Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8316
Title: تأثير استخدام تكنولوجيا المعلومات والإتصالات على تحسين الخدمات السياحية في الجزائر
Authors: طهراوي, زهرة
Keywords: السياحة
تكنولوجيا المعلومات والاتصالات
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر3:كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية و علوم التسيير
Abstract: جاء هذا البحث للتعرف على مدى تأثير استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات على تحسين أداء القطاع السياحي في الجزائر، حيث تبين لنا أن القطاع السياحي في الجزائر و على الرغم لما يتمتع به من مقومات سياحية طبيعية وتاريخية، وعوامل جذب للسيّاح، تُمكنها من أن تكون من أهم الدول جذبا للسيّاح، إلا أنها لاتزال بعيدة عن السوق السياحية العالمية، و يظهر ذلك من خلال المراتب المتأخرة التي احتلتها في مؤشر التنافسية العالمي للسياحة و السفر، ففي سنة 2019 احتلت الجزائر المرتبة 116 عالميا، مما يتطلب اعادة النظر في هذا القطاع للنهوض به والاهتمام بالخدمات السياحية المقدمة، والترويج لها، خاصة في ظل ما يعرفه العالم من تطورات على مستوى تكنولوجيا المعلومات والاتصالات وزيادة الاعتماد عليها في تقديم الخدمات السياحية، غير أن هذا الأخير هو الآخر ضعيف وغير تنافسي في الجزائر وهذا ما تبين لنا من خلال المراتب الأخيرة التي احتلها في مؤشر جاهزية الشبكة، كما احتل المرتبة 89 سنة 2019 في مؤشر تنافسية السفر و السياحة من منظور البنية الأساسية لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات وهو ترتيب يعكس مدى ضعف البنية التحتية لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات في الجزائر. ce travail a pour objectif d'identifier l'ampleur de l'impact de l'utilisation des technologies de l'information et de la communication sur l'amélioration de la performance du secteur touristique en Algérie. On a constaté que l'Algérie est encore loin du marché mondial du tourisme où elle a occupé les derniers rangs d'après l'indice de compétitivité mondiale du tourisme et des voyages. En 2019, l'Algérie se classait au 116e place mondial, ce qui nécessite une nouvelle vision au secteur touristique afin de le faire progresser, d'autant plus que le monde connaît un développement technologique croissant qui est utilisé dans tous les secteurs notamment le secteur touristique. Cependant, son utilisation en Algérie reste encore faible et non compétitif et ce que nous avons montré dans son classement d'après l'indice de préparation du réseau, où elle s'est classé 89e place en 2019 selon l'indice de compétitivité des voyages et du tourisme, ce qui reflète la faiblesse des communications et l'infrastructure des technologies de l'information en Algérie. this research came to identify the extent of the impact of the use of information and communication technology on improving the performance of the tourism sector in Algeria attracting tourists, but it is still far from the global tourism market, and this is evident through the late ranks it occupied in the global competitiveness index for tourism and travel. tourism offered, and promoting it, especially in light of what the world knows of developments in information and communication technology and the increasing reliance on it in providing tourism services. In 2019 Algeria ranked 116th in the world, which requires a reconsideration of this sector in order to advance it and pay attention to the tourism services provided and promote them, especially in light of what the world knows of developments at the level of information and communication technology and the increase in reliance on it in providing tourism services, but this The latter is also weak and uncompetitive in Algeria, and this is evident to us through its recent ranks in the network readiness index, and it also ranked 89 in 2019 in the travel and tourism competitiveness index from the perspective of ICT infrastructure, an arrangement that reflects the weakness of the ICT infrastructure.
Description: 213ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8316
Appears in Collections:دكتوراه العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
س.1581.33.pdf7.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.