Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8221
Title: أشكال العلاقات الاجتماعية فيما بين التلاميذ المراهقين أثناء ممارسة حصة النشاط البدني الرياضي التربوي وانعكاسعا على التحصيل الدراسي
Other Titles: دراسة حالة ثانويات دائرة حسين داي بالجزائر الوسطى
Authors: توشن, صفية
Keywords: التربية البدنية
علاقات اجتماعية
مراهقين
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أشكال العلاقات الاجتماعية بين التلاميذ المرحلة الثانوية فئة العمر (16-20سنة) أثناء حصة النشاط البدني الرياضي التربوي وانعكاسها على التحصيل الدراسي،وكذا إيضاح أهمية الأنشطة البدنية وما تكتسبه من أبعاد تربوية وخلفية، و تنمية الجانب الاجتماعي و العاطفي وكذا تنمية روح التعاون بين التلاميذ وتحسين العلاقات الاجتماعية، ومعرفة أهمية المشاركة المنتظمة للتلاميذ أثناء ممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي و انعكاسه على التحصيل الدراسي لديهم. و لتحقيق أهداف هذه الدراسة استخدم المنهج الوصفي، وبلغ عدد المجتمع الأصلي لهذه الدراسة 450 تلميذ و تلميذة كلهم من السنة الثالثة ثانوي من ثانويات، ثانويةالثعالبية، ثانوية عائشة أم المؤمنين، ثانوية مالك ابن نبي، ثانوية أحمد زبانة، ثانوية حسيبة بن بوعلي، ببلدية حسين داي ولاية الجزائروسط. تم تصميم استمارة الاستبيان و توزيعها على التلاميذ المختارين للدراسة وكانت العينة عشوائية، وأجري الاستبيان مع أساتذة التعليم الثانوي تصب في نفس موضوع الدراسة وبلغ عدد الأساتذة المبحوثين 12 أستاذا مرسما من مختلف الثانويات المتواجدة ببلدية حسين داي ولاية الجزائر وسط و هذاالاستبيان الهدف منه مقارنة مختلف إجابات التلاميذ والأساتذة في آن واحد من أجل الوصول إلى قبول أو نفي فرضيات الدراسة، و من أجل كل هذا تم إعداد كل البيانات والمعطيات من أجل إحصائها "كمياً و كيفياً" وبالتالي الإجابة على كل التساؤلات المطروحة، والإيجاد نتائج تلك البيانات استخدمت الطريقة الثلاثية من أجل إيجاد النسب المئوية الدالة، إضافة إلى استخدام اختيار كا² من أجل إيضاح الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوي دلالة ألفا = 0,05. This study aims to know the forms of social relations among secondary school pupils in the age group (16-20 years) during the session of the educational sports physical activity and its reflection on academic achievement, as well as clarifying the importance of physical activities and the educational and background dimensions it acquires, developing the social and emotional aspect, as well as developing The spirit of cooperation between pupils and the improvement of social relations, and knowing the importance of regular participation of pupils during the exercise of educational sports physical activity and its reflection on their academic achievement. To achieve the objectives of this study, the descriptive approach was used, and the number of the original community for this study reached 450 male and female students, all of them from the third year of secondary schools, Thaalabiyah High School, Aisha Umm Al Moamenin High School, Malik Ibn Nabi High School, Ahmed Zabana High School, Hassiba Bin Bouali High School, municipality Hussein Dai, state of Algiers, central The questionnaire form was designed and distributed to the selected students for the study, and the sample was random. The interview was conducted with secondary education professors focusing on the same subject of study. The number of the surveyed professors reached 12 professors from different secondary schools located in the municipality of Hussein Day, the wilaya of Algiers. Students and teachers at the same time in order to arrive at the acceptance or denial of the study hypotheses, and for all this, all the data and data were prepared for the purpose of counting them "quantitatively and qualitatively" and thus answering all the questions raised, and finding the results of those data, I used the three-way method in order to find Functional percentages, in addition to using the Ka-squared option in order to clarify the statistically significant differences at the alpha level of significance = 0.05. And through this study, it was concluded: 1 -Third year secondary school pupils love sports and represent a wide space for self-entertainment, and it is useful in developing the psychosocial aspect. Cette étude vise à connaître les formes de relations sociales entre les élèves du secondaire dans la tranche d'âge (16-20 ans) lors de la session de l'activité physique sportive éducative et sa réflexion sur la réussite scolaire, ainsi que de clarifier l'importance des activités physiques et les dimensions éducatives et contextuelles qu'elle acquiert, en développant l'aspect social et émotionnel, ainsi qu'en développant L'esprit de coopération entre les élèves et l'amélioration des relations sociales, et la connaissance de l'importance de la participation régulière des élèves à l'exercice de l'activité physique sportive éducative et sa réflexion sur leur réussite scolaire. Pour atteindre les objectifs de cette étude, l'approche descriptive a été utilisée, et le nombre de la communauté d'origine de cette étude a atteint 450 élèves, garçons et filles, tous issus de la troisième année du secondaire, lycée Thaalabiyah, lycée AishaUmm Al Moamenin, lycée Malik Ibn Nabi, lycée Ahmed Zabana, lycée Hassiba Bin Bouali, municipalité Hussein Dai, état d'Alger, centre. Le questionnaire a été conçu et distribué aux étudiants sélectionnés pour l'étude, et l'échantillon était aléatoire. L'entretien a été mené avec des professeurs du secondaire en se concentrant sur le même sujet d'étude
Description: 328 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8221
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1442.790.pdf4.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.