Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9253
Title: | التخطيط الاستراتيجي للجماعات الإقليمية كآلية لتحقيق التنمية المستدامة في الجزائر (2010 - 2020) : دراسة برنامج كابدال كمقاربة نموذجية لتفعيل التخطيط الاستراتيجي بالبلديات الجزائرية (بلدبة مسعد نموذجا) |
Authors: | صالحي, بن صالح |
Keywords: | التخطيط الإستراتيجي- التنمية المستدامة- الجزائر الجماعات الإقليمية- الجزائر |
Issue Date: | 11-Jun-2023 |
Publisher: | جامعة الجزائر3: كلية العلوم السياسية والعلاقات الدولية |
Abstract: | تتناول الدراسة موضوع التخطيط الإستراتيجي المحلي كآلية لتحقيق أهداف التنمية المستدامة في الجزائر. وتطرق فيه الباحث إلى دراسة التخطيط الإستراتيجي باعتباره أهم آلية لإتخاذ القرار ورسم السياسات العمومية في الدول. وباعتبار الجماعات الإقليمية أهم ركائز التنظيم السياسي والإداري في الدولة فإنها بحاجة هي الأخرى لهذه الآلية من أجل وضع تصور وأهداف استراتيجية لإقليمها يستجيب لحاجيات مواطنيها وتطلعاتهم من جهة، ويستجيب لمقتضيات تنمية مستدامة وفقا للأهداف والأجندات الأممية التي انخرطت فيها الجزائر من جهة أخرى. لذا فإن اللجوء الى التخطيط الإستراتيجي ضروري لها كي تشارك هي الأخرى في حكامة التنمية المستدامة، وتسهم في تحقيقها على مستوى إقليمها باعتبارها الأقرب والأدرى بحاجيات المواطنين، والأقدر على تعبئة الفاعلين المحليين في إطار متطلبات الديمقراطية التشاركية والحكامة الإقليمية الرشيدة. وهو ما تطلب منا معالجة كيفية تفعيل وإرساء آليات التخطيط الاستراتيجي على مستوى الجماعات الإقليمية بالشكل الذي يمكنها من تجسيد دورها التنموي، والمشاركة في حكامة التنمية المستدامة وبلوغ أهدافها في الجزائر. حيث انطلقت الدراسة من كون أن إدارة الشأن العام وإدارة العملية التنموية للأقاليم في الجزائر وعلى الرغم من أهمية الجهود وتعدد السياسات والاستراتيجيات والحجم الكبير للإنفاق العمومي، مازالت لم تحقق الأهداف المنشودة ولم تعالج الإختلالات الجغرافية والديمغرافية والتنموية، في ظل مقاربة مبنية على الوسائل لا على النتائج، وعلى مناهج وأساليب تسيير بيروقراطي مركزي، لا تلعب فيه الجماعات والفواعل المحلية الدور المناسب، مما نتج عنه ضعف في الحكامة والاستدامة. كما سلطنا الضوء على واقع فواعل وآليات التخطيط اللامركزي للتنمية المستدامة في الجزائر، أوصلتنا الى نتيجتين هامتين، هما: ضعف الحكامة المحلية للتنمية المستدامة، ومحدودية دور الفواعل المحلية التخطيطي والتنموي. وهو ما أدى بنا إلى تشخيص الإشكالات التي تواجه التخطيط الاستراتيجي المحلي للتنمية المستدامة، والذي يتضمن عدة عوامل: بنيوية، وظيفية، تمويلية وأخرى سلوكية، تشكل كلها عوائق أمام تفعيل التخطيط الإستراتيجي اللامركزي للتنمية المستدامة. هذه الملاحظات أثبتتها دراسة حالة إحدى البلديات الجزائرية، وهي بلدية مسعد، التي تعتبر إحدى البلديات النموذجية العشر التي تم فيها تجربة برنامج كابدال CapDeL (برنامج دعم قدرات الفاعلين في التنمية المحلية)، الذي من أهم أهدافه إرساء وتفعيل التخطيط الاستراتيجي البلدي. وكانت مخرجات الدراسة النظرية والميدانية المبنية على استبيان موجه للفواعل المحلية متطابقة، حيث تم التوصل الى النتائج التالية: -قصور حكامة التنمية المستدامة في ظل مركزية التخطيط واستراتيجيات التنمية الوطنية والمحلية في الجزائر، مما أدى الى ضعف الاستدامة الاجتماعية والاقتصادية والبيئية، وتواصل مظاهر الهشاشة على الرغم من الحجم الكبير للإنفاق العمومي. والمنجزات التنموية المحققة وإن كانت مرضية الى حد بعيد إلا أنها غير كافية، وما هي إلا حصيلة برمجة ميزانياتية لا تخطيطا استراتيجيا، في إطار مقاربة مبنية على الوسائل لا على النتائج، وعلى سياسات مركزية لا دور فيها للمستويات المحلية. -قصور الوظيفة التخطيطية والتنموية للجماعات الإقليمية، والدور الهامشي للفواعل المحلية في حكامة التنمية المستدامة، نتيجة ضعف اللامركزية والاستقلالية وضعف مستويات التفاعل والتشاور والمشاركة للفواعل المحلية في مجال التخطيط التنموي. -برنامج كابدال الذي تم تجربته في عشر بلديات، يمكن أن يشكل مقاربة نموذجية لتمكين الفواعل المحلية وتحرير المبادرات، بما يساهم في تجاوز العراقيل، وتفعيل التخطيط الاستراتيجي لتحقيق أهداف التنمية المستدامة. من خلال نجاحه في إرساء ديناميكية محلية وقدرته على تمكين وتعزيز قدرات الفواعل المحلية. وتوصلنا الى نتيجة عامة مفادها أن الخطط التنموية المستدامة لا يمكن أن تتحقق ولا يمكن ضمان فعاليتها إلا بتظافر الجهود بين المستويين المركزي واللامركزي. كما أن التخطيط الفعال لا يمر إلا عبر التنسيق بين القطاعات الوزارية المختلفة من جهة (التشاور والحكامة المؤسساتية والتآزر بين أجزاء السياسات)، وتنسيق محلي تشاركي تشاوري (الديمقراطية التشاركية)، أي مقاربة شاملة مندمجة ومستدامة وفق تخطيط استراتيجي مندمج (متعدد الفواعل متعدد القطاعات). The study addresses the issue of local strategic planning as a mechanism to achieve sustainable development goals in Algeria. Accordingly, the researcher considered strategic planning to be the most important tool for decision-making and the formulation of public policies in countries. And considering that the territorial communities (authorities) are the main pillars of the political and administrative organization of the government, they also need this mechanism to develop a vision and strategic objectives for their territory, which respond to the needs and aspirations of their citizens on the one hand, and responds to the requirements of sustainable development in accordance with the international objectives and agendas, in which Algeria is committed, on the other hand. The use of strategic planning is therefore necessary to get involved in the governance of sustainable development and contribute to its achievement at the local level, because not only this level is the closest and most familiar to the needs of citizens, but also the best placed to mobilize local actors within the framework of the requirements of participatory democracy and good territorial governance. Therefore, it is necessary to study how to activate and set up strategic planning mechanisms at the local level in order to enable it to play its development role of participating in the governance of sustainable development and the achievement of its objectives in Algeria. The study started from the fact that the management of public affairs and the management of the territorial development process in Algeria, despite the importance of the efforts, the diversity of policies and strategies and the high level of public expenditure, still not reached the desired level, and has not yet managed to treat the geographical, demographic and development imbalances, because of an approach based on means instead of an approach based on results, and on central bureaucratic management attitudes, where communities and local actors do not play the appropriate role, resulting in weak governance and sustainability. The study highlighted the reality of actors and decentralized planning mechanisms for sustainable development in Algeria, which led us to two important results: the weakness of local governance for sustainable development, and the limited role of local actors in planning and development. This led us to diagnose the problems facing local strategic planning for sustainable development, which includes several factors: structural, functional, financial and behavioral, all of which constitute obstacles to the activation of decentralized strategic planning for sustainable development. These observations have been proven by a case study of one of the Algerian municipalities, the municipality of Massaad, which is considered as one of the ten pilot municipalities in which the CapDeL program (Capacity Support for Actors in Local Development) was tested. , whose most important of its objectives is the establishment and activation of municipal strategic planning. The results of the theoretical and field study, based on a questionnaire addressed to local actors, were identical, as the following results were achieved: The shortcomings of sustainable development governance in light of the centralization of national and local development planning and strategies in Algeria, which has led to weak social, economic and environmental sustainability, and to persistent fragility despite the large volume of expenditure public. As a result, the achievements in terms of development, although satisfactory, are not sufficient and are only the result of budgetary programming and not of strategic planning, therefore relying on an approach based on means rather than results, and on central policies in which local levels have no role to play. The weakness of the planning and development function of local authorities and the marginal role of local actors in the governance of sustainable development, due to the weakness of decentralization and independence and the low levels of interaction, consultation and participation of local actors in development planning. The CapDeL program, which has been tested in ten municipalities, can be a model approach for empowering local players and releasing initiatives, contribute to overcoming barriers and enabling strategic planning to achieve the Sustainable Development Goals. Through its success in building local momentum and its ability to empower and enhance the capabilities of local actors. In general, we have concluded that sustainable development plans can only be achieved and effective if efforts are coordinated between central and decentralized levels. In addition, effective planning can only be achieved through coordination between the various departmental sectors (consultation, institutional governance and synergy among the policy segments), and participative local coordination (participative democracy), which means a comprehensive, integrated and sustainable approach based on integrated strategic planning (multi actors multi sectors). |
Description: | ص.412 |
URI: | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9253 |
Appears in Collections: | دكتوراه العلوم السياسية والعلاقات الدولية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
د.1906.320.pdf | 20.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.