Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9491
Title: دلالات الموروث الثقافي الجزائري في سينما المهجر
Other Titles: دراسة تحليلية سيميولوجية لتجليات العادات و التقاليدفي فيلمي رشيد بوشارب ًنهر لندن" و ًالأهالي"
Authors: بن زطة, سليم
Keywords: السينما
الإفلام السينمائية
الجزائر-العادات و التقاليد
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والاتصال
Abstract: ما تنتجه الخطابات السينمائية هي إنعكاس للحياة الإجتماعية ،خطابات تمتزج فيها الرؤى الجمالية مع الرؤى الفكرية الايديولوجية منتجتا بذلك صورا جديدة من الانتاج الثقافي أو تعيد رسمه بطرق تحمل من الدلالات و المعاني و الرموز وضمن حدود سيميائية ثقافية نقف على أعتاب الهوية لاستنطاق دلالتها من مخزون سينمائي متنوع لعلنا ركزنا فيه على العادات و التقاليد في إحدى النماذج الفنية المتفردة التي تنتمي لسينما هوية نريد استنطاق مختلف تجليات العادات و التقاليد الجزائرية كإحدى تمظهرات موروثها الثقافي المنتج من أعمال أحد أبرز المخرجين السينمائيين في سينما المهجر ( رشيد بوشارب ) بالاعتماد على منهجية التحليل السيميولوجي لمحاولة مساءلة الخطاب السينمائي بتبني مقاربتي كلا من "فرانسيس فانوي " " Francis Vanoye ومقاربة كريستيان ميتز " C.Metz Whatcinematicdiscoursesproduceis a reflection of social life, discourses in whichaesthetic visions mix withintellectual and ideological visions, thusproducing new images of cultural production or redesigningit in such a way as to convey connotations, meanings and symbols. Within the limits of cultural semiotics, wefocusedon customs and traditions in one of the unique artisticmodelsthatbelong to diaspora cinema, questioning the various manifestations of Algerian customs and traditions as one of the manifestations of its cultural heritageproduced by the works of one of the most notable directors of diaspora cinema (Rachid Bouchareb), thiscinematographic genre which carries It containsmany tensions between the homeland of origin and the homeland of the diaspora, s relying on the methodology of semiologicalanalysis to attempt to question cinematographicdiscourse by adoptingboth the approaches of Francis Vanoye and those of Christian Metz. Ce que produisent les discours cinématographiques est un reflet de la vie sociale, des discours dans lesquels les visions esthétiques se mélangent aux visions intellectuelles et idéologiques, produisant ainsi de nouvelles images de la production culturelle ou la redessinant de manière à véhiculer des connotations, des significations et des symboles. Dans les limites de la sémiotique culturelle, nous nous sommes concentrés sur les coutumes et traditions dans l'un des modèles artistiques uniques qui appartiennent au cinéma de la diaspora, en interrogeant les diverses manifestations des coutumes et traditions algériennes comme l'une des manifestations de son patrimoine culturel produit par les œuvres de l'un des réalisateurs les plus marquants du cinéma de la diaspora (Rachid Bouchareb), ce genre cinématographique qui porte Il contient de nombreuses tensions entre la patrie d'origine et la patrie de la diaspora, s'appuyant sur la méthodologie de l'analyse sémiologique pour tenter de remettre en question le discours cinématographique en adoptant à la fois les approches de Francis Vanoye et celles de Christian Metz.
Description: 257ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9491
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Benzetta salim.pdf9.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.