Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9455
Title: البرامج الحوارية عبر القنوات الأجنبية الناطقة باللغة العربية وأثرها على السلوك الانتخابي- قناة France 24 بالعربية أنموذجا
Other Titles: دراسة ميدانية على عينة من الأساتذة الجامعيين بكليتي علوم الإعلام والاتصال والعلوم السياسية بجامعة الجزائر3 خلال الفترة ما بين فيفري وديسمبر 2019
Authors: عمرون, حنان
Keywords: برامج التلفزيون
القنوات التليفزيونية
الانتخابات السياسية
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال
Abstract: هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر درجة اعتماد الأساتذة الجزائريين على البرامج الحوارية عبر قناة فرانس 24 بالعربية كمصادر للحصول على المعلومات على السلوك الانتخابي خلال الانتخابات الرئاسية ديسمبر 2019، من خلال دراسة ميدانية على عينة من أساتذة علوم الإعلام والاتصال والعلوم السياسية والعلاقات الدولية بجامعة الجزائر 3، خلال المجال الزماني الذي تم تحديده من 22 فيفري 2019 إلى غاية 12 ديسمبر 2019. اعتمد الدراسة على منهج المسح بالمعاينة، وأداة الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثين، حيث قامت الباحثة بتصميم استبيان مكون من خمسة محاور و45 سؤالا وتوزيعه ورقيا وإلكترونيا على عينة قصدية بلغ حجمها 310 مبحوث. كما تمت معالجة البيانات باستخدام حزمة التحليل الإحصائي SPSS الإصدار 21. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المبحوثين في درجة اعتمادهم على البرامج الحوارية عبر قناة فرانس 24 بالعربية كمصادر للحصول على المعلومات حول الانتخابات الرئاسية 2019. وجود أثر للاعتماد على البرامج الحوارية عبر قناة فرانس 24 على مستوى معرفة المبحوثين بالانتخابات الرئاسية 2019. لا يوجد أثر للاعتماد على البرامج الحوارية عبر قناة فرانس 24 على تشكيل اتجاهات المبحوثين نحو الانتخابات الرئاسية 2019. وجود أثر للاعتماد على البرامج الحوارية في الحصول على المعلومات على الفعل التصويت للمبحوثين خلال رئاسيات 2019. لا توجد علاقة بين مستوى معرفة المبحوثين بالسياسية الإعلامية لقناة فرانس 24 بالعربية والسلوك الانتخابي خلال رئاسيات 2019. وجود علاقة بين الثقة في البرامج الحوارية عبر قناة فرانس 24 ودرجة الرضا عن السلوك الانتخابي خلال رئاسيات 2019. This study aimed to reveal the impact of the degree of dependence of Algerian teachers on talk shows via France 24 in Arabic as sources of information on electoral behavior during the presidential elections of December 2019, by a field study on a sample of professors of information and communication sciences, political science and international relations at the University of Algiers 3 . During the period from February 22, 2019 to December 12, 2019. The study used the survey methodology and questionnaire tool to collect data from researchers. The researcher designed a questionnaire consisting of five axes and 45 questions and distributed it on paper and in electronic form to a planned sample of 310 individuals. The data were also processed using the SPSS version 21 statistical analysis package. The results of the study are as follows: There are statistically significant differences between Sample Study Personnel in their dependence on talk shows via France 24 in Arabic as sources of information on the 2019 presidential election. The impact of the use of talk shows via France 24 on the level of knowledge on the 2019 presidential election. There is no trace of dependence on France 24 talk-shows on forming trends towards the 2019 presidential election. The impact of using talk shows to get information about the act of voting during the 2019 presidencies. There is no link between the level of knowledge about France 24’s media policy in Arabic and the electoral behavior during the 2019 presidencies. There is a link between trust in talk shows via France 24 and the degree of satisfaction with electoral behavior during the 2019 presidencies. L’étude visait à révéler l’impact du degré de dépendance des professeurs algériens sur les talk-shows via France 24 en arabe comme sources d’information sur le comportement électoral lors des élections présidentielles de décembre 2019, par une étude de terrain sur un échantillon de professeurs d’information, de communication, de sciences politiques et de relations internationales à l’Université d’Alger. Pendant la période prévue du 22 février 2019 au 12 décembre 2019. L’étude s’est appuyée sur la méthodologie d’enquête et l’outil de questionnaire pour recueillir des données auprès des chercheurs. Le chercheur a conçu un questionnaire composé de cinq axes et de 45 questions et l’a distribué sur papier et sous forme électronique à un échantillon prévu de 310 individus. Les données ont également été traitées à l’aide du progiciel d’analyse statistique SPSS version 21. Les résultats de l’étude sont les suivants : Il existe des différences statistiquement significatives entre les individus dans leur dépendance aux talk-shows via France 24 en arabe comme sources d’information sur l’élection présidentielle de 2019. L’impact du recours aux talk-shows via France 24 sur le niveau de connaissance sur l’élection présidentielle 2019. Il n’y a aucune trace de dépendance à France 24 talk-shows sur la formation des tendances vers l’élection présidentielle de 2019. L’impact du recours aux talk-shows pour obtenir des informations sur l’acte de voter pendant les présidences 2019. Il n’y a aucun lien entre le niveau de connaissance sur la politique médiatique de France 24 en arabe et le comportement électoral lors des présidences 2019. Il existe un lien entre la confiance dans les talk-shows via France 24 et le degré de satisfaction vis-à-vis du comportement électoral lors des présidences 2019.
Description: 367 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9455
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أطروحة الدكتوراه.pdf9.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.