Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8249
Title: أثر سمات شخصية أستاذ التربية البدنية والرياضية في تحقيق التفاعل الاجتماعي لدى تلاميذ الطور الثانوي
Other Titles: مقاربة تتمحور حول البعد النفس تربوي
Authors: ضامن, بوبكر
Keywords: التربية البدنية
الجوانب النفسية
التفاعل الإجتماعي
تلاميذ الثانوية
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت الدراسة الى محاولة التعرف على درجة سمات شخصية أستاذ التربية البدنية والرياضية ومدى تأثيرها ‏على التفاعل الاجتماعي لدى التلاميذ في الطور الثانوي ‏ أجريت الدراسة على عينة قوامها (412) تلميذ وتلميذة، و(15) أستاذ من بعض ثانويات ولاية بجاية، تم ‏اختيارها بطريقة عشوائية منتظمة، ولجمع البيانات الخاصة بالدراسة وللتحقق من أهدافها تم استخدام ‏المنهج الوصفي التحليلي لأنه ملائم لطبيعة الموضوع.‏ فيما يخص أدوات جمع البيانات استندنا الى الكتب والمراجع بالإضافة الى استخدام مقاييس تمثلت في: (مقياس ‏سمات الشخصية لـ أماني عبد الوهاب عبد المقصود 2017) المتكون من أربعة ابعاد و (61) عبارة، ومقياس ‏‏(التفاعل الاجتماعي لـ محمد النوبي محمد علي 2010 )المتكون من اربع أبعاد و (21) عبارة ومقياس (الالفة لـ رايت ‏ستون) المتكون من (10) نماذج، وكل نموذج يحتوي على مجموعة من المؤشرات.‏ تم المعالجة الإحصائية باستخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (‏SPSS‏)، حيث جاءت نتائج الدراسة ‏على النحو التالي: ‏ ‏- تتأثر سمات شخصية أستاذ التربية البدنية والرياضية بالخبرة والمستوى الاكاديمي.‏ ‏- تختلف مستويات التفاعل الاجتماعي لدى التلاميذ باختلاف درجة سمات شخصية أستاذ التربية البدنية ‏والرياضية.‏ ‏- تنعكس سمات شخصية أستاذ التربية البدنية والرياضية على مستويات التفاعل الاجتماعي لدى التلاميذ ‏وفق طبيعة النشاط (فردي، جماعي)‏ L'étude visait à tenter d'identifier le degré de traits de personnalité du professeur d'éducation physique et sportive et leur impact sur l'interaction sociale des élèves du secondaire. L'étude a été menée sur un échantillon de (412) élèves, garçons et filles, et (15) enseignants de certaines écoles secondaires de wilaya de Bejaia, qui ont été sélectionnés de manière systématique et aléatoire. En ce qui concerne les outils de collecte de données, nous nous sommes utilisées des livres et des références, en plus on a utulisées des mesures représentées dans : (Amani Abdel Wahab Abdel Maqsoud 2017 Personal Attributes Scale), qui se compose de quatre dimensions et (61) phrases, et l'échelle d'interaction sociale par Muhammad Al-Nubi Muhammad Ali 2010) composé de quatre dimensions et (21) phrases et d'une échelle (familiarité avec Wright Stone) composée de (10) modèles, et chaque modèle contient un ensemble d'indicateurs. Le traitement statistique a été effectué à l'aide du paquet statistique pour les sciences sociales (SPSS), où les résultats de l'étude sont les suivants : - Les traits de personnalité d'un professeur d'éducation physique et sportive sont influencés par l'expérience et le niveau académique - Les niveaux d'interaction sociale entre les étudiants varient selon le degré de traits de personnalité du professeur d'éducation physique et sportive - Les traits de personnalité du professeur d'éducation physique et sportive se reflètent sur les niveaux d'interaction sociale des étudiants selon la nature de l'activité (individuelle, groupe). The study aimed to try to identify the degree of personality traits of the professor of physical and sports education and the extent to which it affects the social interaction of pupils in the secondary level. The study was conducted on a sample of (412) pupils and (15) professors from some of the high schools of the state of Bejaia, selected in a regular random manner, and to collect data on the study and to achieve its objectives the analytical descriptive approach was used because it is appropriate for the nature of the subject. With regard to data collection tools, we based on books and references, as well as the use of measures such as: (Amani Abdul Wahab Abdul Maksoud 2017) consisting of four dimensions and (61) words, a scale (social interaction of Mohammed Nubian Muhammad Ali 2010) consisting of four dimensions and (21) words and a scale (familiarity of Wright stone) consisting of (10) models, and each model containing: -The personality characteristics of P.E. teachers are influenced by professional knowledge and academic level. -The level of students' social communication varies with the personality characteristics of PE teachers. -The personality characteristics of P.E. teachers are reflected in the level of students' social interaction, which depends on the nature of activities (individual, collective).
Description: 262 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8249
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.790.1611.pdf12.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.