Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9438
Title: صورة المسلمين في الصحافة الإلكترونية الأمريكية
Other Titles: دراسة وصفية لتغطية موقع واشنطن بوست الأمريكي مـن 09 نوفمبر 2015 إلـى 08 نوفمبر 2017
Authors: مسيعد, سهام
Keywords: الصحافة الإلكترونية
الصحافة الأمريكية-المسلمون-الحياة الدينية
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال
Abstract: نحاول من خلال هذه الأطروحة، وهي دراسة وصفية لتغطية موقع "واشنطن بوست" الأمريكي ( من 9 نوفمبر 2015إلى 8 نوفمبر 2017) رسم ملامح الصورة الذهنية التي تقدمها الصحافة الإلكترونية الأمريكية عن المسلمين، من خلال الإجابة على عدة تساؤلات حول ماهية هذه الصورة وماهي طرق تقديمها؟ اعتمدت الدراسة في الجانب النظري على فصل أول تم تخصيصه لنظرية تحليل الأطر الإعلامية ، التي ساعدتنا في تحديد أطر تناول صور المسلمين في موقع "واشنطن بوست"، ثم فصل ثان حول الصحافة الإلكترونية، وفصل ثالث حول ماهية الصورة الذهنية. تركز الدراسة في جانبها التطبيقي على تحليل المادة الاعلامية في موقع "واشنطن بوست" خلال الفترة من 9 نوفمبر 2015 إلى 8 نوفمبر 2017، وهي الفترة التي شهدت أحداثا مميزة كان لها أثرها الواضح على صورة المسلمين في العالم. وقد تم اختيار 134مقالات ناولت موضوعا عن المسلمين خلال فترة الدراسة كعينة تم اخضاعها لتحليل مضمون. وقد خرجت الدراسة بعدة نتائج أهمها أن موقع "واشنطن بوست" قد اعتمد على عدة أطر لتقديم صورة المسلمين، وكان توجه الموقع إيجابيا خلال فترة الدراسة باستعمال عدة أساليب. Through this thesis, we attempt to study and describe the image presented by the American electronic press of Muslims by analyzing the content of the Washington Post website from November 9, 2015, to November 8, 2017. We seek to answer several questions about the nature of this image and the methods used to present it. In the theoretical part of the study, we used a first chapter dedicated to the theory of media frame analysis, which helped us identify the frames used to depict Muslims on the Washington Post website. Then, a second chapter discusses electronic journalism, and a third chapter addresses the nature of the mental image. In the practical part of the study, we analyzed the media content of the Washington Post website during the period from November 9, 2015, to November 8, 2017, a period marked by significant events that had a clear impact on the image of Muslims worldwide. We selected a sample of 134 articles addressing Muslims during this period, which underwent content analysis. The study revealed several findings, including that the Washington Post website employed multiple frames to present the image of Muslims and adopted a positive approach using various methods. Cette thèse vise à examiner et à décrire la représentation des musulmans dans la presse électronique américaine en analysant le contenu du site web du Washington Post du 9 novembre 2015 au 8 novembre 2017. L'étude cherche à répondre à des questions sur la façon dont les musulmans sont dépeints et les techniques utilisées pour présenter cette représentation. La partie théorique de l'étude se compose de trois chapitres. Le premier chapitre explore la théorie de l'analyse des cadres médiatiques, qui permet d'identifier les cadres utilisés pour représenter les musulmans sur le site web du Washington Post. Le deuxième chapitre se concentre sur le journalisme électronique, tandis que le troisième chapitre aborde la nature de l'image mentale créée. Dans la partie pratique de l'étude, les chercheurs ont analysé le contenu médiatique du site web du Washington Post pendant la période spécifiée, marquée par des événements importants ayant un impact sur la perception mondiale des musulmans. Un échantillon de 134 articles traitant des musulmans a été sélectionné pour une analyse de contenu. Les résultats ont révélé que le site web du Washington Post utilisait plusieurs cadres pour représenter les musulmans et adoptait généralement une approche positive en utilisant diverses méthodes.
Description: 289 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9438
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
__ أطروحة الدكتوراه_.pdf5.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.