Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9434
Title: المعالجة الإعلامية لأزمة المنظومة التربوية في الجزائر
Other Titles: دراسة وصفية تحليلية مقارنة لصحيفتي : الشعب و الشروق اليومي من 04 نوفمبر 2017 إلى 11 أفريل 2018
Authors: فارس, نور الهدى زينب
Keywords: الإعلام
التربية الوطنية
التعليم و الدولة-الجزائر
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى معرفة طبيعة المعالجة وتتبع مراحلها وتحديد مدى اهتمام صحيفتا "الشعب" و"الشروق اليومي" بهذا الموضوع تيبوغرافيا، وكذا الوقوف على طبيعة مصادرها الإعلامية ونوعية المضامين التي عالجتها عبر كل مرحلة من مراحل الأزمة، سلطت الدراسة في قسمها النظري الضوء على طبيعة مفهوم الأزمة وأنواعها ومراحلها متوقفة عند الأزمة التربوية الجزائرية التي بحثت في جذورها وتجلياتها ومراحلها والأطراف المرتبطة بها، وتندرج هذه الدراسة ضمن الدراسات الوصفية التحليلية معتمدة على المنهج المسحي والأسلوب المقارن موظفة أداتي تحليل المضمون وأداة المقابلة، وقد شمل القسم التطبيقي لهذه الدراسة تحليل عينة قوامها 374 موضوعا إعلاميا صدر خلال الفترة الممتدة من 04 نوفمبر 2017 الى غاية 11 أفريل 2018 تم انتقاؤها وفق العينة القصدية، وخلصت الدراسة الى جملة من النتائج أهمها أن صحيفة ''الشعب'' الحكومية أيدت توجه وزارة التربية الوطنية في حل الأزمة التربوية في حين دعمت صحيفة '' الشروق اليومي'' الخاصة توجه النقابات المستقلة انعكاسا للسياسة التحريرية للصحيفتين وشكلت مرحلة أثناء الأزمة جل اهتمامهما. This study aims to know the nature of the processing, track its stages, determine the extent of interest of the "Echaab" and "Echorouk " newspapers, as well as the quality of the contents addressed at each stage of the crisis,the study in its theoretical section highlighted the nature, types and stages of the concept of crisis, which are interrupted by the Algerian educational crisis, which examined its roots, manifestations, phases and associated parties, this study is part of the analytical descriptive studies based on the survey curriculum and the comparative method of the content analysis and corresponding tool employee. The applied section of this study included the analysis of a sample of 374 information topics selected according to the intended sample, the study concluded, inter alia, that the State newspaper "People" supported the direction of the Ministry of National Education in resolving the educational crisis, while the private newspaper "Daily Sunrise" supported the orientation of independent trade unions as a reflection of the editorial policy of the two newspapers and constituted a stage during the crisis of their greatest interest. Cette étude vise à connaître la nature du traitement et à suivre ses étapes et à déterminer l'étendue de l'intérêt des journaux "Echaab" et "Echorouk" à ce sujet typographiquement, ainsi qu'à déterminer la nature de ses sources médiatiques et de la qualité des contenus qu'il a traités à chaque étape de la crise, dans sa partie théorique, l'étude éclaire la nature du concept de crise, ses types et ses étapes, selon la crise éducative algérienne, qui examine ses racines, ses manifestations, ses étapes et ses parties liées. Le volet appliqué de cette étude comprenait l'analyse d'un échantillon de 374 articles de presse, qui ont été sélectionnés selon l'échantillon intentionnel, l'étude a conclu un certain nombre de résultats, dont le plus important est que le journal gouvernemental a soutenu "Echaab" l'approche du ministère de l'éducation nationale dans la résolution de la crise de l'éducation, tandis que le journal privé "Echorouk" a soutenu l'approche des syndicats indépendants comme reflet de la politique éditoriale des deux journaux, qui constituait une étape de la crise qui les intéressait le plus.
Description: 418 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9434
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دكتوراه فارس هدى نهائي.pdf7.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.