Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8231
Title: علاقة المدرب والتحفيز برفع مستوى دافعية الانجاز الرياضي لدى لاعبي الجمباز
Other Titles: دراسة ميدانية لنادي الجزائر الوسط للجمباز ولاية الجزائر العاصمة
Authors: لقوقي, أحمد
Keywords: المدرب
الجمباز
دافعية الانجاز
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: تمثلت دراستنا في التساؤل الاتي " ما علاقة المدرب والتحفيز في رفع مستوى دافعية الانجاز الرياضي لدى لاعبي الجمباز؟" كما جاءت الفروض على النحو التالي" ما مستوى دافعية الانجاز الرياضي لدى لاعبي الجمباز" أما الفرضية الثانية " توجد علاقة ذات دالة إحصائية بين المدرب و دافع النجاح لدى لاعبي الجمباز"أما الفرضية الثالثة " توجد علاقة ذات دالة إحصائية بين المدرب و دافع تجنب الفشل لدى لاعبي الجمباز. أما الفرضية الرابعة والخامسة كانت بعلاقة التحفيز المادي و(دافع النجاح - دافع تجنب الفشل ) .واما الفرضية السادسة والسابعة كانت بعلاقة التحفيز المعنوي و(دافع النجاح - دافع تجنب الفشل ) .حيث هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى دافعية الانجاز الرياضي لدى لاعبي الجمباز علاقة المدرب ودافعية الانجاز الرياضي للاعبي الجمباز وكذا علاقة التحفيز المادي والمعنوي ودافعية الانجاز الرياضي للاعبي الجمباز. كما اعتمدنا على منهج دراسة الحالة والذي يعتبر شكل من أشكال التحليل الوصفي الذي يكثر استخدامه في الدراسات المسحية لوصف أسلوب الدراسات المسحية وتكونت عينة الدراسة من 50 لاعب جمبازمن نادي الجزائر الوسط للجمباز لولاية الجزائر العاصمة من فئات مختلفة وتتراوح أعمارهم بين (07 - 27) سنة، ومن فئة الذكور والإناث، وتم اختيارها بطريقة عمديه، حيث تم توزيع 50 استمارة تم استرجاعها كلها. تم تطبيق أدوات الدراسة خلال الفترة الممتدة بين 20 نوفمبر إلى غاية 30ديسمبر سنة 2019. كما تمثل المتغيرات المستقلة في المدرب الرياضي والتحفيز و أما المتغيرات التابعة تتحدد في بدافعية الانجاز الرياضي وتم قياس الثبات بطريقة تطبيق معامل بيرسون وذلك بعد ما عرض على مجموعة من المحكمين دكاترة مختصين في المجال الرياضي ولقد تم استخدام مقياس (دافع النجاح - دافع تجنب الفشل) والذي يتكون من 20 عبارة وهذا بإتباع مقياس متدرج مكون من خمسة مستويات صمم هذا المقيا س من طرف العالم "جون ولس وتعريب الدكتور "حسن علاوي" واما بالنسبة للمقياس المتعلق بين اللاعبين والمدرب فكان من تصميم الباحثين (خايتن و ستميالوف) ويتكون من 24 عبارة متعلق باراء اللاعبين ومدربهم .وصمم استبيان من طرف الباحث ويتكون من 12 عبارة تصب في المحفزات المادية 10 عبارة تصب في المحفزات المعنوية للاعبي الجمباز . حيث أسفرت هذه الدراسة على صحة الفرضية العامة بنسبة 84.66% ا انه توجد علاقة بين المدرب والتحفيز ودافعية الانجاز الرياضي لدى لاعبي الجمباز.بالاضافة الى ان التحفيز المعنوي اقوى من التحفيز المادي لدى لاعبي الجمباز . The Relationship Between the Coach and Motivation in Raising the Level of Athletic Achievement Motivation Among Gymnastics Our study was represented in the following question: "What is the relationship between coach and motivation in raising the level of motivation for athletic achievement among gymnasts?" The hypotheses were as follows: "The first hypothesis: What is the level of motivation for athletic achievement among gymnasts?" As for the second hypothesis, there is a statistically significant relationship between the coach and the motivation for success among gymnasts. As for the third hypothesis, it is that there is a statistically significant relationship between the coach and the motivation for avoiding failure among gymnasts. As for the fourth and fifth hypotheses, they relate to financial motivation and the motivation for success (the motive to avoid failure. As for the sixth and seventh hypothesis, it relates to moral stimulation and psychological preparation for success (avoiding failure). Where this study aimed to identify the level of motivation for athletic achievement of gymnasts and the relationship of the coach and the motivation of sports achievement of these players, as well as the relationship of material and moral motivation and the motivation of sports achievement for them. We also adopted the case study approach, which is considered a form of descriptive analysis that is frequently used in survey studies to describe the method of these studies. The sample of the study consisted of 50 gymnasts from the Central Algeria Gymnastics Club for the wilaya of Algiers from different categories, and their ages ranged between (07-27) years, and from the male and female category, and they were deliberately chosen, and 50 completed and retrieved forms were distributed. The study tools were applied during the period from 20 November to 30 December 2019. The independent variables are also represented in the athletic trainer and motivation. As for the dependent variables, they are determined in our study by the motivation of athletic achievement. Stability was measured by applying the Pearson Coefficient, after what was presented to a group of arbitrators (academics specialized in the field of sports). We have used the scale (motivation to succeed - motivation to avoid failure), which consists of 20 words and this is by following a graded scale consisting of five levels. This scale was designed by the scholar John Wallis and the translation (to Arabic) of Dr. Hassan Allawi. As for the scale related to the relationship between players and their coach. It was designed by the two researchers (Khaitan and Stamialov) and consists of 24 phrases related to the players 'opinions about their coach. A questionnaire was designed by the researcher and it co
Description: 188 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8231
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1510.790.pdf4.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.