Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8239
Title: الانتقاء وفق المستوى البدني والاتجاه النفسي للتلاميذ للالتحاق بالثانوية الرياضية تخصص كرة اليد16-15
Other Titles: دراسة ميدانية بالثانوية الرياضية درارية الجزائر
Authors: زراري, حمزة
Keywords: الاتجاه النفسي
التعليم الثانوي
كرة اليد
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة المستوى البدني والاتجاه النفسي لانتقاء التلاميذ للالتحاق بالثانوية الرياضية تخصص كرة اليد، والتعرف على العلاقة بين المستوى البدني والاتجاه النفسي في عملية الانتقاء للتلاميذ للالتحاق بالثانوية، حيث تم استخدام المنهج الوصفي على عينة تمثلت في تلاميذ الثانوية الرياضية قسم كرة اليد، والبالغ عددهم (40) تلميذا، ولقد استخدم الباحث الاختبارات البدنية، ومقياس الاتجاه النفسي كوسيلة لجمع البيانات، وتمت المعالجة الإحصائية باستعمال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية الإصدار الثالث والعشرون SPSS 23 ، واسفرت النتائج إلى أن مستوى التلاميذ في الاختبارات البدنية يقع عند مستوى متوسط للاختبارات الآتية (اختبار ركض 30 متر، اختبار ثلاث حجلات، اختبار الوثب العمودي لسارجنت، اختبار ركض 540 متر، اختبار الدوائر المرقمة، اختبار دوران الجذع)، باستثناء اختبارين هما ( اختبار رمي كرة طبية زنة 2 كغ ، واختبار ثني الجذع من الوقوف) والذان يقعان عند مستوى جيد، وتمحور مستوى التلاميذ لأبعاد مقياس الاتجاه النفسي بين مستوى ضعيف تمثل في البعد (النشاط البدني كخبرة اجتماعية) الى متوسط والذي تمثل في الابعاد (النشاط البدني للصحة واللياقة، النشاط البدني كخبرة توتر ومخاطرة، النشاط البدني كخبرة جمالية، النشاط البدني لخفض التوتر، النشاط البدني كخبرة للتفوق الرياضي)، في حين توصلنا الى عدم وجود علاقة دالة احصائيا بين كل بعد من الابعاد التالية والاختبارات البدنية (النشاط البدني كخبرة اجتماعية، النشاط البدني للصحة واللياقة، النشاط البدني كخبرة توتر ومخاطرة، النشاط البدني لخفض التوتر، النشاط البدني كخبرة للتفوق الرياضي) في حين توجد علاقة دالة احصائيا بين كل من بعد النشاط البدني كخبرة توتر ومخاطرة واختبار دوران الجذع، وبين بعد النشاط البدني كخبرة توتر ومخاطرة واختبار ثني الجذع، كما توصلنا الى عدم وجود علاقة دالة احصائيا بين الدرجة الكلية للمقياس والاختبارات البدنية قيد الدراسة This studyaimed to identify the student'sphysicallevel and psychologicaltendency in theirselection to join The Sports High School, Handball discipline. As well as determining the relationshipbetweenthem in the selectionprocess. This studyisbased on a descriptive approach, with a sample of () studentsfrom the Sports High school, handball section, using Physical tests and PsychologicalTendencyScale to collect data, thenapplying a statisticaltreatment of data with " SPSS 23 ". The resultsrevealedthat: the student'slevelisaverage for the following tests (30 meters running test, Three rollers test, Vertical Jump Test ( Sargent Jump), 540 meters running Test, EnumeratedCircles Test, Torso Rotation Test), whistle The medicineballthrow test ( 2 KG) and the Torsobending test in a standing position revealedthat the studentslevelis Excellent. The psychologicalTendency Test resultsshowedthat the studentslevel diverge between the different test dimensions fromWeak for (the Physical Activity as a social experience) to average for the dimensions (health and fitness, P A as an Experience of stress and risk, P A as an Aestheticexperience, PA to reduce stress, PA as an experience of Athletic Excellence), meanwhile, I found no statisticalsignificancewhichmeans no relationshipbetweeneach of the following dimensions and physical tests (PA as a social experience, PA for health and fitness, PA as stress and riskexperience, PA to reduce stress, PA as an experience of Athletic Excellence) when the two dimensions (stress and riskexperience and the torso rotation test) and (PA as stress and riskexperience and the torsobending test) are statisticallysignificant, finally the research lead us to concludethat thereis no statisticalsignificance concerning the total score of the Psychological test and the physical tests Cette étude visait à identifier le niveau physique et la tendance psychologique de l'élève dans sa sélection pour intégrer le lycée sportif, discipline de handball. En plus de déterminer la relation entre eux dans le processus de sélection. Cette étude est basée sur une approche descriptive, avec un échantillon de () élèves du lycée des sports, section handball, utilisant des tests physiques et une échelle de tendance psychologique pour collecter des données, puis appliquant un traitement statistique des données avec "SPSS 23". Les résultats ont révélé que: le niveau de l'élève est moyen pour les tests suivants (test de course de 30 mètres, test de trois rouleaux, test de saut vertical (Sargent Jump), test de course de 540 mètres, test de cercles énumérés, test de rotation du torse), sifflet Le médecine-ball le test de projection (2 KG) et le test de flexion du torse en position debout ont révélé que le niveau des élèves est Excellent. Les résultats du test de tendance psychologique ont montré que le niveau des élèves divergent entre les différentes dimensions du test, de Faible pour (l'activité physique en tant qu'expérience sociale) à la moyenne pour les dimensions (santé et forme physique, l'AP comme expérience de stress et de risque, l'AP comme Expérience esthétique, PA pour réduire le stress, PA comme expérience d'excellence athlétique), quant à moi, je n'ai trouvé aucune signification statistique, ce qui signifie aucune relatio
Description: 159 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8239
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1530.790.pdf11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.