Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9430
Title: | اقتراح وحدات التعليمية للنشاطات الجماعية وتأثيرها على درجات التوافق النفسي الاجتماعي |
Other Titles: | بحث تجريبي يجري على تلاميذ المرحلة العمرية 16/17 بولاية عين الدفلى |
Authors: | مداني, جمال الدين |
Keywords: | الألعاب الرياضية التعليم- برامج التكيف النفسي |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | جامعة الجزائر3: معهد التربية البدنية والرياضة |
Abstract: | هدفت الدراسة إلى معرفة مدى فعالية برنامج تعليمي مقترح بإستخدام النشاطات الجماعية يهدف لتنمية الجانب النفسي و الإجتماعي لدى المراهقين في المرحلة الثانوية،حيث قدرت العينةبـ(30) تلميذا، من ثانوية الشهيدعبد القادر غالمي بولاية عين الدفلى، إختيروا بالطريقة المقصودة، حيث إستخدم في الدراسة برنامج تعليمي مقترح بإستخدام النشاطات الجماعية ومقياس التوافق النفسي الإجتماعي،حيثإعتمدت هذه الدراسة على المنهج ما قبل التجريبي بتصميم المجموعة التجريبية الواحدة، والذي يلاءم طبيعة الموضوع، و إستعان بالوسائل الإحصائية التالية: * المتوسط الحسابي، الإنحراف المعياري، الوسيط، الإلتواء، التفرطح، معامل إرتباط "بيرسون"، معامل ألفا كرو نباخ، طريقة التجزئة النصفية، إختبار مان وتني Mann Whitney (u) لعينتين مستقلتين، إختبار ويلكوسون Wilcoxonلعينتين مرتبطتين، و تمت المعالج الإحصائية باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spssv28)حيث تحصل على النتائج التالية: * وجود فروق بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في بعدالتوافقالشخصي، الإنفعالي، تبين دور البرنامج التعليمي المقترح بتأثير إيجابي على مستوى درجات التوافق النفسي. * وجود فروق بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في بعد التوافق الصحي، وهنا تبين دور البرنامج التعليمي المقترح بتأثير إيجابي على مستوى درجات التوافق الصحي. * وجود فروق بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في بعد التوافق الإجتماعي، وتبين دور البرنامج التعليمي المقترح بتأثير إيجابي على مستوى درجات التوافق الإجتماعي. * وجود فروق بين متوسطي القياسين القبلي و البعدي للمجموعة التجريبية في الدرجة الكلية للتوافق النفسي و الإجتماعي، و هنا تبين دور البرنامج التعليمي المقترح بتأثير إيجابي على مستوى درجات التوافق النفسي الإجتماعي. * للبرنامج التعليمي المقترح بإستخدام الألعاب الجماعية تأثير إيجابي كبير بالنسبة لدرجات التوافق النفسي الإجتماعي على تلاميذ المرحلة النهائية من التعليم الثانوي The study aimed to find out the effectiveness of a proposed educational program using group activities aimed at developing the psychological and social aspects of adolescents in the secondary stage, where the sample was estimated at (30) students,from the secondary school of the martyr AbdelkaderGhalemi in the state of Ain Defla, they were chosen in the intended way, where a proposed educational program was used in the study using group activities and a measure of psychosocial adjustment,Where this study relied on the pre-experimental approach with the design of one experimental group, which fits the nature of the subject, and used the following statistical methods: *SMA. * standard deviation. * Mediator. * skewness. * Kurtosis. *correlation coefficient" Person." *CronBach's alpha coefficient. *The half-partition method. * Mann Whitney (u) test for two independent samples. * Wilcoxon test for two correlated samples. * The statistical processing was done using the Statistical Packages for Social Sciences (SPSS v28) program, where you get the following results: * There are differences between the mean scores of the pre and post measurements of the experimental group in the dimension of personal and emotional adjustment. Here, the role of the proposed educational program was shown to have a positive effect on the level of psychological adjustment degrees. * There are differences between the mean scores of the pre and post measurements of the experimental group in the health adjustment dimension, and here the role of the proposed educational program was shown to have a positive effect on the level of health adjustment scores. * There are differences between the mean scores of the pre and post measurements of the experimental group in the dimension of social compatibility, and here the role of the proposed educational program was shown to have a positive effect on the level of degrees of social compatibility. * There are differences between the averages of the pre and post measurements of the experimental group in the total degree of psychological and social adjustment, and here the role of the proposed educational program was shown to have a positive effect on the level of psychological and social adjustment degrees. * The proposed educational program using group games has a significant positive effect on the degrees of psychological and social adjustment on the students of the final stage of secondary education. L'étudevisait à déterminerl'efficacité d'un programmeéducatifproposéutilisant des activités de groupevisant à développer les aspects psychologiques et sociaux des adolescents du secondaire, oùl'échantillonétaitestimé à (30) étudiants, du lycée du martyr Abd-el-Kader Ghelmidansl'étatd'AinDefla, ilsontétéchoisis de la manièreprévue, oùune proposition de programmeéducatif a étéutiliséedansl'étudeutilisant des activités de groupe et unemesured'adaptationpsychosociale, Oùcetteétudes'estappuyée sur l'approchepré-expérimentale avec la conception d'un groupeexpérimental, qui correspond à la nature du sujet, et a utilisé les méthodesstatistiquessuivantes: * Moyennearithmétique, écart-type, médiane, asymétrie, aplatissement, coefficient de corrélatio |
Description: | 351 ص. |
URI: | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9430 |
Appears in Collections: | دكتوراه التربية البدنية والرياضية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
د.1929.790.pdf | 5.44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.