Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9122
Title: الملمح النفسي الرياضي وعلاقته بمستوى الأداء لدى لاعبي كرة اليد الجزائرية
Other Titles: دراسة ميدانية لبعض فرق القسم الأول والثاني لكرة اليد الجزائرية
Authors: بن مونة, عمر
Keywords: علم النفس الرياضي
المنافسة
؛ كرة اليد
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر3: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى إبراز أثر السمة النفسية على أداء الرياضي ، وذلك بقياس سمات الشخصية وتأثيرها على الأداء ، وتم تمثيل العينة بـ 72 لاعباً لكرة اليد ، وتم استخدام المنهج الوصفي ، ووفقاً لها. النتائج المستمرة: أن سمات الشخصية (الهدوء الاجتماعي) لها تأثير إيجابي على نتائج الفرق المقدمة ، على عكس سمات الشخصية (العصبية ، العدوانية ، الإثارة العاطفية ، التحكم ، التكبيل ، التحكم) التي لها تأثير سلبي على نتائج الفرق الدنيا ، بالإضافة إلى وجود فروق بين لاعبي كرة اليد في القسم الأول والثاني في أبعاد سمات الشخصية. الكلمات المفتاحية: الملف الشخصي الرياضي ، الشخصية ، الصفات ، مستوى الأداء ، كرة اليد This study aimed to highlight the effect of the psychological feature on the performance of the athlete, by measuring the personality traits and their effect on performance, and a sample was represented by 72 handball players, and the descriptive approach was used, and according to its continuous results: that personality traits (social calmness) have a positive effect on The results of the presented teams, in contrast to the personality traits (nervousness, aggressiveness, emotional arousal, control, cuffing, and control) that have a negative impact on the results of the lower teams, in addition to the existence of differences between handball players in the first and second section in the dimensions of personality traits
Description: 183 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9122
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أطروحة دكتوراه.pdf13.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.