Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9137
Title: الإستثمار في المورد البشري كمحرك للأداء التسويقي في المؤسسة
Other Titles: دراسة حالة مجموعة من المؤسسات
Authors: سديري, سارة
Keywords: الإستثمار
إدارة التسويق
القوى العاملة، اقتصاديات
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3:كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية و علوم التسيير
Abstract: سلّطت هذه الدراسة الضوء على أهمية الاستثمار في المورد البشري وقدرته على تحقيق نجاح للمؤسسة من خلال انعكاس أثره على أداء المؤسسة التسويقي وهذا بواسطة عاملين مهمين هما إنتاجية الموارد البشرية والرضا الوظيفي، ويتمثل هذا الاستثمار وفق النظريات في إنشاء وتكوين رأس المال البشري من خلال الإنفاق على توظيف الأفراد ومنحهم فرص تعلم وتدريب وتحفيزهم ماديا ومعنويا وضمان بيئة عمل ملائمة لهم. وفق هذا توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج التي كشفت عن واقع الاستثمار في المورد البشري والأداء التسويقي في المؤسسات محل الدراسة، كما كشفت عن الأثر الإيجابي الغير مباشر للاستثمار في المورد البشري على الأداء التسويقي والذي تم قياسه من خلال نموذج هيكلي وفق النمذجة بالمعادلات الهيكلية. وصاحَب هذه النتيجة اعتبار إنتاجية العمل والرضا الوظيفي وسيطين جيدين لهما، إضافة إلى النتائج التي أسفر عنها النموذج المطور والذي كشف عن الفوائد الإيجابية التي حققتها ربحية رأس المال البشري التي مثلت الفرق بين العائد وقيمة الاستثمار في المورد البشري، كما كشفت عن مدى تأثير إنتاجية الموارد البشرية والرضا الوظيفي على قيمة رأس المال البشري والذي بدوره أثر بشكل إيجابي على ربحية المؤسسة. The subject of this study highlights the importance of human resources investment and its ability to achieve success for firms through its impact on marketing performance. That could be achieved through two factors: HR productivity and job satisfaction. According to many theories, this investment refers to the creation of human capital by spending on hiring individuals and learning, training, motivating them, and ensuring a suitable work environment for them. According to this, the study revealed the indirect positive impact of HR investment on marketing performance (measured by SEM). The study also accompanied by the result that work-productivity and job satisfaction are good mediators, along with the results of the developed model, which revealed the positive benefits achieved by the profitability of human capital represented by the difference between the return and the value of the investment in HR. the results also revealed the impact of HR productivity and job satisfaction on the value of human capital, and therefore on the firm's profitability. objet de cette étude souligne limportance de linvestissement dans les Ressource Humaines et sa capacité à assurer le succès des entreprises à travers de son impact sur la performance marketing. Cela pourrait être réalisé grâce à deux facteurs: la productivité des RH et la satisfaction au travail. Cet investissement fait référence à la création de capital humain en dépensant pour recrutement et formation des individus et en les motiver, en leur assurant un bon environnement de travail. L'étude a révélée la présence de l'investissement en RH et son impact positif (mesuré par SEM) et de la performance marketing dans les entreprises. L'étude a prouvé aussi la bonne médiation de la productivité et la satisfaction au travail. Les résultats du modèle développé ont montré les avantages positifs obtenus par la rentabilité du capital humain représentée par la différence entre le rendement et la valeur de linvestissement dans les RH. Les résultats ont également révélés limpact de la productivité des RH et de la satisfaction au travail sur la valeur du capital humain, et donc sur la rentabilité de l'entreprise.
Description: 348ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9137
Appears in Collections:دكتوراه العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.