Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8265
Title: دراسة تحليلية لتقويم عناصر اللياقة البدنية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي في الطور المتوسط
Authors: فتح الله, عزوز
Keywords: اللياقة البدنية
التعليم
النشاط البدني
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: تناولت الدراسة العلاقة الارتباطية بين مستوى اللياقة البدنية والتحصيل الدراسي لدى التلميذ في طور المتوسط وهذا لإبراز أهمية النشاط البدني في تنمية والحفاظ على الصحة البدنية والنفسية مما يجعل التلميذ أكثر استعداد للتعلم. تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي من خلال جمع البيانات لاختبارات ميدانية لقياس اللياقة البدنية (الجري السريع 50م ، اختبار ميني كوبر، المضخة، اختبار سارجنت، الجري المرتد، والانحناء من الوقوف)، العينة بلغت 250 تلميذ من الجنسين تم اختيارهم على أساس النتائج الدراسية (ممتاز، جيد، متوسط، ضعيف، ضعيف جدا)، تم تحليل المعطيات احصائيا من خلال برنامج 19spss. النتائج بينت أنهناك علاقة ارتباطية ايجابية قوية بين مستوى اللياقة البدنية ومستوى التحصيل الدراسي L'objet de cette étude est l'analyse de la relation corrélative entre les composantes de l'aptitude physique et le rendement scolaire chez les élèves du moyen afin de valoriser la pratique de l'activité physique à l'épanouissement de la santé physique et la santé mentale pour une meilleure scolarisation de l'enfant. La méthode descriptive est utilisée pour analyser les données de l'aptitude physique à travers des tests de terrain (course vitesse 50m, test Mini-Cooper, pompes, sergent test, course navette, flexion du tronc), un échantillon de 250 élèves des deux sexes a été choisi sur la base des résultats scolaires (excellent, bon, moyen, faible, très faible), les données ont été traités par le biais du SPSS19. Les résultats de cette étude confirment une forte corrélation entre le niveau de l'aptitude physique et le rendement scolaire The object of this study is the analysis of the correlative relationship between the components of physical fitness and academic performance in middle school students in order to enhance the practice of physical activity for the development of health. physical and mental health for better schooling of the child. The descriptive method is used to analyze physical fitness data through field tests (50m speed run, Mini-Cooper test, push-ups, sergeant test, shuttle run, trunk flexion), a sample of 250 students from both genders was chosen on the basis of academic performance (excellent, good, average, poor, very poor), the data was processed through the SPSS19. The results of this study confirm a strong correlation between the level of physical ability and academic performance.
Description: 277 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8265
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1671.790.pdf11.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.