Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9533
Title: دور النشاط البدني الرياضي المدرسي في تنمية التمثيل الرمزي المعرفي و أداء الذاكرة البصرية لدى طلبة البكالوريا
Other Titles: دراسة ميدانية في بعض ثانويات ولاية عنابة بمختلف المقاطعات
Authors: بوطوطن, هاجر
Keywords: النشاط الرياضي
الذاكرة البصرية
التعليم الثانوي
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: تبلورت هذه الدراسة البحثية المندرجة تحت سياق الكشف عن دور النشاط البدني الرياضي المدرسي في تنمية التمثيل الرمزي المعرفي وأداء الذاكرة البصرية لدى طلبة البكالوريا أثناء حصة التربية البدنية والرياضية تحديدا في بعض ثانويات ولاية عنابة لمختلف المقاطعات. تبرز أهمية هذه الدراسة في محاولة منا إلى تحقيق الدمج الفعلي بين مختلف المجالات العلمية (علم النفس المعرفي تحديدا في عملياته العقلية-العليا كالتمثيل الرمزي المعرفي و أداء الذاكرة البصرية مع ميدان النشاط البدني الرياضي المدرسي) من خلال حصص التربية البدنية و الرياضية، و هي الميزة التي تتفرد بها هذه الدراسة عن سابقاتها، فعلاوة على كون مادة التربية البدنية والرياضية تهتم بتنمية الجانب التربوي التعليمي المرتبط بكيفية تعليم المتعلم للمهارات انطلاقا من مواقف ووضعيات تعليمية-مشكل مستوحاة من المقرر الدراسي الخاص بالمادة، لابد أيضا من زيادة الاهتمام بالجانب المعرفي تحديدا بمختلف العمليات العقلية العليا (بالنسبة لطلبة المرحلة الثانوية) من توظيف للذاكرة الحسية-البصرية والتمثيل الرمزي المعرفي من خلال ممارسته للنشاط البدني الرياضي المدرسي أثناء حصة التربية البدنية والرياضية كي تعزز للمتعلم طرق حفظ وتثبيت المعلومات أو المهارات الحركية بغية استرجاعها وقت الحاجة This research study, which falls within the context of revealing the role of School Physical Activity and Sports in the development of Cognitive Symbolic Representation and the performance of Visual Memory among baccalaureate students during sports education class, specifically in some secondary schools of the state of Annaba for the various provinces. The importance of this study appears in our attempt to achieve the actual integration between the various scientific fields (cognitive psychology specifically in its higher mental processes such as cognitive symbolic representation and visual memory performance with the field of physical activity and school sports) through physical education and sports classes, which is the feature that this study is unique to its predecessors, in addition to the fact that the subject of physical education and sports is concerned with the development of the educational aspect related to how to teach the learner skills based on educational situations and situations inspired by the course of the subject, it is also necessary to increase Attention to the aspect of the development of various major mental processes for secondary school students. It is the use of sensory-visual memory and cognitive symbolic representation through its practice of school physical activity during the physical education and sports class in order to enhance the learner's methods of preserving and fixing information or motor skills in order to retrieve it in time of need. Cette étude de recherche, qui est inscrite dans le contexte de révéler le rôle de l'activité physique et sportive scolaire dans le développement des représentations symbolique-cognitives et la performance de la mémoire visuelle des élèves du baccalauréat lors d'une séance d'éducation physique et sportive, aux quelques lycées à la wilaya d'Annaba pour des différentes provinces. L'importance de cette étude apparaît dans notre tentative d'atteindre l'intégration réelle entre les différents domaines scientifiques (la psychologie cognitive spécifiquement dans ses processus mentaux supérieurs tels que la représentation symbolique-cognitive et la performance de la mémoire visuelle avec le domaine de l'activité physique et sportive scolaire) à travers des séances d'éducation physique et sportive, cela est l'avantage de notre étude par rapport aux études précédentes, certes que la matière d'éducation physique et sportive s'intéresse au développement de l'aspect pédagogique lié à la manière d'enseigner un apprenant des compétences en fonction d'attitudes et de situations-problèmes planifiées, il est aussi nécessaire de développer les processus mentaux supérieurs chez les lycéens à partir de l'utilisation de la mémoire visuelle et aussi de la représentation symbolique-cognitive lors de la pratique des séances d'activités physiques et sportives, pour le but d'améliorer la mémorisation de l'apprenant (et de faire le codage cognitive) liés aux habilités motrices afin que les récupérer en cas de besoin
Description: 213 ص
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9533
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1970.790.pdf4.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.