Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8218
Title: أحمد
Other Titles: فاعلية برنامج مقترح باستخدام الألعاب الحركية في تنمية المهارات الحركية الأساسية الانتقالية وغير الانتقالية لدى أطفال 5-6 المرحلة التحضيرية
Authors: بن قودير
Keywords: الألعاب الحركية
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى إبراز فاعلية برنامج مقترح باستخدام الألعاب الحركية في تنمية المهارات الحركية الأساسية ( الانتقالية و غير الانتقالية ) لدى أطفال المرحلة التحضيرية (5-6 سنوات)،وذلك بتطبيق وحدات تعليمية مقترحة يقع على عاتقها تنمية المهارات الحركية الأساسية الانتقالية و غير الانتقالية وذلك باستخدام المنهج التجريبي على عينة مكونة من 34 طفلا ، 17 طفلا يمثلون المجموعة التجريبية ، و17 طفلا يمثلون المجموعة الضابطة و أجري التكافؤ بينهما ، طبق البرنامج على المجموعة التجريبية دون الضابطة ، وتم استخدام الحزمة الإحصائية (spss)وقد استنتج الطالب الباحث من خلال تطبيق البرنامج ما يلي : "تنمية المهارات الحركية الأساسية غير الانتقالية (الاتزان الثابت،الاتزان المتحرك ، الدوران التكور والامتداد) لدى أطفال المرحلة التحضيرية (5- 6 سنوات) لصالح المجموعة التجريبية وذلك بنسبة تطور كبيرة (ضخمة ) . "تنمية المهارات الحركية الأساسية الانتقالية (الجري ، القفز/ الوثب ، الحجل) لدى أطفال المرحلة التحضيرية (5- 6 سنوات) لصالح المجموعة التجريبية وذلك بنسبة تطور كبيرة جدا (ضخمة ) This study aimed to highlight the effectiveness of a proposed program by using motor games in developing basic motor skills (transitional and non-transitional) among preparatory school children (5-6 years old). It has been done by applying proposed educational units that are responsible for developing basic, transitional and non-transitional motor skills. The experimental approach has been used on a sample of 34 children, 17 children representing the experimental group, and 17 children representing the control group, and equivalence was made between them, the program was applied to the experimental group rather than to the control group. The statistical package (spss) was used and the student researcher concluded by Applying the program as follows: "Development of basic non-transitional motor skills (static balance, moving balance, rotation and extension) among preparatory school children (5-6 years) for the benefit of the experimental group, with a significant and large (huge) development rate. "Development of basic transitional motor skills (running, jumping / jumping, partridge) for children of the preparatory stage (5-6 years) for the benefit of the experimental group with a very large (huge) development rate. La présente étude a pour objectif de mettre en exergue l'efficacité d'un programme proposé axé sur l'usage des jeux de motricité dans le développement des habiletés motricesfondamentales chez les enfants du cycle préparatoire (5-6 ans)à travers l'intégration d'unités d'enseignement conçues spécialement pour améliorer les capacités motrices fondamentales(mobileset immobiles). Dans cette étude la méthode expérimentalea été appliquée à un échantillon composé de 34 enfantsdivisés en deux groupes égaux : 17 enfants représentant le groupe expérimental et 17 enfants représentant le groupe contrôle. Le programme suggéré a été appliqué au groupe contrôle seulement. Le chercheur a utilisé le logiciel statistique (SPSS) qui lui a permis de tirer les conclusions suivantes : -Le développement des habiletés motrices fondamentales immobiles (équilibre fixe, équilibre mobile, mouvement rotatoire, roulade, étirement) chez les enfants du cycle préparatoire (5-6 ans) en faveur du groupe expérimental avec un taux de progrès très élevé (avancé). -Le développement des habiletés motrices fondamentales mobiles (course, saut,saut à cloche-pied) chez les enfants du cycle préparatoire (5-6 ans) en faveur du groupe expérimental avec un taux de progrès très élevé (avancé
Description: 185 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8218
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1440.790.pdf48.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.