Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9650
Title: فاعلية برنامج إرشادي يعتمد على ألعاب حركية في تحسين توافق الطفل المسعف
Authors: ميهوبي, مراد
Keywords: الألعاب الرياضية للأطفال
التربية البدنية- الجوانب النفسية
Issue Date: 5-Feb-2024
Publisher: جامعة الجزائر3: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على فاعلية برنامج ارشادي يعتمد على ألعاب حركية في تحسين توافق الطفل المسعف النفسي، الاجتماعي، والحركي، أُستخدم المنهج التجريبي باعتباره الانسب لتحقيق الغرض من البحث وتكونت عينة الدراسة الاساسية من 30 طفل تراوحت اعمارهم بين 9 و12سنةـ، تم اختيارهم بشكل قصدي توفرت فيهم الشروط الاساسية من حيث العمر والصحة الجسمية بسبب الاختبارات المقترحةومحتوى البرنامج وعدم المشاركة في اي دراسة اخرى على مستوى المركز خلال فترة تنفيذ البرنامج المقترح، وان لا يكون الطفل معني بإجراءات التحويل او التبني، تم تقسيم عينة الاطفال على مجموعتين متساويتين في العدد حيث تكونت كل مجموعة من 15طفل، تم التحقق من تجانسهما في متغيرات العمر، الطول، والوزن، ومعدل الذكاء الى جانب تكافؤ المجموعتين في متغيرات الدراسة الحالية، قام الباحث بعد ذلك بتطبيق ادوات الدراسة بعد التعرف على خصائصها السيكومترية في البيئة المحلية، حيث تم الاعتماد على مقياس الشخصية من اعداد هنا عطية محمود (1986) بقسميه النفسي والاجتماعي، وبطارية اختبارات لقياس التوافق الحركيUQAC-UQAM(2011)من اعداد جامعة كيبكشيكوتيمي- جامعة كيبك مونريال، الى جانب برنامج ارشادي يعتمد على ألعاب حركية من اعداد الباحث اقتصر تنفيذه على المجموعة التجريبية دون الضابطة يتكون من 32 حصة، مدة كل منها 60دقيقة. واظهرت نتائج الدراسة اثر البرنامج المقترح في تحسين التوافق النفسي لدى الطفل المسعف، اثره ايضا في تحسين توافقه الاجتماعي، وتوافقه الحركي بدرجة كبيرة مقارنة بالنتائج قبل تنفيذ البرنامج، مما يوضح فاعلية البرنامج في تحسين توافق الطفل المسعف، واوصى الباحث بأهمية توظيف الارشادبالألعاب الحركيةفي فترة الطفولة المتأخرة بهدف تنمية التوافق النفسي والاجتماعي والحركي بالنسبة للطفل المسعف The presentstudyaimed to identify the effectiveness of a counseling program based on movementgames to improve the psychological, social and motoradjustment of the rescuedchildThe experimental approach was used as the most appropriate to achieve the objective of research. The main studysampleconsisted of 30 children, ranging in agefrom 9 to 12 yearsold, whoweredeliberatelyselected and met the baseline conditions set by the researcher in terms of age and physicalhealth in because of the tests offered and the content of the program, in addition to not participating in anyotherstudiesat the center levelduring the period of implementation of the program, and that the childisalso not concerned by the procedures for transfer or of adoption, The sample of childrenwasdividedintotwo groups of equalnumber, each group consisting of 15 children. Theirhomogeneitywaschecked in the variables of age, height, weight and IQ, in addition to parity of the two groups in the variables of the currentstudy, the researcherthenapplied the studytoolsafteridentifyingtheirpsychometricproperties in the local environment, Hence the personality test prepared by HanaAttia Mahmoud (1986) in itspsychological and social aspects, in addition to the UQAC-UQAM battery (2011). developed jointly by the universities of Quebec Chicoutimi and Quebec Montreal, and the application of a consulting program based on movementgamesprepared by the researcher, itsimplementationwaslimited to the experimental group without the control group. It consists of 32 sessions, each lasting 60 minutes. The results of the studyshowed the contribution of the proposed program to the improvement of the psychologicaladjustment of the rescuedchild, its contribution also to the improvement of his social adjustment, and hismotoradjustment to a large extent, illustrating the effectiveness of a counseling program based on movementgames in improving the adjustment of the rescuedchild. The researcherrecommended the importance of employing counseling throughmotorgames in latechildhoodwith the aim of developing the psychological, social and motoradjustment for the rescuedchild La présente étude visait à identifier l'efficacité d'un programme de counseling basé sur des jeux de mouvement pour améliorer l'ajustement psychologique, social et moteur de l'enfant abandonné. L'approche expérimentale a été utilisée comme la plus appropriée pour atteindre l'objectif de la recherche. L'échantillon principal de l'étude était composé de 30 enfants, âgés de 9 à 12 ans, délibérément sélectionnés et répondant aux conditions de base fixées par le chercheur en termes d'âge et de santé physique en raison des tests proposés et du contenu du programme, en plus de ne participer à aucune autre étude au niveau du centre pendant la période de mise en œuvre du programme, et que l'enfant n'est pas non plus concerné par les procédures de transfert ou d'adoption, L'échantillon d'enfants a été divisé en deux groupes en nombre égal, chaque groupe étant composé de 15 enfants. Leur homogénéité a été vérifiée dans les variables d'âge, de taille, de poids et de QI, en plus de la parité des deux groupes dans les variables de la présente étude, le chercheur a ensuite appliqué les outils d'étude après avoir identifié leurs propriétés psychométriques dans l'environnement local. le test de personnalité préparé par HanaAttia Mahmoud (1986) dans ses aspects psychologiques et sociaux, en complément
Description: 282 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9650
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.2005.790.pdf9.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.