Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9433
Title: خصائص الاتصال القيمي وأثره في المجتمع الجزائري
Other Titles: دراسة تحليلية ميدانية للأحاديث النبوية المتعلقة بباب العلاقات الاجتماعية
Authors: عيشوني, عبد السلام
Keywords: الاتصال
القيم الاجتماعية
المجتمع-الجزائر
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال
Abstract: تسعى هذه الدراسة لقياس أثر خصائص الاتصال القيمي المستنبط من الأحاديث النبوية في الكتاب، باستخراج أهم القيم الاتصالية التي لها علاقة بالعلاقات الاجتماعية وترتيبها ثم مقارنتها مع ترتيبها عند النخبة الجامعية، ويعتبر هذا البحث من الدراسات الوصفية التي تستهدف الحصول على معلومات دقيقة حول أهم القيم الاتصالية ودرجة الاعتماد عليها من طرف النخبة عينة الدراسة، وتتناول شقين: نظري من خلال محاولة مسح الأدبيات المتعلقة بالموضوع وتطبيقي يشمل دراستين اثنتين، الدراسة التحليلية يسعى الباحث من خلالها إلى استخراج أهم القيم الاتصالية التي تشير ولو ضمنيا إلى العلاقات الإنسانية ضمن الأحاديث النبوية، بغية الوصول إلى نتائج تتيح فهم صفات وميزات وخصائص الاتصال القيمي، باستخدام تحليل المضمون كأداة ثانوية مساعدة ترتكز عليها الدراسة، فكان مجتمع الدراسة التحليلية كتاب اللؤلؤ والمرجان فيما اتفق عليه المرجان حيث تم استخدام عينة قصدية للأحاديث التي تحتوي على قيم اتصالية تتعلق بالعلاقات الاجتماعية،أما الدراسة الميدانية فكانت لقياس موافقة العينة لتلك القيم ودرجة العمل بها، وبناء عليه اعتمد الباحث المنهج المسحي في هذه الدراسة باستخدام الاستبيان كأداة رئيسية، فتم توزيع استمارة على 750 مفردة لعينة حصصية متاحة موزعة على خمس جامعات " الجزائر - قسنطينة - وهران -الشلف - الأغواط "، إضافة إلى توظيف بعض المقاييس الإحصائية مثل معامل كاي تربيعk²، واختبار" ت " للعينات المستقلة Independent Sample Test، واستخدام تحليل التباين الأحادي ANOVA، واختبار شيفيه للمقاربات البعدية. This study seeks to measure the impact of the characteristics of value communication that are derived from the hadiths of the book, by taking the main communication values that have any relation with social relationships and arranging them and then comparing them among the university elites. This study is considered as a descriptive study which aims at getting accurate information about the prominent communication values and the degree of their reliability by the elite who are the case study. This study is divided into two sides, an analytical one through examining the literature related to the topic and a practical one which encompasses two studies. The analytical study through which the researcher tries to extract the main communication values which mention or even hint at the human relations in the hadiths in the sake of attaining results that allow understanding the features and characteristics of value communication and that through analyzing content as a secondary tool on which the study relies. And thus, whole of the analytical study relies on the book al-Lulue wa-al-marjanfimaittafaqaalayhi al-shaykhan Al-Bukhari wa Muslim where a purposive sample for the hadiths that contained communication values related to the social relations has been used. As for the field study, it was for measuring the acceptance of the sample for those values and the extent to which they have applied them. This is why the survey approach has been followed in this study using questionnaires as a main tool. A questionnaire has been distributed to 750 individuals for an available quota sample distributed among five universities (Algiers, Constantine, Oran, Chlef, Elaghouat), in addition to using some statistical measures such as the Chi-square K2 and the Independent Sample T-test together with the ANOVA test (Analysis of Variance), as well as the Scheffé test. Cette étude cherche à mesurer l'impact des caractéristiques de la communication de valeur qui sont dérivées des hadiths du livre, en prenant les principales valeurs de communication qui ont une relation avec les relations sociales et en les arrangeant puis en les comparant parmi les élites universitaires. Cette étude est considérée comme une étude descriptive qui vise à obtenir des informations précises sur les valeurs de communication proéminentes et le degré de leur fiabilité par l'élite qui fait l'objet de l'étude. Cette étude est divisée en deux volets, un volet analytique à travers l'examen de la littérature relative au sujet et un volet pratique qui englobe deux études. L'étude analytique à travers laquelle le chercheur essaie d'extraire les principales valeurs de communication qui mentionnent ou même font allusion aux relations humaines dans les hadiths dans le but d'atteindre des résultats qui permettent de comprendre les caractéristiques et les caractéristiques de la communication de valeur et cela en analysant le contenu comme un élément secondaire outil sur lequel s'appuie l'étude. Et ainsi, l'ensemble de l'étude analytique s'appuie sur le livre al-Luluewa-al-marjanfimaittafaqaalayhi al-shaykhan Al-Bukhari waMuslim où un échantillon téléologique des hadiths contenant des valeurs de communication liées aux relations sociales a été utilisé. . Quant à l'étude sur le terrain, elle visait à mesurer l'acceptation de l'échantillon pour ces valeurs et la mesure dans laquelle ils les ont appliquées. C'est pourquoi l'approche de l'enquête a été suivie dans cette étude en utilisant des questionnaires comme outil principal. Un questionnaire a été distribué à 750 personnes pour un échantillon de quota disponible réparti entre cinq universités (Alge
Description: 392 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9433
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أطروحة عيشوني عبد السلام.pdf4.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.