Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10397
Title: مع تقديم الذات وبناء الهوية(Instagram) علاقة استخدام موقع التواصل انستغرام
Other Titles: دراسة على عينة من المراهقين في منطقة الجزائر العاصمة
Authors: درداري, مروة هاجر
Keywords: مواقع التواصل الإجتماعي
الهوية الرقمية
الهوية الإجتماعية
التفاعل الاجتماعي عبر الأنترنت
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة الجزائر 03: كلية علوم الإعلام والإتصال
Abstract: شهد العالم في العقود الأخيرة طفرة هائلة في تكنولوجيا الإعلام والاتصال، حيث تحولت شبكة الإنترنت إلى فضاء اجتماعي افتراضي يجمع الأفراد من مختلف البيئات والثقافات. ومع بروز شبكات التواصل الاجتماعي، خصوصًا إنستغرام، تغيّرت أنماط التفاعل الإنساني لتصبح عملية بناء الهوية وتقديم الذات جزءًا من الممارسات اليومية للمستخدمين، ولا سيما المراهقين. تسعى هذه الدراسة إلى فهم العلاقة بين استخدام المراهقين لموقع إنستغرام وبين الطريقة التي يقدمون بها ذواتهم ويبنون هويتهم الافتراضية، سواء على المستوى الجسدي أو العلاقات الاجتماعية.In recent decades, media and communication technologies have undergone a tremendous boom, transforming the Internet into a virtual social space that connects people from different cultures and backgrounds. With the rise of social networking platforms—particularly Instagram—patterns of human interaction have shifted. Processes of self-presentation and identity construction have become part of daily practices, especially among adolescents. This study aims to examine the relationship between adolescents’ use of Instagram and the ways in which they present themselves and construct their virtual identities, both on the physical and relational levels. Au cours des dernières décennies, les technologies des médias et de la communication ont connu un essor considérable, transformant Internet en un espace social virtuel reliant des individus issus de cultures et d’horizons divers. Avec l’essor des réseaux sociaux — en particulier Instagram — les modes d’interaction humaine ont profondément changé. Les processus de présentation de soi et de construction identitaire sont devenus des pratiques quotidiennes, notamment chez les adolescents. Cette étude vise à examiner la relation entre l’utilisation d’Instagram par les adolescents et les manières dont ils se présentent et construisent leur identité virtuelle, tant sur le plan physique que relationnel.
Description: 237 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10397
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
01 - la these ..pdf4.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.