Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9451
Title: | أسس بناء الخطاب التلفزيوني الموجه للطفل الجزائري وعلاقته بالسياق السوسيو ثقافي وسيكولوجية المتلقي |
Other Titles: | دراسة مسحية لمضمون السلسلة الكارتونية «الجزائر تاريخ وحضارة» ولعينة من تلاميذ متوسطةُ''حسن كرطاليُ''ولاية البليدةُ أكتوبر 2022 |
Authors: | بوخاري, حفيظة |
Keywords: | التليفزيون و الأطفال التليفزيون التعليمي |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال |
Abstract: | تعالـج هذه الدراسة أسس بناء الخطاب التلفزيوني الموجّه لجمهور الأطفال، وتحديدا أحد السلاسل الكارتونية الـمحلية التي تتناول الـموضوع التاريـخي الوطني (خطاب الـهوية) بعنوان: "الـجزائر تاريخ وحضارة"، وهي دراسة وصفية تعتمد على المنهج المسحي بنوعيه: مسح المضمون ومسح الجمهور؛ حيث شملت عملية التحليل مستويين، الأول يتعلق بعناصر المضمون: الأحداث، الحبكة، الشخصيات والقيم، والثاني يتعلق بعناصر الشكل: اللغة، الديكور والموسيقى التصويرية؛ أما من الناحية الميدانية فتم توجيه استمارة استبيان لعدد من الأطفال المتمدرسين بأقسام السنة الأولى والثانية متوسط ما بين 10 و12 سنة ممن شاهدوا السلسلة، للتعرف على عادات ودوافع المشاهدة والإشباعات المحققة منها؛ إلى جانب فهم السياق السوسيو ثقافي الذي يحيط بعملية البناء وعلاقته بسيكولوجية المتلقي سيما خاصية "اثبات الذات" كأهم سمة خلال مرحلة الطفولة المتأخرة. This study examines the foundations of television discourse construction destined to children's audience, specifically one of the local animated series that deals with the national historical topic (identity speech) entitled: "Algeria history and civilization", where the analysis process covered two levels, the first relating to content elements: events, plot, characters and values, and the second relating to form elements: language, decor and soundtrack. regarding the field study, a questionnaire was distributed to a number of children who study in the first and second year of middle school between 10 and 12 years old and watched the animated series, to identify the habits, motives of watching and the gratifications achieved; also to understand the socio-cultural context that surrounds the construction process and its relationship to the recipient's psychology, especially the "self affirmation" as the most important feature during late childhood. Cette étude examine les fondements de la construction du discours télévisuel destiné au public des enfants, en particulier l'une des séries animées locales qui traite le thème historique national (discours identitaire) intitulé: "l'Algérie histoire et civilisation", où le processus d'analyse couvrait deux niveaux, le premier portant sur les éléments de contenu: événements, intrigue, personnages et valeurs, et le second portant sur les éléments de forme: langue, décor et bande son. Concernant l'étude de terrain, un questionnaire a été distribué à un certain nombre d'enfants qui étudient en première et deuxième année moyenne entre 10 et 12 ans et qui ont regardé la série animée, pour identifier les habitudes, les motifs de visionnage et les gratifications obtenues; et pour comprendre aussi le contexte socio-culturel qui entoure le processus de construction et sa relation avec la psychologie du récepteur, en particulier "l'affirmation de soi" la caractéristique la plus importante au cours de l'enfance tardive. |
Description: | 522 ص. |
URI: | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9451 |
Appears in Collections: | دكتوراه علوم الاعلام والاتصال |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1-thèse hafida boukhari.pdf | 10.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.