Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9646
Title: تأثير المثيرات السمعية على التوافق الحركي عند المعاقين بصريا
Other Titles: دراسة ميدانية لمدرسة المكفوفين بالشلف إناث 13-15 سنة
Authors: عفريت, ليلى
Keywords: المثيرات السمعية
التوافق الحركي
المكفوفين
Issue Date: 23-Jan-2024
Publisher: جامعة الجزائر3: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف علىتأثير المثيرات السمعية على التوافق الحركي عند المعاقين بصريا، وذلك بالاعتماد على دراسة تجريبية حيث اختارت الباحثة أسلوب المجموعتين (ضابطة وتجريبية)، وقد أجريت الدراسة على عينة قوامها12 تلميذة (13-15) سنة من ذوي الإعاقة البصرية الكلية أي عمى كلي منذ الولادة متمدرسات في مدرسة صغار المكفوفين بولاية الشلف ومنخرطات في النادي الرياضي الهاوي للمعاقين بصرياً بالشلف، وبعد تطبيق البرنامج التدريبي وجمع نتائج الاختبارات القبلية والبعدية للمجموعتين قامت الباحثة بمعالجة هاته النتائج احصائياً مستخدمةالنسب المئوية، الرسوم البيانية، المتوسط الحسابي، التباين، الانحراف المعياريمعامل ارتباط "كيودر ريتشارد سون"، والتي مفادها إيجاد معامل الثبات والاستقرار للمقياس وكذلك صدقه ، كوسائل إحصائية في الدراسة. وفي الأخير أسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسات البعدية في اختبارات التوافق الحركي لصالح المجموعة التجريبية، بالإضافة إلى أن استخدام البرنامج التدريبي المقترح القائم على مثيرات سمعية بانتظام ولمدة 9 أسابيع بواقع 2 وحدات تدريبية أسبوعياً يعتبر عاملاً فعالاً في تحقيق وتطوير التوافق الحركي لدى عينة البحث. وعليه أوصت الباحثة بتطبيق مفردات البرنامج التدريبي المقترح على فئات مشابهة لعينة الدراسة من حيث الإعاقة و المستوى والمرحلة العمرية لما له من تأثير إيجابي وفعال في تطوير القدرات الحركية الخاصة بالتوافق الحركي ،استخدام التمرينات التي استخدمتها الباحثة في تطوير بعض القدرات الحركية الخاصة بالتوافق الحركي ,الاهتمام بوضع برامج تدريبية قائمة على مثيرات سمعية مقننة على أسس علمية سليمة لتنمية القدرات الحركية الخاصة بالتوافق الحركي عند المعاقين بصريا لمختلف المراحل العمرية بما فيها المرحلة العمرية قيد الدراسة لما لها من تأثير إيجابي واضح على تقدم مستوى الأداء في رياضة The study aimed to identify the effect of auditory stimuli on the motor coordination of the handicappedvisually, based on an experimental study. Where the researcher chose the method of the two groups (a control groupand experimental), and the study was conducted on a sample of 12 female students (13-15) years old ,with disabilities total visual acuity, viz total blindness since birth studying at the School of the Blind in the state of Chlef. In addition, engaged in the amateur sports club for the visually impaired in Chlef. After applying the training program collecting, the results of the pre and post tests for the two groups. The researcher processed these results statistically using percentages, graphs, arithmetic mean, standard deviation and variance Richard Son's powder correlation coefficient, which is to find the coefficient of stability and stability of the scale as well as its validity, as statistical means in the study. In the end, the results showed that there were statistically significant differences between the dimensional measurements motor compatibility tests for the benefit of the experimental group, in addition to the use of the program The proposed training based on auditory stimuli regularly for a period of 9 weeks, at a rate of 2 training units per week, is considered an effective factor in achieving and developing motor coordination among the research sample. Accordingly, the researcher recommended applying the vocabulary of the proposed training program to groups similar to the study sample in terms of disability, level, and age stage, because of its positive and effective impact on developing the motor capabilities of motor coordination. Using the exercises used by the researcher in developing some motor abilities of coordination movement interest in developing training programs based on auditory stimuli. That are regulated on sound scientific foundations to develop the motor abilities of the visually impaired in different age groups including the age group under study because of its clear positive impact on the progress of the level of performance in a sport L'étude visait à identifier l'effet des stimuli auditifs sur la coordination motrice des handicapés visuels, sur la base d'une étude expérimentale. Où le chercheur a choisi la méthode des deux groupes (un groupe témoin et expérimental), et l'étude a été menée sur un échantillon de 12 étudiantes (13-15) ans, handicapées d'acuité visuelle totale, à savoir cécité totale depuis la naissance étudiant à l'Ecole des Aveugles de l'Etat de Chlef. Par ailleurs, engagé dans le club de sport amateur pour malvoyants de Chlef. Après avoir appliqué le programme de formation, collectez les résultats des prés et post tests pour les deux groupes. Le chercheur a traité ces résultats statistiquement en utilisant des pourcentages, des graphiques, une moyenne arithmétique, un écart type et une variance du coefficient de corrélation de poudre de Richard Son, qui consiste à trouver le coefficient de stabilité et de stabilité de l'échelle ainsi que sa validité, comme moyen statistique dans l'étude. Au final, les résultats ont montré qu'il existait des différences statistiquement significatives entre les mesures dimensionnelles, les tests de compatibilité motrice au profit du groupe expérimental, en plus de l'utilisation du programme.
Description: 204 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9646
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1997.790.pdf7.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.