but as for the latter, it tends to be in relative terms in all the studied dimensions. 2) The engagement of experts and specialists in developing and outlining a clear and specific curricula for physical education and sports which in their turn take into consideration pupils' desires and tendencies . 3) Giving attention to the physical education and sports teacher from the administration and officials' behalf, and not to be concerned solely with building conclusions and judgements based upon the results and study suggestions. 4) The need to conduct studies under which teachers of physical education and sports would feel the existence of solutions to the troubles and difficulties they face during the teaching process. Le but de cette recherche est d'identifier la relation qui existe entre les motifs liés à la performance du mouvement des élèves lors de l'exercice de l'éducation physique et du sport au stade secondaire, qui à son tour dépend et est affecté par de nombreux processus qui développent la motricité, ainsi que la comparaison entre les motivations des étudiants scientifiques et littéraires au sein de l'établissement d'enseignement et les fonctions motrices, c'est une série Un processus séquentiel et intégré qui se manifeste par un comportement cinématique correct dans des situations sportives et des performances exceptionnelles, ainsi que dans le contrôle moteur. Afin d'atteindre les objectifs de la recherche, le chercheur a utilisé l'approche descriptive pour étudier la corrélation entre les deux variables, car l'échantillon comprenait (200) étudiants (hommes et femmes) de l'enseignement secondaire âgés de (16-20) ans, où nous leur avons appliqué les outils de recherche représentés dans la motivation de fitness. Les motifs physiques, les tendances sportives, les motifs psychologiques et mentaux, les motifs sociaux et d'origine, les motifs d'excellence sportive, les motifs d'encouragement externe et les résultats de l'étude ont abouti à ce qui suit: 1) Qu'il existe des différences statistiquement significatives entre les étudiants concernant la variable de genre
Description: 182 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8230
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1509.790.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.