Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8250
Title: دور الإرشاد النفسي في تعديل السلوك غير المرغوب فيه لدى طلبة معهد التربية البدنية والرياضية
Other Titles: مقاربة نفسية تنموية وقائية
Authors: زيتوني, حمزة
Keywords: الارشاد النفسي
تعديل السلوك
طلبة معهد التربية البدنية والرياضية
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت الدراسة إلى محاولة التعرف على فعالية البرنامج الإرشادي المقترح في تعديل السلوك الغير مرغوب فيه لدى طلبة معهد التربية البدنية والرياضية في مرحلة التكوين القاعدي (الليسانس) بجامعة الجزائر3 أجريت الدراسة على عينة قوامها 407طالبا وطالبة من معهد التربية البدنية والرياضية بجامعة الجزائر3، تم اختيارهم بطريقة عشوائية منتظمة، ولجمع البيانات الخاصة بالدراسة، وللتحقق من أهدافها تم استخدام المنهج التجريبي، لأنه ملائم وطبيعة الموضوع. لكن فيما يخص أدوات جمع البيانات استندنا إلى الكتب والمراجع، بالإضافة إلى استخدام مقاييس تمثلت في مقياس الغش في الامتحانات لـ (حسايني غنية" "2010") المكون من 36 عبارة، ومقياس السلو ك العدواني لـ ("أرنولد باص" A. Buss" و "مارك بيري" M. Perry" سنة 1992) المكون من 4 أبعاد و 29عبارة. تمت المعالجة الإحصائية باستخدام الرزمةالإحصائية للعلوم الاجتماعيةspss، حيث جاءت نتائج الدراسة على النحو التالي: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من التوجه نحو الغش في الامتحانات والسلوك العدواني لدى طلبة معهد التربية البدنية والرياضية على وفق متغير الاختبار (القبلي - البعدي) بالنسبة للمجموعة الضابطة. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من التوجه نحو الغش في الامتحانات والسلوك العدواني لدى طلبة معهد التربية البدنية والرياضية على وفق متغير الاختبار (القبلي - البعدي) بالنسبة للمجموعة التجريبية. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من التوجه نحو الغش في الامتحانات والسلوك العدواني لدى طلبة معهد التربية البدنية والرياضية بين المجموعتين (التجريبية - الضابطة) في متغير الاختبار البعدي. Title of the study : the role of psychological counseling in the adjustment of the unwanted behavior of the students of the institute of physical education and sports the purpose of the study was to recognize the efficiency of the suggested counseling program in the adjustment of the unwanted behavior of the students of the institute of physical education and sports during the period of basic training ( licence ) in the university of Algiers 3. the survey was held out on a sample of 407 students of the institute of physical education and sports in the university of Algiers 3. They were randomly selected in a regular way , and in order to collect the data of the study and check its objectives . an experimental methodology has been used because it is considered the most suitable for the nature of the study . but for Data collection tools. we used books and references in addition to the use of metrics represented in the scale of fraud in examinations of HassainiGhania that consist of 36 word phrases and the agressif behavior scale of Arnold buss . and Mark Perry in 1992 consisting of 4 dimensions and 29 word phrases Statiscal treatment was carried out using the statistical package of social sciences SPSS , where the results of the study as follows: -There are statistically significant differences in both orientation towards cheating in exams and aggressive behavior among students of the Institute of Physical Education and Physical according to the test variable (tribal - post) for the control group -There are statistically significant differences in both orientation towards cheating in exams and aggressive behavior among students of the Institute of Physical Education and Physical according to the test variable (tribal - post) for the experimental group -There are statistically significant differences in both orientation towards cheating in exams and aggressive behavior among students of the Institute of Physical Education and Physical according to the test variable (tribal - post) for the post-test variable Titre de l'étude : Le rôle du conseilpsychologiquedans la modification des comportementsindésirables chez les étudiants de l'Institutd'éducation physique et sportive. L'étudeavait pour objectif :d'essayerd'identifierl'efficacité du programme de conseillingproposé pour modifier les comportementsindésirables chez les étudiants de l'Institutd'éducation physique et sportive au stade de la formation de base (license ) de l'Universitéd'Alger 3. L'étude a étémenéesur un échantillon de 407 étudiants et étudiantes de l'Institutd'Education Physique et Sportive de l'Universitéd'Alger 3, ilsontétéchoisis de manièrealéatoiresystématique, et afin de collecter les données de l'étude, et de vérifiersesobjectifs. , la méthodeexpérimentale a étéutilisée, car elleestappropriée et la nature du sujet. Mais en ce qui concerne les outils de collecte de données, nous sommesutulisées s des livres et des références, en plus l'utulisationdes échellesreprésentéesdansl'Exam Cheating Scale de (HusseiniGhaniyeh " 2010 "), qui se compose de 36 phrases, et l'échelle de comportementagressif de (" Arnold Bus" A. Buss" et "Mark Perry" M. Perry" en 1992) composé de 4 dimensions et 29 phrases. Le traitementstatistique a étéeffectué à l'aide du l'ogicielstatistique pour les sciences socialesspss, où les résultats de l'étudesont les suivants: - Il existe des différencesstatistiquementsignificativesdans la tendance à la tricherie aux examenset aux comportementsagressifs chez les élèves de l'Institutd'éducation physique et des sports selon la v
Description: 289 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8250
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.790.1612.pdf11.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.