Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8287
Title: تأثير النشاط البدني الرياضي التربوي على تحقيق التوافق النفسي الاجتماعي لدى تلميذات السنة الرابعة من مرحلة التعليم المتوسط
Other Titles: دراسة ميدانية بمتوسطات المقاطعة الوسطى للجزائر العاصمة
دراسة مقارنة بمقاربة نفسية تربوية
Authors: عيسات, كمال
Keywords: النشاط الرياضي
التكيف النفسي
التعليم الثانوي
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: تهدف هذه الدراسة الحالية إلى إبراز تأثير النشاطات البدنية الرياضية التربوية على تحقيق التوافق النفسي الاجتماعي لدى التلميذات المراهقات المتمدرسات في مرحلة التعليم المتوسط، وبالتحديد في السنة الرابعة متوسطة، المتراوحة أعماره ن ما بين 15 و 16 سنة من خلال إبراز درجات التوافق النفسي، والتوافق الاجتماعي، والتوافق العام، بين التلميذات الممارسات وغير الممارسات للنشاط البدني الرياضي التربوي في المؤسسات التربوية. ومن أجل إبراز تأثير ممارسة الأنشطة البدنية الرياضية التربوية على تحقيق التوافق النفسي الاجتماعي، أجريت الدارسة الحالية على عينة من التلميذات تم اختيارها بالطريقة العشوائية البسيطة وعددهن 506 تلميذة، ومن موزعات على فئتين، الفئة الممارسة للنشاط البدني الرياضي التربوي وعددهن 349 تلميذة، وفئة غير الممارسات للنشاط البدني الرياضي التربوي، وعددهن 157 تلميذة. وتحصل الباحث على هذه العينة عن طريق مسح 81 متوسطة في المقاطعة الوسطى للجزائر العاصمة،واعتمد الباحث على المنهج الوصفي لملائمة مع الدراسة وأغراضها، مستعينا بمقياس الشخصية ل "محمود عطية هنا". وقد خرجت الدراسة في الأخير أ ن لممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي في مرحلة التعليم المتوسط تأثير في تحقيق التوافق النفسي الاجتماعي، للتلميذات المتمدرسات في السنة الرابعة من هذه المرحلة التعليمية. This current study aims to highlight and illustrates the impact of physical and pedagogical activities on the psycho-social compatibility of female adolescent pupils attending the middle level of education "middle school", namely, in the fourth year of intermediate education, between the ages of 15 and 16 years old by highlighting the degrees of psychological compatibility, social compatibility and general compatibility between schoolgirls' practices and non-practices of physical and pedagogical sports activity in educational institutions. In order to point out the impact of physical and pedagogical activities on psycho-social compatibility, the current study was conducted on a sample of female pupils selected in a random manner, numbering 506 pupils, who are divided into two categories, the physical and pedagogical sports activity category of 349 pupils, they are divided into two categories: the Physical Activity Group for Pedagogical Sports of 349 pupils and the Non-Physical Activity Group for Pedagogical Sports of 157 pupils. The researcher obtains the sample by surveying 81 middle schools in the Central District of Algiers. The researcher relied on the descriptive curriculum to fit it with the study and its purposes, using the personality measure of Mehmood Attiya. Finally, the study found that physical and pedagogical activity at the intermediate level of education has an impact on the psycho-social compatibility of schoolgirls in the fourth year of this educational cycle
Description: 201 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8287
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1801.790.pdf8.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.