Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9518
Title: التقليد وأثره على الاقتصاد الجزائري
Other Titles: دراسة تحليلية لسلوك السوق الوطنية
Authors: فروج, محمد أمين
Keywords: السوق
الاقتصاد-الجزائر
التقليد
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3:كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية و علوم التسيير
Abstract: الهدف من البحث: سنحاول من خلال بحثنا تحليل ظاهرة التقليد بشكل دقيق وعميق، حيث نهدف من هذه الدراسة الوصفية فهم حقيقة النشاط والعوامل المرتبطة بتطوره وكذا الآثار المترتبة عنه. إشكالية البحث: ما هو واقع التقليد في علم الاقتصاد؟ وكيف تؤثر مختلف العوامل على الطلب على منتجاته في السوق الوطنية في الجزائر؟ المنهجية: لقد قمنا بتحديد أدبيات الدراسة المختلفة من خلال البحث في قاعدة البيانات SCOPUS ومراجعة الأعمال المنشورة في الفترة ما بين 1990 و2020، لنقوم بعد ذلك بتحليل مختلف الدراسات التي تبحث في مفهوم الظاهرة وعوامل تطورها وآثارها على الاقتصادات الوطنية، حيث تم اعتماد المنهج الوصفي لذلك واستخدام مقاربة كمية استنباطية لاختبار الفرضيات الاحصائية (Hypothético-déductive)، إذ قمنا بتحليل أثر المتغيرات المستقلة على المتغير التابع مع ادراج متغيرات معدلة ومتغير وسيط باستعمال برنامج SPSS وأسلوب A.F. Hayes. النتائج: لقد كشفت الدراسة عن غياب تام لأثر وعي المستهلك وتقييم الخطر في تحديد السلوك الشرائي تجاه المنتجات المقلدة، في حين وجدنا أثرا ضعيف للتصور الأخلاقي قد لا يرقى إلى المستوى المطلوب لتفسير السلوك الشرائي، في حين أن الأثر الوحيد المقبول نوعا ما هو أثر التوافق الاجتماعي المقلد، هذا فيما يخص نتائج اختبار أثر المتغيرات المستقلة، أما المتغيرات المعدلة والمتغير الوسيط فكان لهما تقريبا نفس النتائج إذ انعدم أثر التعديل للمتغيرات الثلاثة رغم ثبوت أثرها المباشر، وتفاوت أثر الوساطة لنية التنفيذ الذي وجدناه لمتغيرين اثنين فقط، تقييم الخطر والتصور الأخلاقي. Objective of the research: The aim of our research is to analyze the phenomenon of counterfeiting accurately and deeply. Through this descriptive study, we aim to understand the reality of the phenomenon and the factors associated with its development, as well as the resulting effects. Research problem: What is the reality of counterfeiting in economics? And how do various factors affect the demand for its products in the domestic market in Algeria?. Methodology: First we identified the literature related to the subject by searching the SCOPUS database, for the period between 1990 and 2020. Then, we analyzed the studies examining the concept of counterfeiting, its development factors, and its effects on national economies. After that we used a descriptive quantitative approach ( hypothetico-deductive) to test the statistical hypotheses, by analyzing the independent variables' impact on the dependent variable, including moderated and mediator ones, using SPSS program and A.F. Hayes method. Results: The study revealed a complete absence of the effect of consumer awareness and risk assessment in determining purchasing behavior towards counterfeit products. However, we found a weak effect of ethical perception that may not be sufficient to explain purchasing behavior. The only acceptable effect was that of social conformity on purchasing counterfeits. As for the moderated variables and the mediator variable, they had almost the same results, as the moderated effect for the three variables was absent despite their direct effect being proven, whereas the effect of mediation, for only two variables the risk assessment and ethical perception, occurred. Objectif de recherche: Le but de notre recherche est d'analyser avec précision et en profondeur le phénomène de la contrefaçon. ? travers cette étude descriptive, nous visons à comprendre la réalité du phénomène et les facteurs associés à son développement, ainsi que les effets qui en découlent. Problématique de recherche: Quelle est la réalité de la contrefaçon en économie ? Et comment divers facteurs affectent-ils la demande de ses produits sur le marché domestique en Algérie ?. Méthodologie: Nous avons tout d'abord identifié la littérature traitant le sujet en recherchant dans la base de données SCOPUS, pour la période allant de 1990 à 2020. Ensuite, nous avons analysé les études qui examinent le concept de contrefaçon, ses facteurs de développement et ses effets sur les économies nationales. Nous avons utilisé une approche descriptive et quantitative (hypothético-déductive) pour tester les hypothèses de la recherche, en analysant l'impact des variables indépendantes sur la variable dépendante, y compris les variables modératrices et médiatrices, à travers le programme SPSS et la méthode A.F. Hayes. Résultats: L'étude a révélé une absence complète de l'effet des variables conscience du consommateur et évaluation des risques, dans la détermination du comportement d'achat à l'égard des produits contrefaits. Cependant, nous avons trouvé un effet faible de la perception éthique qui peut ne pas être suffisant pour expliquer le comportement d'achat. Le seul effet acceptable était l'effet de conformité sociale sur l'achat de contrefaçons. Quant aux variables modérées et à la variable de médiation, elles ont presque donné les mêmes résultats, car l'effet modéré pour les trois variables était absent malgré leur effet direct avéré, tandis que l'effet de médiation, pour seulement deux variables, l'évaluation des risques et la perception éthique, s'est produit
Description: 322ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9518
Appears in Collections:دكتوراه العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دكتوراه علوم في التسويق_فروج محمد أمين.pdf5.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.