Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9127
Title: التغذية الراجعة وتأثيرها على الاستجابات السيكولوجية والأداء لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية وعلاقتها بإدراكات التلاميذ المستوى الثانوي
Authors: حاج شريف, محمد أمين
Keywords: التدريب الرياضي
التربية البدنية
التعليم الثانوي
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير التغذية الراجعة لأستاذ التربية البدنية والرياضية على الاستجابات السيكولوجية لتلاميذ الطور الثانوي، كما هدفت الدراسة إلى معرفة ما إذا كان هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين التغذية الراجعة والأداء الحركي والإدراك المعرفي للتلاميذ. من أجل التحقق من أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهجي الوصفي المسحي، واشتملت عينة الدراسة على 27 أستاذ موزعين على مستوى وثانويات ولاية الشلف، أما بالنسبة لعينة التلاميذ فقد اشتملت على 190 تلميذا وتلميذة يدرسون في الأقسام النهائية للطور الثانوي، أما بالنسبة لأداة الدراسة استخدم الباحث استبيان التغذية الراجعة، تم إعداده من طرف الباحث، وتم التوصل إلى النتائج التالية: -للتغذية الراجعة المستخدمة من طرف أستاذ التربية البدنية والرياضية تأثير إيجابي في تنمية الاستجابات السيكولوجية للتلاميذ. -للتغذية الراجعة المستخدمة من طرف أستاذ التربية البدنية والرياضية تأثير إيجابي في تنمية الاستجابات السيكولوجية والمتمثلة في سمة تقديرالذات. -للتغذية الراجعة المستخدمة من طرف أستاذ التربية البدنية والرياضية تأثير إيجابي في تنمية الاستجابات السيكولوجية والمتمثلة في الرضا النفسي. -للتغذية الراجعة المستخدمة من طرف أستاذ التربية البدنية والرياضية تأثير إيجابي في تنمية الاستجابات السيكولوجية وذلك في التقليل من سمة القلق باعتبارها سمة سلبية. -للتغذية الراجعة المستخدمة من طرف أستاذ التربية البدنية والرياضية تأثير إيجابي في تنمية الاستجابات السيكولوجية وذلك في التقليل من سمة العدوانية، باعتبارها سمة سلبية. -هناك علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين التغذية الراجعة المستخدمة من طرف أستاذ التربية البدنية والرياضية وتحسين الأداء الحركي للتلاميذ. -هناك علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين التغذية الراجعة المستخدمة من طرف أستاذ التربية البدنية والرياضية وتحسين الإدراك المعرفي للتلاميذ The study aimed to identify the extent of the effect of the feedback of the teacher of physical and sports education on the psychological responses of secondary school students, and the study aimed to know whether there is a statistically significant relationship between the feedback and the motor performance and cognitive perception of the students. In order to verify the objectives of the study, the searcher used the descriptive survey methodology, and the study sample included 27 professors distributed at the level and secondary schools of the state of Chlef. As for the sample of students, it included 190 male and female students studying in the final sections of the secondary stage. The review was prepared by the, and the searcher e following results were reached: The feedback used by the teacher of physical and sports education has a positive effect on the development of the psychological responses of the students. The feedback used by the professor of physical and sports education has a positive effect on the development of psychological responses represented in the self-esteem feature. The feedback used by the professor of physical and sports education has a positive effect on the development of psychological responses represented in psychological satisfaction. The feedback used by the professor of physical and sports education has a positive effect on the development of psychological responses, in reducing anxiety as a negative feature. The feedback used by the professor of physical and sports education has a positive effect on the development of psychological responses, in reducing the aggressiveness trait, as a negative trait. - There is a positive and statistically significant correlation between the feedback used by the teacher of physical and sports education and the improvement of the students' motor performance. - There is a positive and statistically significant correlation between the feedback used by the teacher of physical and sports education and the improvement of students' cognitive awareness. L'étude visait à identifier l'étendue de l'effet du feedback du professeur d'éducation physique et sportive sur les réponses psychologiques des élèves du secondaire, et l'étude visait à savoir s'il existe une relation statistiquement significative entre le feedback et la performance motrice et la perception cognitive des élèves. Afin de vérifier les objectifs de l'étude, le chercheur a utilisé la méthodologie d'enquête descriptive, et l'échantillon d'étude comprenait 27 professeurs répartis au niveau et lycées de l'état de Chlef. Quant à l'échantillon d'étudiants, il comprenait 190 étudiantes en dernière section du secondaire. Comme outil d'étude,le chercheur a utilisé le questionnaire sur la nutrition. L'examen a été préparé par le chercheur et les résultats suivants ont été obtenus : La rétroaction utilisée par le professeur d'éducation physique et sportive a un effet positif sur le développement des réponses psychologiques des élèves. La rétroaction utilisée par le professeur d'éducation physique et sportive a un effet positif sur le développement des réponses psychologiques représentées dans la caractéristique d'estime de soi. Le feedback utilisé par le professeur d'éducation physique et sportive a un effet positif
Description: 160 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9127
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.