Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9125
Title: تأثير المقاربة المعتمدة في تدريس التربية البدنية والرياضية على دافعية الأداء المهاري الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
Other Titles: دراسة ميدانية ببعض ثانويات ولاية الجلفة
Authors: قصري, محمد
Keywords: التدريس
التربية البدنية
التعليم الثانوي
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة الجزائر3: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت هذه الدراسة التي أجريت على 432 تلميذ إختيروا بطريقة طبقية عشوائية و13 أستاذ من أساتذة التربية البدنية والرياضية حددوا بطريقة مسحية من مختلف المؤسسات التعليمية الثانوية -محل الدراسة- إلى معرفة: مدى انعكاس التدريس وفق المقاربة بالكفاءات في التربية البدنية والرياضية على دافعية الأداء المهاري الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. أعد لهذه الدراسة الوصفية إستبان لعناصر المنهاج واستبيان للأداءات التدريسية مكونان من خمس محاور لكل استبيان وموجهان للأساتذة، ومقياس دافعية الانجاز خاص بالتلاميذ مكون من خمسة أبعاد، جمعت النتائج وباستخدام برنامج (SPSS) للمعالجة الإحصائية حيث مكننا بعد تفريغ البيانات من الحصول على مختلف العمليات الإحصائية التي نحتاجها في الدراسة التحليلية (التكرار، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، النسب المئوية، قيمة الدلالة المعنوية sig ...) بطريقة منظمة ونتائج دقيقة. ونظرا للارتباط القوي الذي وجدناه بين التدريس بالكفاءات ودافعية الانجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. والاستجابة الايجابية للأساتذة لهذه المقاربة إدراكا واداءا ما ادى الى تلاشي الفروق في الجنس والشعبة والمستوى الدراسي خلال الحصة. وعلى ضوء هذه النتائج توصلنا الى ان للتدريس وفق المقاربة بالكفاءات في التربية البدنية والرياضية انعكاس ايجابي على دافعية الأداء المهاري الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية L'objectif de cette étude, qui a été menée sur 432 élèves choisis de manière stratifiée au hasard et 13 professeurs d'éducation physique et sportive sélectionnés de manière enquête dans différents établissements d'enseignement secondaire - objet de l'étude - pour connaître : l'étendue à laquelle l'enseignement reflète l'approche par compétences en éducation physique et sportive sur la motivation de la performance motrice des élèves du secondaire. Pour cette étude descriptive, un questionnaire a été préparé pour les éléments du programme d'études et un questionnaire pour la performance de l'enseignement, composé de cinq axes pour chaque questionnaire et adressé aux enseignants, et une mesure de la motivation de réussite des élèves composée de cinq dimensions. dans l'étude analytique (fréquence, moyenne arithmétique, écart-type, pourcentages, valeur sig...) de manière organisée et avec des résultats précis. Compte tenu de la forte corrélation que nous avons trouvée entre les compétences d'enseignement et la motivation à réussir chez les élèves du secondaire. La réponse positive des enseignants à cette approche en termes de sensibilisation et de performance a conduit à la disparition des différences de genre, de division et de niveau scolaire au cours de la classe. ? la lumière de ces résultats, nous avons conclu que l'enseignement selon l'approche par compétences en éducation physique et sportive a une réflexion positive sur la motivation de la performance motrice chez les élèves du secondaire. This study, which was conducted on 432 pupils who were randomly selected in a stratified manner, and 13 teachers of physical education and sports were specify in a survey manner from various secondary educational institutions - the subject of the study - to find out: the extent to which teaching reflects the competencies approach in physical education and sports on the motivation of motor skill performance of Secondary school students. For this descriptive study, a questionnaire was prepared for the elements of the curriculum and a questionnaire for teaching performance, consisting of five axes for each questionnaire and directed to teachers, and a measure of achievement motivation for students consisting of five dimensions. We need it in the analytical study (frequency, arithmetic mean, standard deviation, percentages, sig value...) in an organized manner and accurate results. In view of the strong correlation that we found between teaching competencies and achievement motivation among secondary school students. The positive response of the teachers to this approach in terms of awareness and performance led to the disappearance of differences in gender, division, and academic level during the class. In the light of these results, we concluded that teaching according to the competencies approach in physical and sports education has a positive reflection on the motivation of motor skills performance among secondary school students
Description: 239 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9125
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.