Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8318
Title: دور التعليم التنظيمي في تحقيق التميز في الأداء
Other Titles: دراسة حالة
Authors: بن قرقورة, ليندة
Keywords: التعليم الوظيفي
التميز
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر3:كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية و علوم التسيير
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف علىأثر التعلم التنظيمي على تحقيق التميز في الأداء بالمطحنة الصناعية لمتيجة "SIM" و التي تحددت بمتغير مستقل تمثل في التعلم التنظيمي و متغير تابع هو التميز في الأداء بأبعاده الخمسة(تميز المرؤوسين، تميز القيادة، تميز الثقافة التنظيمية، تميز الهيكل التنظيمي و تميز الاستراتيجية). لتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة لغرض جمع البيانات من أفراد العينة و البالغ تعدادها (56) مفردة، تم استخدام برنامج الرزم الإحصائية في العلوم الاجتماعية SPSSلمعالجة البيانات المجمعة اعتمادا على عدة اختبارات إحصائية، وتوصلت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية عن المستوى أقل أو يساوي 0.05 للتعلم التنظيمي في تحقيق التميز في الأداء بجميع أبعاده بالمطحنة الصناعية لمتيجة. بناءا عليه تم تقديم مجموعة من المقترحات كانت أهمها أن تولي المؤسسة أهمية أكبر للتعلم على المستوى الفردي. Cette étude vise d'identifier l'impacte de l'apprentissage organisationnel sur l'atteinte de l'excellence de la performance dans la Semoulerie Industrielle de Mitidja " SIM ", l'étude a été identifiée par une variable indépendante qui représente l'apprentissage organisationnel, et par une variable dépendante qui indique l'excellence de la performance et ses diverses cinq dimensions (excellence des employées, excellence du leadership, excellence de la culture organisationnelle, excellence de la structure organisationnelle et excellence de la stratégie). Afin d'atteindre les objectifs de l'étude, un questionnaire a été développé dans le but du collecter des données auprès des membres de l'échantillon qui comptait (56).Ces données ont été traitées par le programme des paquets statistiques de science sociales (SPSS), on utilisant plusieurs tests statistiques. L'étude a indiqué qu'il existe un effet statistiquement significatif à un niveau inférieur ou égal 0.05 entre l'apprentissage organisationnel et l'excellence de la performance avec ces dimensions dans la Semoulerie Industrielle de MITIDJA " SIM ". En conséquence, un ensemble de propositions ont étés présentées, dont la plus importante était d'accorder une plus grande importance à l'apprentissage au niveau individuel. This study aimed to identify the role of organizational learning in achieving performance excellence in the Semoulerie Industrille of Mitidja "SIM", the study was identified by an independent variable that represents organizational learning, and by a dependent variable that indicates performance excellence and its various five dimensions (employee's excellence, excellence in leadership, excellencein organizational culture, excellence in organizational structure, excellence in strategy). In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed with the aim of collecting data from members of the sample which counted. (56). These data wereanalyzed through the use of the statistical packages program of social science (SPSS),based on several statistical tests. The study indicated that there is a statistically significant effect at a level less than or equal to 0.05 between organizational learning and performance excellence in all its dimensions in MITIDJA industrial grinder "SIM". The study provided a number of recommendations, the most important of which was that the organization must attach greater importance to learning at the individual level.
Description: 299ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8318
Appears in Collections:دكتوراه العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
س.1583.33.pdf4.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.