Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9464
Title: استراتيجية تجزئة الأسواق الدولية ودورها في رفع الحصة السوقية للمؤسسة الجزائرية
Other Titles: دراسة حالة مؤسسات الصناعات الغذائية
Authors: منيب, إيمان
Keywords: الأسواق العالمية
الأسواق- تنظيم وإدارة
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3:كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية و علوم التسيير
Abstract: تهدف الدراسة إلى توضيح مدى مساهمة إستراتيجية تجزئة الأسواق الدولية في رفع وتنمية الحصة السوقية للمؤسسة الجزائرية، وذلك من خلال تسليط الضوء في الجانب النظري على الأهمية الكبيرة للأنشطة التسويقية المتعلقة بها في فهم طبيعة عمل الأسواق الدولية وتسهيل عملية خدمتها والتواجد فيها في سبيل بناء مركز تنافسي قوي يساعد في تعزيز حصتها السوقية، اما الجانب التطبيقي فقد تم إعداد استبيان وتوزيعه على عينة مكونة من 6 مؤسسات اقتصادية جزائرية عاملة في قطاع الصناعات الغذائية، وذلك لمعرفة مدى تطبيقها للأنشطة التسويقية المتعلقة بإستراتيجية تجزئة الأسواق الدولية ومساهمة ذلك في رفع حصتها في سوق. وقد توصلنا من خلال الدراسة الميدانية إلى أن المؤسسات محل الدراسة تقوم بتطبيق الأنشطة التسويقية المتعلقة بإستراتيجية تجزئة الأسواق الدولية أثناء عملها فيها وذلك وفقا لما تم تحليله من نتائج الاستبيان، ولكن يبقى هذا التطبيق يتم بصورة متواضعة وفقا لما يبرهنه التواجد المحتشم للمؤسسات الجزائرية في الأسواق الدولية، وقد أوصت الدراسة بضرورة تبني المؤسسات الجزائرية الممارسات التسويقية بشكل اكبر في تعاملاتها مع السوق الدولية لفرض تواجدها وتعزيز حصتها السوقية. The study aims to clarify the extent to which the international market segmentation strategy contributes to raising and developing the market share of the Algerian enterprise, by highlighting in the theoretical aspect the great importance of marketing activities related to it in understanding the nature of the work of international markets and facilitating the process of serving and being present in them in order to build a strong competitive center It helps in enhancing its market share. As for the practical side, a questionnaire was prepared and distributed to a sample of 6 Algerian economic institutions working in the food industries sector, in order to know the extent of their application of marketing activities related to the international market segmentation strategy and its contribution to raising its market share. Through the field study, we concluded that the institutions under study implement marketing activities related to the international market segmentation strategy during their work in them, according to what was analyzed from the results of the questionnaire, but this application remains modest, as evidenced by the modest presence of Algerian institutions in international markets, The study recommended that the Algerian institutions should adopt more marketing practices in their dealings with the international market in order to impose their presence and enhance their market share. L'étude vise à clarifier dans quelle mesure la stratégie de segmentation du marché international contribue à augmenter et à développer la part de marché de l'entreprise algérienne, en soulignant dans l'aspect théorique la grande importance des activités de marketing qui y sont liées dans la compréhension de la nature du travail des marchés internationaux et en facilitant le processus de service et d'être présent en eux afin de construire un centre concurrentiel fort Il contribue à accroître sa part de marché. Côté pratique, un questionnaire a été préparé et distribué à un échantillon de 6 institutions économiques algériennes œuvrant dans le secteur alimentaire, afin de connaître l'étendue de leur application des activités marketing liées à la stratégie de segmentation du marché international et sa contribution à l'augmentation de sa part de marché. Dans le cadre de l'étude sur le terrain, nous avons conclu que les institutions à l'étude mettent en œuvre des activités de marketing liées à la stratégie de segmentation du marché international dans le cadre de leurs travaux, selon ce qui a été analysé à partir des résultats du questionnaire, mais cette application reste modeste, comme en témoigne la présence modeste des institutions algériennes sur les marchés internationaux, L'étude recommandait que les institutions algériennes adoptent davantage de pratiques commerciales dans leurs rapports avec le marché international afin d'imposer leur présence et d'accroître leur part de marché.
Description: 171ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9464
Appears in Collections:دكتوراه العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
اطروحة ايمان منيب.pdf7.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.