Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8294
Title: تأثير الكفاءة الذاتية على الدافعية الداخلية وعلاقتها بالدافعية في المجال الدراسي لتلاميذ المرحلة الثانوية
Other Titles: مقاربة اجتماعية معرفية
دراسة ميدانية بالثانوية الرياضية بدرارية
Authors: عمراوي, عبد الرؤوف
Keywords: الكفاءة الذاتية
الدافعية الداخلية
الدافعية
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: تهدف الدراســة الحاليــــة إلى محاولة التعرف على العلاقــة بين الكفاءة الذاتيــة والدافعيةالداخلية وعلاقتها بالأداء الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، وذلك من خلال دراسة الفروق في كل من الكفاءة الذاتية والدافعية الداخلية تبعا لمتغير الجنس والتخصص وكذلك العلاقة بين المتغير المستقل والتابع، حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي لملائمته لطبيعة الدراسة، شمل مجتمع البحث 421 تلميذ وعينة الدراسة اختيرت بطريقة قصدية مكونة من 100تلميذ، 64مراهق و36مراهقة من الثانوية الرياضية بدرارية، من كافة المستويات الدراسيةتخصص آداب وعلوم، تم الاعتماد على مقياس الكفاءة الذاتية ومقياس الدافعية الداخلية ومقياس الدافعية في المجال الدراسي، استخدمنا في البحث الحزمة الإحصائية للعلوم الانسانية والاجتماعية، تم التوصل أنه لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من الكفاءة الذاتية والدافعية الداخلية تبعا لمتغير الجنسوالتخصص كذلك توصلنا إلى وجود علاقة ارتباطيةطردية موجبة بين الكفاءة الذاتية والأداء الدراسي The current study aims to find out the relationship between self-efficacy and internal motivation and their relation to academic performance among secondary school pupils by studying the differences of both self-efficacy and internal motivation in term of gender and specialty ,moreover the relationship between dependent and independent variables. In this research we relied on thé descriptive associative method appropriare to the nature of study. The sample population included 421pupils whereas the sample which was choson intentially contained 100 pupils 64 of them are male adolecents and 36 female adolescents from all levels whom are specialed in sciences and literature from the Secondary School of Draria, where we apply the scales of self-efficacy and internal motivation,and the scale of motivation inacademic field. In addition to the use of statistical package for social sciences(SPSS). We find that there are no statistically signifiant differences self-efficacy and internal motivation, moreover, there a relationship between self-efficacy and academic performance La présente étude vise à identifier la relation entre l'autosuffisance interne et la motivation et sa relation avec les performances de l'enseignement secondaire en examinant les différences dans les deuxefficacité et motivation selon la variabilité et la spécialisation des sexes, En fonction du programme d'études corrélatif pour sa pertinence par rapport à la nature de l'étude, la communauté de recherche comprenait 421 élèves et l'échantillon de l'étude a été choisi de manière délibérée, composé de 100 élèves, 64 adolescents et 36 adolescents de l'école secondaire sportive dans une salle de classe, de tous les niveaux d'études spécialisées en littérature et en sciences,Sur la base de la mesure de la compétence subjective, de la mesure de la motivation interne et de la mesure de la motivation dans le domaine d'études, nous avons utilisé le paquet statistique des sciences humaines et sociales dans la recherche. Il a été constaté qu'il n'y avait pas de différences statistiquement significatives à la fois dans la compétence subjective et la motivation interne en fonction du sexe et de la spécialisation variables, ainsi que l'existence d'une relation pécuniaire positive entre la compétence subjective et académique performance.
Description: 150ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8294
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1838.790.pdf14.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.