Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9453
Title: | علاقة صورة الرجل المقدمة في المسلسلات التركية بالصورة الذهنية المشكلة عند المرأة الجزائرية |
Authors: | لطرش, حفصة |
Keywords: | الرجال في الفن المرأة الجزائرية المسلسلات التليفزيونية |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال |
Abstract: | سعت الدراسة إلى فهم التصورات الذهنية، التي تتشكل عند المرأة الجزائرية عن الرجل في الواقع، من خلال مشاهدتها لصور الممثل في المسلسلات التركية، ومدى انعكاس ذلك على واقعها، وتكوّن مجتمع الدراسة من النساء الجزائريات، وتم تحديد عينة عرضية وتحديدا من ولاية الجزائر العاصمة، مكونة من 500 امرأة، و تمّ استخدام برنامج التحليل الإحصائي (SPSS) لأجل الوصول إلى غايات هذه الدراسة وأهدافها. وتوصلت الدراسة إلى أن المسلسلات التركية لها دور في تشكيل الصورة الذهنية للمرأة الجزائرية، من خلال توظيفها لمضامين تظهر الفروق بين واقع المرأة الحقيقي والواقع المشاهد. بالرغم من أن هذه الصور المشكّلة، لا تنعكس على واقع المرأة كليا، وإنّما تبقى على مستوى الذهن، إذ معظمها تبقى مجرد أفكار تحتفظ بها لنفسها، رغم إعجابها بها فهي تعي استحالة إمكانية تجسيد ذلك، في الواقع نظرا للنمط الاجتماعي السائد في المجتمع والتنشئة الأسرية للفرد الجزائري. ومع ذلك تشعر بالاستياء وتخلق لديها الرغبة في أن تكون علاقتها بالشريك مثل العلاقة التي تشاهدها. L'étude visait à comprendre les visualisations (images) mentales qui se forment chez la femme algérienne à propos de l'homme en réalité, à travers les images de l'acteur dans les films turques qu'elle regardait, et impact ça a sur sa vie réelle. Le corpus est composé des femmes Algériennes, et un échantillon ..... A été identifié et exactement à la wilaya d'Alge, composé de 500 femmes, et l'analyse des données (SPSS) a été utilisée afin d'arriver à la raison de cette étude et ses objectifs. Les études démontrent que les feuilletons turques jouent un rôle dans la formation de l'imagination mentale des femmes Algériennes, à travers l'utilisation des contenus montrant les différences entre la vie réelle de la femme et les scènes regardées (exposées). Bien que ces images regardées ne se reflètent pas complètement dans la réalité de la femme, mais restent plutôt au niveau de l'esprit, comme la plupart d'entre elles ne restent que de simples idées qu'elle garde pour elle, et malgré son admiration pour elle, elle est consciente de l'impossibilité d'incarner cela dans la réalité, compte tenu du modèle social et de l'éducation familiale de l'individu algérien. Cependant, elle ressent du ressentiment et crée le désir que sa relation avec son partenaire ressemble à la relation qu'elle regarde. This study aims at understanding mental perceptions that are formed in the Algerian woman's mind about man in real life through being influenced by the image of the actor in turkish series and the extent of its reflection on her real life. The study population consists of Algerian women. An accidental sample of 500 women is also identified, namely, from the province of Algiers. The statistical analysis program (SPSS) is used to achieve the objectives of the study. The study concluded that turkish series play a role in forming the Algerian woman's mental image by integrating contents which demonstrate differences beetween the true reality of woman and the reality of what she watches. Although these emerging images don't reflect totally on the woman's reality, rather, they remain at the level of mind, most of them are only ideas kept for herself even though she is impressed by them because she is mindful of the impossibility of embodying that in reality, considering the social pattern prevailing in society and the family upbringing of the Algerian individual. Nevertheless, she feels resentful and desires for a similar relationship with her partner |
Description: | 217 ص. |
URI: | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9453 |
Appears in Collections: | دكتوراه علوم الاعلام والاتصال |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
أطروحة الدكتوراه .pdf | 5.25 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.