Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8268
Title: علاقة الكفاءة الذاتية المدركة بدافعية الانجاز والتحصيل الأكاديمي لدى طلاب كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة بليبيا
Other Titles: دراسة ميدانية لبعض الجامعات الليبية
Authors: محمد المشاط, عمر
Keywords: الجامعات- تحصيل
التربية البدنية
القدرة-الاختبارات والامتحانات
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على العلاقة بين الكفاءة ودافعية الانجاز والتحصيل الاكاديمي لدى طلاب كليات التربية البدنية دراسة ميدانية لبعض الجامعات الليبية بموسم الدراسي 2020/2021م واعتمد الباحث خلال هذه الدراسة التي استهدفت ستة كليات في ستة جامعات مختلفة في ليبيا وتم اختيار عينة القصدية وبلغ عددهم (351) طالب وطالبة، وقد اعتمد الباحث في هذه المرحلة على نتائج الدراسات السابقة والدراسة الاستطلاعية والمقابلات الشخصية، والتعرف على أبعاد الموضوع من وجهة النظر التطبيقية والاستفادة منها في صياغة العبارات القائمة حيث تم الاستعانة بمقياس (الكفاءة الذاتية المدركة) الذي تكون من (58) فقرة، ومقياس (دافعية الإنجاز) والذي تكون من (53) فقرة، وتوصل الى مرحلة الصياغة النهائية بعد عرضهما على مجموعة من الخبراء المتخصصين لغرض معرفة مدى ملاءمتهما لأهداف البحث وصاغ الباحث أهدافه للتعرف على مستوى العلاقة بين الكفاءة الذاتية المدركة لدى طلاب بعض كليات " التربية البدنية بليبيا"، ومعرفة مدى دلالة هذه العلاقة والتعرف على الفروق تبعا للجنس، و الجامعة ، والتعرف أيضا على مستوى دافعية الانجاز لدى طلاب كليات التربية البدنية بليبيا " ومعرفة الفروق تبعا للجنس والجامعة، بحيث تم تطبيق، وكذلك تم التعرف على مستوى التحصيل لديهم،وبينت النتائج الأتية: أن هناك فروق دالة احصائياً في مستوى التحصيل الاكاديمي تبعاً لمتغير الجنس" ومتغير الجامعة، وكذلك ثبت أن هناك فروق في مستوى الانجاز تبعاً لمتغير الجنس وتوصل الباحث في أهم نتائجه أن هناك علاق ارتباط طردية موجبة بين الكفاءة الذاتية المدركة لدى طلاب كليات التربية البدنية بليبيا إجمالاً The currentstudyaimed to identify the relationshipbetweenefficiency, achievement motivation and academicachievementamongstudents of physicaleducationfaculties, a fieldstudy of someLibyanuniversities in the 2020/2021 academic season)351) male and female students. Atthis stage, the researcherrelied on the results of previousstudies, exploratorystudy, and personal interviews, identifying the dimensions of the subjectfrom the applied point of view and benefitingfromthem in formulatingexisting phrases, as the (perceived self-efficacy) scalewasused, whichconsisted of (58) paragraphs. And the scale (Achievement Motivation), whichconsisted of (53) items, and reached the final drafting stage afterpresentingthem to a group of specialized experts for the purpose of knowingtheirsuitability for the research objectives. in Libya", and knowing the significance of thisrelationship and identifying the differencesaccording to gender and university, and alsoidentifying the level of achievement motivation amongstudents of faculties of Physicaleducation in Libya "and knowing the differencesaccording to gender and university, sothatitwasapplied, as well as theirlevel of achievementwasidentified, and the followingresultsshowed: thatthere are statisticallysignificantdifferences in the level of academicachievementaccording to the variable of sex" and the variable of the university, as well as itwasproventhatthere are differences in the level of achievementAccording to the gender variable, the researcherreached in hismost important resultsthatthereis a positive direct correlationbetween the perceived self-efficacy of students of physicaleducationfaculties in Libya in general La présenteétudevisait à identifier la relation entre l'efficacité, la motivation à la réussite et la réussite scolaire chez les étudiants des facultés d'éducation physique, une étude de terrain de certaines universités libyennes au cours de la saisonuniversitaire 2020/2021(351) étudiantsmasculins et féminins. Le chercheur s'est appuyé sur les résultats d'études antérieures, d'une étude exploratoire et d'entretiens personnels, identifiant les dimensions du sujet du point de vue appliqué et en tirant parti pour formuler des phrases existantes, car l'échelle (d'auto-efficacité perçue) a été utilisée, ce qui composée de (58) paragraphes et l'échelle (Motivation de réalisation), qui comprenait (53) items, et a atteint l'étape finale de rédaction après les avoir présentées à un groupe d'experts spécialisés dans le but de connaître leur adéquation aux objectifs de la recherche. en Libye ", et connaissant l'importance de cette relation et identifiant les différences selon le sexe et l'université, et identifiant également le niveau de motivation à réussir parmi les étudiants des facultés de L'éducation physique en Libye "et connaissant les différences selon le sexe et l'université, de sorte qu'il a été appliqué, ainsi que leur niveau de réussite a été identifié, et les résultats suivants ont montré: qu'il existe des différences statistiquement significatives dans le niveau de réussite scolaire selon à la variable de sexe" et à la variable de l'université, ainsi qu'il a été prouvé qu'il existe des différences dans le niveau de réussite Selon la variable de sexe, le chercheur a atteint dans ses résultats les plus importants qu'il existe une corrélation directe positive entre l'auto-efficacité perçue des étudiants des facultés d'éducation physique en Libye en général
Description: 194 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8268
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1700.790.pdf3.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.