Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9425
Title: دور الأنشطة البدنية والرياضية التريحية في تنمية بعض القيم التربوية للتلاميذ في مرحلة التعليم المتوسط
Other Titles: دراسة ميدانية على متوسطات ولاية الجزائر
Authors: بوشو, فاهم
Keywords: التعليم الثانوي
التربية البدنية
النشاط الرياضي
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: يهدف البحث إلى معرفة الدور البارز للأنشطة الرياضية الترويحية، وكذا تبيان الفروق في المتوسطات لمستوى تنمية القيم التربوية للتلاميذ الممارسين وغير الممارسين، ولتبيان ذلك تم استخدام المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي، وتم اعتماد "مقياس القيم التربوية" كأداة لجمع المعلومات والمتكون من ست محاور: (تحمل المسؤولية - الصدق - الاجتماعية - الجمال - التعاون - التنافس).وبلغت عينة الدراسة: (682) تلميذ السنة الرابعة متوسط منها: (340) تلميذ ممارس، و(342) تلميذ غير ممارس، موزعين عبر جميع متوسطات ولاية الجزائر شرق.وتم استخدام مختلف الأساليب الإحصائية، وتطبيق الاختبارات اللامعلمية لاختبار الفرضيات على غرار: " اختبار مان وتني" لعينتين مستقلتين، لتحديد الفروق الإحصائية بين العينتين (n1 - n2) و" اختبار كروس كال واليز"، لتبيان الفروق في المتوسطات بين أكثر من مجموعة.* استعان الباحث ببعض برامج التحليل الإحصائي: (SPSS.V22- EXCEL- APSS.V1.0).ومن أهم النتائج المتوصل إليها أن: 1.مستوى القيم التربوية (قيمة تحمل المسؤولية - قيمة الصدق - القيمة الاجتماعية - قيمة الجمال - قيمة التعاون - قيمة التنافس) لدى التلاميذ الممارسين مرتفع، بمتوسط حسابي (2.91)، وأهمية نسبية: (70.63 %)، ومنخفض بالنسبة للتلاميذ غير الممارسين، أين بلغ المتوسط الحسابي (1.82)، والأهمية النسبية: (45.62 %).2.إثبات عدم وجود فروق إحصائية في المتوسطات عند (0.05= ?) في محاور مقياس القيم التربوية ككل (الصدق - الجمال - الاجتماعية - التعاون - تحمل المسؤولية - التنافس) لدى التلاميذ الممارسين تعزى لمتغير نوع النشاط الرياضي الترويحي المفضل (كرة القدم - ألعاب القوى - الكرة الطائرة - كرة السلة - كرة اليد)3. التوصل إلى وجود فروق إحصائية في المتوسطات عند (0.05= ?) في مستوى (قيمة التنافس) لدى التلاميذ الممارسين تعزى لمتغير نوع النشاط الترويحي المفضل (كرة القدم - ألعاب القوى - الكرة الطائرة - كرة السلة - كرة اليد)4. تبيان وجود فروق دالة إحصائية في المتوسطات بالنسبة لقيمة التنافس تعزى لنوع النشاط المفضل: (كرة القدم -ألعاب القوى) / (كرة القدم - كرة السلة) / (ألعاب القوى - الكرة الطائرة) / (ألعاب القوى - كرة السلة) / (ألعاب القوى - كرة اليد) / (الكرة الطائرة - كرة السلة) / (الكرة الطائرة - كرة اليد) / (كرة السلة - كرة اليد).5.إثبات وجود فروق إحصائية في المتوسطات لمستوى قيمة التنافس تعزى لمتغير نوع النشاط الترويحي الرياضي المفضل (كرة القدم - كرة اليد) و (كرة القدم - الكرة الطائرة) ولصالح ممارسي نشاط كرة القدم. The research aims to know the prominent role of recreational sports activities, as well as to clarify the differences in averages of the level of development of educational values for practicing and non-practicing students, and to show this, the descriptive approach was used in the survey method, and the "Educational Values Scale"was adopted as a tool for collecting information and thecomposition of six Interlocutor: (taking responsibility - honesty - social - beauty - cooperation - competition). The study sample was: (682) fourth-year students, including (340) practicing students, and(342) non-practicing students, distributed across all averages of the eastern wilaya of Algiers. Various statistical methods were used, and Non parametric tests were applied to test hypotheses such as: "Mann-Whitney Test" for two independent samples, to determine the statistical differences between the two samples (n 1 - n2) andthe "Kruskal-Wallis Test". To show differences in averages between more than one group. A researcher used some statistical analysis programs: (SPSS. V22 - EXCEL- APSS. v1.0).Among the most important results reached are: 1. The level of educational values (the value of taking responsibility - the value of honesty - the social value - the value of beauty - the value of cooperation - the value of competition) among the practicing students is high, withanarithmetic average (2.91), and arelative importance: (70.63%),and low for non-students. Practitioners, where the arithmetic mean (1.82), and the relative importance: (45.62%).2.Proving that there areno statistical differences in the averages at (0.05 = ?) in the axes of the educational values scale as a whole (honesty - beauty - social - cooperation - responsibility - competition) among practicing students due to the variable of the type of recreational sports activity preferred (football - athletics - volleyball - basketball - handball)3.Finding that there are statistical differences in the averages at (0.05 = ?) in the level of (competition value) among practicing students due to the variable of the type of recreational activity preferred (football - athletics - volleyball - basketball - handball)4.Showing the existence of statistically significant differences in the averages for the value of the competition due to the type of activity preferred: (Football - Athletics) / (Football - Basketball) / (Athletics - Volleyball) / (Athletics - Basketball) / (Athletics - Handball) / (Volleyball - Basketball) / (Volleyball - Handball) / (Basketball - Handball).5.Proving the existence of statistical differences in the averages for the level of competition value attributed to the variable of the type of recreational activity preferred sports (football - handball) and (football - volleyball) and in favor of football practi
Description: 163 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9425
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1915.790.pdf6.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.