Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8302
Title: دور استراتيجية التوزيع الدولي في ترقية الصادرات خارج المحروقات في الجزائر
Authors: عقومة, لحسن
Keywords: التصدير
التسويق الدولي
المحروقات
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر3:كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية و علوم التسيير
Abstract: هدفت هذه الدراسة غلى توضيح وإبراز دور استراتيجية التوزيع الدولي في ترقية الصادرات خارج المحروقات في الجزائر، وذلك من خلال البحث في العلاقة التي تربط ما بين المتغيرين. وفي هذا الإطار قمنا باستعراض المظلة الفكرية للتسويق الدولي، التجارة الدولية، إضافة إلى تحليل قطاع الصادرات خارج المحروقات في الجزائر عن طريق تقديم احصائيات جديدة في ما يخص التوزيع الجغرافي للصادرات خارج المحروقات، قياس مؤشرات تنافسية هذا القطاع مثل: مؤشر القدرة على التصدير، مؤشر التغطية خارج المحروقات، مؤشر التركز السلعي، مؤشر التنويع السلعي. أما فيما يخص الدراسة التطبيقية فإننا اعتمدنا توزيع الاستبيان وتم التحليل الإحصائي عن طريق المتوسطات الحسابية، الانحراف المعياري، التكرارات، بالإضافة إلى اختبار صدق وثبات أداة الدراسة ثم اختبار علاقة الارتباط بين المتغيرين واختبار الفرضيات. The aim of this study was to clarify and highlight the role of the international distribution strategy in the promotion of exports outside of Algeria's incinerators by examining the relationship between the two variables. In this context, we have reviewed the intellectual umbrella of international marketing, international trade, as well as the analysis of Algeria's offshore export sector by providing new statistics on the geographical distribution of exports outside of burns, measuring the competitive indicators of the sector such as: the Export Capability Index, the Offshore Coverage Index, the Commodity Concentration Index and the Commodity Diversification Index. As for the applied study, we adopted the distribution of the questionnaire and statistical analysis was carried out by averages of calculation, standard deviation, repetitions, in addition to testing the veracity and consistency of the study tool and then testing the correlation between the two variables and testing hypotheses. Cette étude visait à clarifier et mettre en évidence le rôle de la stratégie de distribution internationale dans la promotion des exportations hors hydrocarbures en Algérie, en recherchant la relation entre les deux variables. Dans ce contexte, nous avons passé en revue le parapluie intellectuel du marketing international, du commerce international, en plus d'analyser le secteur des exportations hors hydrocarbures en Algérie en fournissant de nouvelles statistiques concernant la répartition géographique des exportations hors hydrocarbures, mesurant les indicateurs concurrentiels de ce secteur tels que : l'indice de capacité à exporter, l'indice de couverture Hors hydrocarbures, l'indice de concentration des matières premières, l'indice de diversification des matières premières. Quant à l'étude appliquée, nous avons adopté la distribution du questionnaire et l'analyse statistique a été faite au moyen de moyennes arithmétiques, d'écart-type, de fréquences, en plus de tester la validité et la fiabilité de l'outil d'étude, puis de tester la corrélation entre les deux variables et tester les hypothèse
Description: 249ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8302
Appears in Collections:دكتوراه العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
س.1567.33.pdf9.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.