Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9662
Title: (2017-2022) أثر عصرنة الإدارة المحلية على ترقية الخدمة العمومية في الجزائر: دراسة ميدانية لعينة من بلديات ولاية باتنة
Authors: ضيافي, عبد العزيز
Keywords: الإدارة العمومية - الخدمات العمومية - الجزائر
التحول الرقمي- الإدارة الالكترونية- الجزائر
Issue Date: 24-Mar-2024
Publisher: جامعة الجزائر3: كلية العلوم السياسية والعلاقات الدولية
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى قياس أثر عصرنة الإدارة المحلية على ترقية الخدمة العمومية في الجزائر، حيث تعالج مسارات ومضامين الإدارة المحلية وتطورها الكرونولوجي خلال فترات زمنية متعاقبة ومتتالية، قصد الوقوف على مكامن الخلل ومعرفة الأسباب الدافعة الى تغير أنماط وأساليب التسيير من فترة لأخرى. في المقابل فإن متغير الخدمة العمومية تم تحليله وفق بناء منهجي تراكمي، حيث تم التطرق الى ماهية الخدمة العمومية والمصطلحات المجاورة لهاو أنواعها، قصد توضيح الصورة وتبيان المعاني الحقيقة للمفهوم، مع التركيز التحديات التي تواجه الإدارة المحلية في تقديم الخدمة العمومية. ولتجسيد فعل العصرنة للإدارة المحلية، تم بناء توليفة مدمجة من الآليات والأساليب تجمع بين التكوين والمرافقة للموارد البشرية وتبني اليات التسيير العمومي الجديد في التسيير والإدارة وصولا الى تعميم الإدارة الالكترونية وفق استراتيجية وطنية للتحول الرقمي للمرافق العمومية. ولجعل الدراسة أكثر نجاعة وواقعية خدمة لأهداف البحث، تم القيام بدراسة ميدانية على عينة من بلديات ولاية باتنة خلال الفترة الزمنية (2022-2017)، بالإستعانة ببناء نموذج تحليلي قائم على الاستبيان، موزع على موظفي الجماعات المحلية بإستعمال برنامج SPSS V 25. حيث بينت النتائج المتوصل اليها ان التوجهات الكبرى لعصرنة الإدارة المحلية وإصلاحها، تعكس مستويات التبعية الأيديولوجية لنماذج الغربية في اقصاء تام لخصوصيات الثقافة الإدارية الجزائرية، كما بينت النتائج المتوصل اليها الى ان مستويات تقديم الخدمة العمومية لا ترقى الى مستوى تطلعات المواطنين رغم المحاولات الأخيرة لعصرنتها ورقمتنها. اما الدراسة الميدانية فقد اثبتت وجود توافق ذو دلالة إحصائية يعكس ان الإدارة المحلية في الجزائر متوفرة بدرجة قليلة على تحتية واللوجيسكية اللازمة لعصرنتها، كما اثبتت الاختبارات ان الخدمة العمومية ترقى لتطلعات المواطنين بدرجة قليلة، كما اثبتت وجود توافق كبير على تعزيز رقمنة الإدارة المحلية يسهم بشكل كبير في معالجة وإزالة كل العراقيل وترقية الخدمة العمومية للمواطنين. This study aims to measure the impact of modernization of local government on the enhancement of public services in Algeria. It addresses the trajectories and content of local administration and its chronological evolution over successive and continuous time periods. The goal is to identify areas of shortcomings and understand the driving factors behind changes in management patterns and methods over time. On the other hand, the variable of public service has been analyzed according to a cumulative methodological framework. This involves discussing the nature of public service, related terms, and its various types to clarify the concept and focus on the challenges facing local administration in providing public services. To implement the modernization of local administration, a comprehensive combination of mechanisms and methods was built, combining training and support for human resources and adopting new public management practices, ultimately leading to the widespread adoption of e-government through a national digital transformation strategy for public facilities. To make the study more effective and realistic in serving research goals, a field study was conducted on a sample of municipalities in the Batna province during the period from 2017 to 2022, using a questionnaire-based analytical model with the assistance of SPSS V 25 software. The results revealed that the major orientations of modernizing and reforming local administration reflect a high level of ideological adherence to Western models, with a complete disregard for the specificities of Algerian administrative culture. Additionally, the study found that the levels of public service provision do not meet the aspirations of citizens, despite recent attempts at modernization and digitization. As for the field study, it demonstrated statistically significant agreement indicating that local administration in Algeria has a limited infrastructure and logistics necessary for modernization. Furthermore, the tests showed that public services only partially meet the expectations of citizens. The study also highlighted significant consensus on the promotion of local e-government, which greatly contributes to addressing and removing all obstacles and enhancing public services for citizens.
Description: 341 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9662
Appears in Collections:دكتوراه العلوم السياسية والعلاقات الدولية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.2020.320.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.