Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8243
Title: الإتصال التربوي الشفوي و علاقته بالأداء الحركي عند تلاميذ الطور الثانوي
Other Titles: دراسة ميدانية لثانويات الأقسام النهائية لدائرة بوسعادة
Authors: بلواضح, شاكر
Keywords: الاتصال التربوي الشفوي
الأداء الحركي
تلاميذ الطور الثانوي
دائرة بوسعادة
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت الدراسة إلى مساعدة الأستاذ و التلميذ في معرفة الطرق الصحيحة للتواص التربوي الايجابي و معرفة علاقة الاتصال التربوي الشفهي عل تعلم مختلف المهارات الرياضية عند تلاميذ الأقسام النهائية ، ومحاولة الكشف عن مدى معرفة كل من الأستاذ و التلميذ لمهارات الاتصال التربوي ، وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية: -1 هل توجد علاقة بين مهارة الحديث و الأداء الحركي عند تلاميذ الأقسام النهائية . -2 هل توجد علاقة بين مهارة الاستماع و الأداء الحركي عند تلاميذ الأقسام النهائية . -3 هل توجد علاقة بين مهارة السؤال و الأداء الحركي عند تلاميذ الأقسام النهائية . استخدم الباحث المنهج الوصفي لملائمته موضوع الدراسة الحالية على عينة قوامها ) 333 ( تلميذ تم اختيارها بطريقة عشوائية قصدية اي اختيار قسم بطريقة القرعة من كل ثانوية من ثانويات مدينة بوسعادة أي ما نسبته %13 ( من المجتمع الأصلي للتلاميذ والبالغ عدده 2332 ، اما بخصوص عينة الأساتذة فقد تم أخذها ( بطريقة الحصر الشامل) 21 ( أستاذ من ثانويات مدينة بوسعادة. واستخدم الباحث أداء الاستبانة قامت بتطويرها والتأكد من صدقها وثباتها، حيث تكونت في صورتها النهائية من 22 ( سؤال خاص باستبيان الأساتذة و ) 20 ( سؤال خاص باستبيان التلاميذ موزعة على ثلاثة مجالات، هي: (مهارة الاستماع، مهارة التحدث، مهارة السؤال. وبعد جمع البيانات واستخدام التحليلات الإحصائية المناسبة للإجابة على تساؤلات الدراسة، حيث توصلت إلى النتائج الآتية: -1 توجد علاقة قوية بين مهارة الحديث و الأداء الحركي عند تلاميذ الأقسام النهائية . -2 توجد علاقة قوية بين مهارة الاستماع و الأداء الحركي عند تلاميذ الأقسام النهائية . -3 توجد علاقة قوية بين مهارة السؤال و الأداء الحركي عند تلاميذ الأقسام النهائية . The study aimed at helping the teacher and the student to understand the correct ways of positive educative communication, and knowing the relation of Oral Educative Communication to learn a different sports skills for high school final classes students, Attempting to detect the extent of the teacher and the student awareness to Educative Communication skills And that is through answering the following questions : 1- Is there a relation between speaking skills and kinetic skills of high school final classes students ? 2- Is there a relation between listening skills and kinetic skills of high school final classes students ? 3- Is there a relation between asking skills and kinetic skills of high school final classes students ? The researcher used the descriptive approach for its suitability to the subject of the current study on sample of 300 student randomly selected.drawing out a class from each high school in Bou saada town which means 13 per centage from the original students community which is 2304 individuals. As for the teacher sample , it was used The comprehensive inventory method 21 teachers from all over the high schools in Bou saada town. A survey (questionnaire) was used by the researcher after revising it to consist of 24 questions involving the three skills( speaking , listening and asking ) for students After collecting data and the use of appropriate statistical analysis to answer the study questions ,where I reached the following results : 1- There is a relation between speaking skills and kinetic skills of high school final classes students 2- There is a relation between listening skills and kinetic skills of high school final classes students 3- There is a relation between asking skills and kinetic skills of high school final classes students
Description: 248 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8243
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1574.790.pdf11.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.