Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9969
Title: | الهندسة الانتخابية وإشكالية الحكم الراشد في الجزائر : دراسة مقارنة للانتخابات التشريعية (2012/2017) |
Authors: | دلباز, كمال |
Keywords: | الإنتخابات التشريعية- الجزائر- (2012/2017) الحكم الراشد- الهندسة الانتخابية- الجزائر- (2012/2017) |
Issue Date: | 27-Jun-2024 |
Publisher: | جامعة الجزائر3: كلية العلوم السياسية والعلاقات الدولية |
Abstract: | في ظل تعدد المعضلات التي تمس نظم الحكم، شكلت الهندســة الإنتخابية واحدة من الوصفات الأساسية الرامية لرسم سياسات كلية لبناء مؤسسات مستقرة، باعتبارها تقدم تحليلا شاملا للمتغيرات الفاعلة فـي إدارة العمليـة الإنتخابية، الأمر الذي نقل أطروحة الهندسة الإنتخابية من الهامش إلى مطلب رئيسي على جدول أعمال السياسات العامة في العديد من دول العالم كمدخل لترسيخ أسس الحكم الراشد، كما أن وجود الهندسة الإنتخابية لا يعني أنها العامل الوحيد في إدارة مثل هذه المعضلات، بالنظر إلى ما يمكن أن تحمله مضامينها على مستقبل الحياة السياسية،كونها تعكس المعيار النفعي الخاضع لمنطق السياسة العملي أكثر من التنظير المجرد عندما تستند لعملية التقييم. إن إزدواجية الطرح المعياري- الوظيفي للهندسة الإنتخابية - من منظور الغاية والوسيلة- شكل محور إشكالية هذه الدراسة، لا سيما من زاوية التحليل المقارن للمُعطى السياسي الذي يُعنى بالفعل السياسي، والمُعطى القانوني الخاص بمراجعات الوثائق الدستورية لكشف مدى فعالية منطلقاتها الفلسفية وترتيباتها المؤسساتية في توطين أسس الحكم الراشد في الواقع الجزائري، أين خلصت إلى تبيان حجم مسار التحول الذي قطعته من أطروحتها الوظيفية نحو المحايدة التي ارتسمت معالمها في صلب الوثيقة الدستورية2020 القاضية بالتخلي عن الإدارة الإنتخابية الحكومية لصالح سلطة مستقلة، إلا أن تحديات ترسيخ هذا التحول نحو تدبير ديمقراطي للمسألة الإنتخابية يبقى رهن الإرادة السياسية في إعادة صياغة دور الدولة في ضبط أولويات الإصلاح للمنظومة الذهنية السابق للمنظومة القانونية في مرحلة ما بعد التسلطية كآلية إستراتيجية لتحقيق مشروعية القبول المجتمعي كشرط سابق لأطروحات الدمقرطة النيوليبرالية. Dans la lumière des multiples dilemmes affectant les systèmes de gouvernance, l’ingénierie électorale constitue l’une des prescriptions de basevisant à formuler des politiques globales visant à construire des institutions stables, Comme elle afournit une analyse complète des variables efficaces dans la gestion du processus électoral, ce qui a fait passer la thèse de l'ingénierie électorale de la marge à une exigence majeure dans l'agenda des politiques publiques dans de nombreux pays du monde comme un levier servant consolider les fondations de la bonne gouvernance, En outre l’existence de l'ingénierie électorale ne signifie pas qu'elle soit le seul facteur de gestion de tels dilemmes, compte tenu de leurs implications sur l'avenir de la vie politique, reflètent davantage la norme utilitariste soumise à la logique pratique de la politique que la théorie abstraite lorsqu’ellese base sur le processus d’évaluation. La dualité de l’approche normative-fonctionnelle de l’ingénierie électorale – du point de vue de la fin et des moyens – constitue le centre de la problématique de cette étude. Et surtout du point de vue de l'analyse comparative de la donne politique qui concerne l'action politique et du fait juridique lié à la révision des documents constitutionnels pour révéler l'étendue de l'efficacité de leurs principes philosophiques et de leurs arrangements institutionnels dans l'établissement des bases de la bonne gouvernance dans la réalité algérienne. Où ellea conclu en précisant l'ampleur du chemin de transformation qu'elle a emprunté à partir de sa thèse fonctionnelle vers la neutralité, dont les Jalons ont été dessinés au cœur du Document constitutionnel de 2020, qui stipule le retrait de l'administration électorale gouvernementale au profit d'une autorité électorale nationale indépendante, Cependant, les défis de consolidation de ce passage vers une gestion démocratique de la question électorale restent soumis à la volonté politique de reformuler le rôle de l'État dans la définition des priorités de réforme pour le système juridique post-autoritaire en tant que mécanisme stratégique pour atteindre la légitimité de l'acceptation sociétale en tant que condition préalable aux thèses de démocratisation néolibérale. Given the various challenges facing governance systems, electoral engineering has emerged as an integral solution for developing comprehensive policies that promote stable institutions, offering a thorough analysis of the effective variables involved in managing the electoral process. Indeed, the concept of electoral engineering has become a crucial aspect of public policy agendas in many countries worldwide, seen as a means of consolidating the foundations of good governance. This shift in perspective has elevated the importance of electoral engineering from a marginal concern to a major requirement. Furthermore, the presence of electoral engineering does not necessarily imply that it is the sole factor in managing such dilemmas, considering their implications for the future of political life. It reflects the utilitarian norm subject to practical policy logic rather than abstract theory based solely on the evaluation process. The duality of the normative-functional approach to electoral engineering – from the point of view of ends and means – constitutes the core problem of the current study, especially concerning the comparative analysis of the political situation. This latter concerns political action and the legal fact linked to the revision of constitutional documents to reveal the effectiveness of their philosophical principles and institutional arrangements in establishing the foundations of good governance. The study specifically examined the Algerian reality and demonstrated the extent of the transformation path that electoral engineering has taken from its functional thesis toward neutrality. Indeed, the features of this transformation were drawn from the 2020 Constitutional Document, which stipulates the abandonment of government electoral administration in favor of an independent administration. However, the challenges of consolidating this shift towards a democratic management of the electoral issue remain contingent on the political will to reformulate the role of the state in setting reform priorities for the post-authoritarian legal system as a strategic mechanism to achieve the legitimacy of societal acceptance as a precondition for neoliberal democratisation theses. |
Description: | ص.418 |
URI: | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9969 |
Appears in Collections: | دكتوراه العلوم السياسية والعلاقات الدولية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
د.2049.320.pdf | 8.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.