Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9956
Title: الرياضة المدرسية في المؤسسات التربوية وعلاقتها بالأداء البدني والمهاري لدى تلاميذ الطور الثانوي
Other Titles: دراسة ميدانية لدى المشاركين في الفرق المدرسية بولاية أم البواقي
Authors: لكحل, أسماء
Keywords: الرياضة-المدارس
الأداء
التربية البدنية
التعليم الثانوي
Issue Date: 23-May-2024
Publisher: جامعة الجزائر3: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التحققمنتأثيرالرياضة المدرسيةعلى الجانبين البدني والمهاري للتلاميذ المشاركين في الفرق المدرسية مع توضيح دوروأهميةأستاذالتربيةلبدنيةوالرياضيةبالتعاونمعالإدارةفيتحسينوتطويرالرياضةالمدرسية. استخدم الباحث المنهج الوصفي وشملت عينة البحث في 40 أستاذتربية بدنية ورياضية للطور الثانوي لولاية أم البواقي تم اختيارهم بالطريقة العشوائية و24 تلميذا تم اختيارهم بالطريقةالعمدية وتنقسم لجزئين: الجزء 1: تتكون من 12 تلميذا لا يمارسون أي نشاط رياضي عدى حصةالتربية البدنية والرياضية المبرمجة على مستوى المؤسسة بمعدل ساعتين في الأسبوع وقد أسندنا مهمة اختيار العينة لأستاذ التربية البدنية على مستوى المؤسسة لما له من دراية ومعرفةبالتلاميذ. الجزء 2: وتتكون من 12تلميذا من الفريق المدرسي لثانوية منتوري أحمد الشريف و الذين يتدربون ثلاث مرات في الأسبوع. أما أدوات البحث فتمثلت في استمارة استبيان موجه للأساتذة يحتويعلى 20 عبارة مرقمةمن01إلى20 و تم بناؤه وفق ثلاث محاور، اختبارات بدنية لتقييمالأداءالبدني وبطاقة ملاحظة لتقييمالأداءالمهاري للتلاميذ. وبعد تطبيق الأدوات تم تفريغ البيانات ومعالجتهاإحصائيابالاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية (SPSS)، وتوصل الباحث إلى مجموعة من الإستناجات أهمها: -لاتحض الرياضةالمدرسيةبالقدرالكافيمنالاهتمامالقانونيمقارنة مع رياضةالنخبة. - لاتحض الرياضةالمدرسيةبالقدرالكافيمنالاهتماممنقبل أساتذة التربية البدنية من أجل تنظيمهاوتطويرها. - هناك إهمالمنقبلالإدارة فيتنظيم وتطويرالرياضةالمدرسية. - توجد فروق دالة إحصائيا في بعض الصفات البدنية و مهارتي الإرسال و الضرب الساحق بين الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية فقط و المشاركين في الفرق المدرسية لكرة الطائرةلدى الطور الثانوي. Cette étude visait à étudier l'effet du sport scolaire sur les aspects physiques et techniques pour les éleves participant aux équipes scolaires en expliquant l'importance et le rôle de professeur d'éducation physique en Cooperation avec L'administration pour améliorer et d'évlloper le sport scolaire. Le chercheur a utilisé la méthode descriptive et l'échantillon de la recherche Comprenait 40 professeurs d'education Physique au secondaire dans la Wilaya Doum El Bouaghi, ils ont été sélectionés au hasard et 24 élèves out de selectionés délibrement et répartis en 02 parties LA 1ère partie:éleves ne pratiquent aucune activité sportive sauf les cours d'éducation physique programmé à l'établissement (2h par semaine). Nous avons confié la tâche de sélectionement au professeur d'education Physique en raison de sa connaissance des élèves. La 2eme partie est composée de 12 éleves de l'équipe scolaire du lycée Mantouri qui s'entrainent 3 fois par semaine. Les outils de la recherche étaient un Professeurs Contenant 20 énoncés numerotés de 01 Jusqua 20 sur 3 asces. Les Tests physique pour évaluer les performances Physiques -Une fiche pour évaluer les performances des élèves. Après avoir appliqué les outils, les données ont été transcrites et traités statistiquent à l'aide du (SPSS). Le chercheur est parvenu à une série de Conclusion: Le sport scolaire ne recoie pas suffisament d'attention juridique par rapport aux sport d'élite. Il ya une négligence de la part de l'administration dans l'organisation et le developpement du sport scolaire. Ilesciste des différences significatives dans certaines caracteristiques Physiques, les compétences entre ceux qui pratiquent l'éducation Physique et les participants aux équipes de volley-ball des écoles. The aim of this study was to investigate the impact of school sports on both the physical and skill aspects of the students participating in school teams while highlighting the role and importance of physical education teachers, in collaboration with the administration, in improving and developing school sports. The researcher used a descriptive approach, and the research sample consisted of 40 physical education teachers for the secondary level in the Umm El-Bouaghi province, selected randomly, and 24 students intentionally chosen and divided into two parts: Part 1: Consisted of 12 students who did not engage in any sports activities other than the scheduled physical education class, which took place for two hours a week at the institution. The physical education teacher at the institution was responsible for selecting this sample due to their knowledge of the students. Part 2: Consisted of 12 students from the school team of Mentouri Ahmed El Sherif Secondary School, who trained three times a week. The research tools included a questionnaire directed at the teachers, containing 20 numbered statements from 01 to 20, structured according to three axes, physical performance assessments, and a skill performance evaluation card for the students. After applying the tools, the data was collected and statistically processed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The researcher reached several conclusions, including: " School sports do not receive sufficient legal attention compared to elite sports. " School sports do not receive sufficient attention from physical education teachers for organization and development. " There is negligence o
Description: 194 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9956
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.2037.790.pdf8.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.