Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9595
Title: تكنولوجيا المعلومات والإتصال كمحرك لسيرورة التغيير في المؤسسة
Other Titles: دراسة حالة مؤسسة العجائن الصناعية -SOPI-
Authors: عيادي, فايزة
Keywords: المؤسسات الصناعية
تكنولوجيا المعلومات و الاتصال
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3: كلية العلوم الإقتصادية، العلوم التجارية وعلوم التسيير
Abstract: استطاعت تكنولوجيا المعلومات والاتصال من خلال ما أفرزته من تغيرات مست مختلف مجالات بيئة الأعمال والاقتصاد من أن تكون دافعا على التغيير داخل المؤسسة، وكان تبنيها داخل المؤسسات بحد ذاته محفزا لتغييرات شتى، على مستويات المؤسسة المختلفة: استراتيجية ووظيفية وتشغيلية؛ أما التوجه الحديث فيدعو المؤسسات إلى استغلال تكنولوجيا المعلومات والاتصال في بناء وتنفيذ سيرورة التغيير كبنية تحتية مسهلة للتغيير، ووسيط داعم لها إذا ما حَسن استعمالها، مما يسمح للمؤسسة من امتلاك قدرة على التغيير ومباشرة تغييرات أكثر رشاقة مستقبلا. خاصة وأن مؤسسات اليوم تنشط في إطار سياق يتطلب منها أن تكون أكثر استجابة وسرعة ومرونة وكفاءة في إحداث التغيير Information and communication technology (ICT) has been able to bring about many changes in the business and economic environment, prompting businesses to embrace these innovations and undertake various transformations at multiple levels: strategic, functional, and operational. The present trend encourages businesses to use ICT to create and implement change processes, with ICT acting as an enabling infrastructure and a helpful mediator when used correctly. This helps firms to be more adaptable and to steer future developments with more agility. Particularly considering that today's firms work in a context that necessitates more responsiveness, quickness, flexibility, and efficiency in implementing change. Les technologies de l'information et de la communication (TIC) ont entraîné de nombreux changements dans l'environnement des affaires et l'économie, ce qui a incité les entreprises à adopter ces innovations et à opérer diverses transformations à plusieurs niveaux: stratégique, fonctionnel et opérationnel. La tendance actuelle encourage les entreprises à utiliser les TIC pour créer et mettre en œuvre le processus de changement, car les TIC agissant comme une infrastructure habilitante et un médiateur utile lorsqu'elles sont utilisées correctement. Cela aide les entreprises à être plus adaptables et à gérer les développements et les changementsfuturs avec plus d'agilité. Cela est particulièrement important car les entreprises d'aujourd'hui évoluent dans un contexte qui nécessite plus de réactivité, rapidité, flexibilité et efficacité dans la conduite du changement.
Description: 174ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9595
Appears in Collections:دكتوراه العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أطروحة دكتوراه عيادي فايزة.pdf4.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.