Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8229
Title: الكفايات التعليمية وعلاقتها بتكوين اتجاهات التلاميذ نحو ممارسة النشاط البدني الرياضي لتلاميذ الطور الثانوي مقاربة نفسية اجتماعية
Other Titles: دراسة ميدانية بثانويات الشلف
Authors: بروج, كمال
Keywords: التربية البدنية- الجوانب النفسية
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الفروق في اتجاهات التلاميذ تبعا لمستوى الكفايات ، ثم الكشف عن الفروق في الكفايات تبعا لمتغير الجنس والخبرة، كما هدفت إلى معرفة الفروق في تكوين الاتجاهات نحو ممارسة النشاط البدني والرياضي تبعا لمتغير الجنس واستخدم الباحث المنهج الوصفي على عينة تم اختيارها بطريقة عشوائية 800 تلميذ وتلميذة من المرحلة الثانوية، وعينة عشوائية من 40 أستاذ التربية البدنية والرياضية بولاية الشلف، ومن اجل جمع المعلومات استخدم الباحث بطاقة الملاحظة و مقياس كأداة للدراسة: بطاقة الملاحظة من تصميم الباحث تقيس الكفاية التعليمية والأدائية لأستاذ التربية البدنية والرياضية، وتتكون 40 عبارة مقسمة إلى 4 محاور أساسية : التخطيط 10 عبارات، التنفيذ 10 عبارت، ادارة الفصل 10 عبارات، التقويم 10 عبارات مقياس الاتجاهات نحو النشاط البدني وضعه في الأصل (جيرالد كينون) وأعد صورته العربية (محمد حسن علاوى) والذي يتألف من 06 أبعاد ويحتوى على 54 عبارة . وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية للأدوات تبين لنا أنها صالحة للدراسة، وتم المعالجة الإحصائية ببرنامج spss الحسابي خلصت نتائج الدراسة إلى ما يلي: يمتلك أساتذة التربية البدنية والرياضية كفايات مرتفعة، وفي الفرضية الأولى والثانية والثالثة وجدنا أن عامل الجنس والخبرة والمستوى العلمي لا يؤثرون في تكوين الكفايات التعليمية، أما في الفرضية الرابعة وجدنا أن عامل الجنس لا يؤثر في تكوين اتجاهات التلاميذ نحو ممارسة النشاط البدني والرياضي بينما في الفرضية الخامسة تبين لنا انه لا توجد فروق في اتجاهات التلاميذ تعزى لمتغير مستوى الكفايات التعليمية. In this research, we attempt to highlight the Differences in pupils trends according to competencies level, then expose the Difference in competences according to gender and experience ;this study also aim to discover the differences in forming trends towards Physical Education according to gender. We adopted a descriptive approach, eight hundred Secondary School pupils and forty PE teachers in Chlef- Algeria choosen randomly, using Observation Card and a Scientific Test. The Observation Card measures Educational Efficiency of PE teachers, composed with forty phrases axed on Planning, Execution, Management and Evaluation. The Scientifc Test that measures trends towards PE of (Gerald Kenon) translated to Arabic by (Mohamed Hassan Allaoui). Using SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). The results showed that : PE teachers have high competencies, the first three hypotheses proved that Educational Efficiency is not affected by the variables " gender, experience or educational level ", the forth hypothesis also proved that the formation of trends towards P E is not affected by the variable " Gender ". While the fifth hypothesis proved that there are no differences in the trends of pupils attributed to the variable " Level of Educational Efficiency ". Cette étude a pour objectif de mettre en évidence les différences dans les tendances des élèves en fonction du niveau de compétences, puis exposons la différence de compétences en fonction du sexe et de l'expérience; cette étude vise également à découvrir les différences dans la formation des tendances vers l'éducation physique en fonction du sexe. Nous avons adopté une approche descriptive, huit cents élèves du secondaire et quarante professeurs d'éducation physique de Chlef-Algérie choisis au hasard, à l'aide d'une grille d'observation et d'un test scientifique. La grille d'observation mesure l'efficacité éducative des enseignants d'éducation physique, composée de quarante phrases axées sur la planification, l'exécution, la gestion et l'évaluation. Le test scientifique qui mesure les tendances vers l'EP de (Gerald Kenon) traduit en arabe par (Mohamed Hassan Allaoui). Utilisation de SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). Les résultats ont montré que: les enseignants d'EP ont des compétences élevées, les trois premières hypothèses ont prouvé que l'Efficacité Pédagogique n'est pas affectée par les variables "sexe, expérience ou niveau d'éducation", la quatrième hypothèse a également prouvé que la formation des tendances vers l'EP n'est pas affectée par la variable "Sexe". Alors que la cinquième hypothèse a prouvé qu'il n'y a pas de différences dans les tendances des élèves attribuées à la variable "Niveau d'efficacité éducative".
Description: 146 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8229
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1507.790.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.