Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8232
Title: النشاط الرياضي الترويجي وأثره على درجة التوافق النفسي العام لدى تلاميذ المرحلة الثانوية 15- 17 سنة
Other Titles: دراسة مقارنة بين التلاميذ الممارسين وغير الممارسين للنشاط الرياضي الترويحي ببعض ثانويات ولاية تيارت
Authors: بن علي, عدة
Keywords: النشاط الرياضي
التكيف النفسي
التعليم الثانوي
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: أهمية الدراسة: دراسة العلاقة بين النشاط الرياضي الترويحي والتوافق النفسي العام لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. مجتمع البحث:تَمَثَّل المجتمع الأصلي للبحث في سبع وخمسين (57)مؤسسة تربوية، تمّ اختيار عشر (10) مؤسسات عشوائيا؛ عن طريق القرعة. عدد التلاميذ المختارين سبعة آلاف وتسعمائة (7900) تلميذ؛ ممارس وغير ممارس للنشاط الرياضي الترويحي، اختير منهم 20%، بما يمثل ألفا وخمسمائة وثمانين (1580) تلميذا؛ ممارسين وغير ممارسين للنشاط الرياضي الترويحي. عينة البحث: شملت المجموعة الأولى تسعين(90) تلميذا وسبعين (70) تلميذة، يمارسون النشاط الرياضي الترويحي، أما المجموعة الثانية ستة وخمسين (56) تلميذ، ومئة (100) تلميذة لا يمارسون أي نشاط رياضي ترويحي. Recreational sports activity and its impact on the general psychological compatibility of secondary school pupils (15-17) Importance of the study: Study of the relationship between recreational sports activity and general psychological compatibility in secondary school students. Research community: Representing the original research community in 57 educational institutions, 10 institutions were randomly selected; By drawing lots. The number of pupils selected is 7,000 and 900 (7900); practitioners and non-recreational athletes, 20% of whom were selected, representing 1580pupils; Practitioners and non-recreational sports. Search sample: The first group included 90 pupils and 70 pupils, engaged in recreational sports, 56 students, and 100 students who did not engage in recreational sports. General conclusion: The results of the General Psychological Compatibility Test for Secondary School Pupils are aimed at the overall goal of research, which indicates the positive contribution of recreational sports physical activity to the overall psychological compatibility of practicing students. L'activité sportive récréative et son impact sur la compatibilitépsychologiquegénérale des élèves du secondaire (15-17 ans) Importance de l'étude : ?tude de la relation entre l'activité sportive récréative et la compatibilitépsychologiquegénérale chez les élèves du secondaire. Communauté de recherche: Représentant la communauté de recherche originale dans 57 établissementsd'enseignement, 10 établissementsontétésélectionnés au hasard; Par tirage au sort. Le nombred'élèvessélectionnésest de 7000 et 900 (7900); Un praticien et un athlète non créatif, dont 20% ontétésélectionnés, représentant 1580 élèves; Praticiens et sports non créatifs. ?chantillon de recherche : Le premier groupecomprenait 90 élèves et 70 élèves, pratiquant des sports récréatifs, 56 élèves et 100 élèves qui ne pratiquaient pas de sports récréatifs. Conclusion générale : Les résultats du Test général de compatibilitépsychologique pour les élèves du secondairevisentl'objectif global de la recherche, qui indique la contribution positive de l'activité physique sportive récréative à la compatibilitépsychologiqueglobale des élèvespratiquants.
Description: 164 ص
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8232
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1513.790.pdf7.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.