Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9692
Title: | الشراكة بين القطاعين العمومي والخاص في الجزائر : قطاع الأشغال العمومية أنموذجا "2000/2017" وفق مقاربة نقل وتعلم السياسة |
Authors: | بجقينة, ياسين |
Keywords: | الأشغال العمومية- الجزائر - 2000/2017 الشراكة- القطاع العمومي والخاص- الجزائر - 2000/2017 |
Issue Date: | 20-May-2024 |
Publisher: | جامعة الجزائر3: كلية العلوم السياسية والعلاقات الدولية |
Abstract: | حاولنا من خلال أطروحتنا هذه الإحاطة بجوانب موضوع الشراكة بين القطاعين العمومي والخاص، مع التركيز على حالة قطاع الأشغال العمومية في الجزائر للفترة الممتدة من سنة 2000م الى غاية سنة 2017م، وذلك انطلاقا من السؤال الذي يبحث في كيفية تفسير واقع الشراكةPPP من خلال السياسة القطاعية للأشغال العمومية الجزائري، وكمحالة للإجابة على الاشكال المطروح ولتأكد من صحة الفرضيات المطروحة شرعنا في هذه الدراسة من خلال أربع فصول، فصلان اهتمّا بالجانب المفاهيمي والمقارباتي والتاريخي للشراكة، وفصلان خُصّصا لدراسة الحالة وذلك عبراسقاط تلك المفاهيم والمقاربات على الحالة الجزائرية. وعليه اختبرنا الفرضياتالمطروحة باستعمال مقاربة نقل السياسة وتطبيق مؤشر Infrascop. والتي كانت من أهم نتائجها أنّ معظم السياسات العامة الجزائرية وخاصة تلك المتعلقة بالتعاون والشراكة القطاعية مع القطاع الخاص مستوحاة من التجارب الدولية في إطار طوعي منافساتي وفق نقل السياسات واستخلاص الدروس، وقد تبيّن ذلك من خلال ما جاء في متن الأطروحة حيث أنّ النموذج العام الذي يخيم على سياسات الشراكة بين القطاعين تتشكل من قوانين الامتياز والاستثمار والصفقات العمومية وتفويض المرافق وغيرها من القوانين؛ وكله لا يخرج عن دائر النموذج الفرانكفوني للشراكة PPP. ومع هذا التقارب السياسي الملموس، الاّ أنّ النموذج الجزائري للشراكة PPPفي مجال الاشغال العمومية يضلُّ متمايز عن غيره من الدول، وذلك لتماهي السياسات مع التجربة الجزائرية متأثرة بمحيط النظام السياسي غير المستقرة (التدجين السياسي)، والذي يُغذّي آليته السياسية والتنموية بالريع الهيدروكربوني. Through our thesis, we tried to cover the aspects of the issue of partnership between the public and private sectors, with a focus on the state of the public works sector in Algeria for the period extending from the year 2000 AD until the year 2017 AD, based on the question that examines how to interpret the reality of the PPP partnership through the sectoral works policy. The Algerian general public, and as an opportunity to answer the questions raised and to confirm the validity of the hypotheses proposed, we embarked on this study through four chapters, two chapters concerned with the conceptual, methodological and historical aspects of the partnership, and two chapters devoted to studying the case by projecting those concepts and approaches onto the Algerian case. Accordingly, we tested the proposed hypotheses using the policy transfer approach and applying the Infrascop index. One of its most important results was that most of the Algerian public policies, especially those related to sectoral cooperation and partnerships with the private sector, were inspired by international experiences within a voluntary, competitive framework according to transferring policies and drawing lessons. This was demonstrated through what was stated in the body of the thesis, as the general model that prevails over PPP policies are shaped by concession, investment, public procurement, utility authorization and other laws; All of it does not deviate from the Francophone model of PPP partnership. Despite this tangible political rapprochement, the Algerian model of PPP partnership in the field of public works remains distinct from other countries, due to the compatibility of policies with the Algerian experience, influenced by the environment of the unstable political system (political domestication), which feeds its political and development mechanism with hydrocarbon rents. A travers notrethèse, nous avonstentéd'aborder les aspects de la problématique du partenariat entre les secteurs public et privé, avec un focus sur l'état du secteur des travaux publics enAlgérie pour la périodes'étendant de l'an 2000 après JC jusqu'àl'année 2017 après JC, à partir de la question qui examine comment interpréter la réalité du partenariat PPP à travers la politique sectorielle des travaux. Le grand public algérien, et afin de répondre aux questions soulevées et de confirmer le bien-fondé des hypothèsesproposées, nous avonsentrepriscette étude à travers quatre chapitres, deux chapitresconsacrés aux aspects conceptuels, méthodologiques et historiques du partenariat, et deux des chapitresconsacrés à l'étude du casenprojetantces concepts et approches sur le casalgérien. Enconséquence, nous avonstesté les hypothèsesproposéesenutilisantl'approche de transfert de politique et enappliquantl'indiceInfrascop. L'un de sesrésultats les plus importants a été que la plupart des politiques publiquesalgériennes, notammentcellesliées à la coopérationsectorielle et aux partenariats avec le secteurprivé, se sontinspirées des expériencesinternationales dans un cadre volontaire et compétitifselon les politiques de transfert et les leçonstirées. Cela a étédémontré à travers ce qui a étédit dans le corps de la thèse, car le modèlegénéral qui prévaut sur les politiques de PPP estfaçonné par les concessions, les investissements, les marchés publics, l'autorisation des services publics et d'autreslois; Tout cela ne s'écarte pas du modèle francophone de partenariat PPP. Malgré ce rapprochement politique tangible, le modèlealgérien de partenariat PPP dans le domaine des travaux publics reste distin |
Description: | ص.425 |
URI: | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9692 |
Appears in Collections: | دكتوراه العلوم السياسية والعلاقات الدولية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
د.2033.320.pdf | 9.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.