Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8214
Title: النشاط البدني الرياضي الترويحي وعلاقته بالخجل الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
Other Titles: دراسة مقارنة بين الممارسين والغير الممارسين للنشاط البدني الرياضي الترويحي
Authors: قواسمية, عيسى
Keywords: النشاط الرياضي
المراهقة
التعليم الثانوي
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى معرفة العلاقة بين ممارسة النشاط البدني الرياضي الترويحي والخجل الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، وأهمية هذا النشاط لهذه المرحلة ومدى مساهمته في إعداد الفرد الصالح من جميع جوانبه ومحاولة الوقوف على مشاكل التلاميذ في هذا السن، كما تهدف هذه الدراسة أيضا الى التعرف على الفروق بين الممارسين وغير الممارسين للنشاط الرياضي الترويحي من خلال درجات الخجل الاجتماعي لديهم. استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لمعالجة مشكلة الدراسة حيث طبق الدراسة على عينة تم اختيارها بطريقة قصدية بلغت 670 تلميذ من المرحلة الثانوية لبعض ثانويات الجزائر وغرداية، منها 384 ممارس للنشاط الرياضي الترويحي و 286غير ممارس، كما استخدم الطالب مقياس الخجل الاجتماعي " لجونز وراسيل" تعريب "محمد الأنصاري". وفيما يخص الجانب الاحصائي فقد استخدم الباحث الوسائل الاحصائية التالية: المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الارتباط ، معامل الارتباط" ت" عند مستوى دلالة 0.05 لتحديد الفروق في درجة الخجل الاجتماعي بين الممارسين وغير الممارسين للنشاط الرياضي الترويحي. وبعد مناقشة النتائج تم التوصل الى أن الأنشطة الرياضية الترويحية ساهمة في التقليل من الخجل الاجتماعي لدى التلاميذ وخلصت الدراسة الى مجموعة من التوصيات أهمها التشجيع على ممارسة الأنشطة الرياضية الترويحية في الوسط المدرسي والاهتمام بهذه الشريحة من المجتمع لجعلهم أفراد صالحين ومعافين جسميا وعقليا This study aims at recognizing the relationship between practicing the physical sporting recreational activity and social shyness for the pupils of secondary school and the importance of this activity for this period as well as the extent of its contribution to form a well-behaved individual, with all his/her sides, and trying to highlight the problems of the pupils at this age. The present study aims also at identifying the differences between the practitioners and non-practitioners of the physical sporting recreational activity through the degree of their social shyness. The researcher has used the analytical descriptive method to treat the problem of the study where he applied it on a non-randomly chosen sample of 670 pupils from secondary school level of some lycées of Algiers and Ghardaia, among them 384 practitioners of the physical sporting recreational activity and 286 non-practitioners; the researcher used also the scale of social shyness of "Johnse and Rasle," in Arabic "Mohamed Ansari." Concerning the statistical part, the researcher used the following means of statistics: Simple Moving Everage (SMA), standard deviation, Correlation Coefficient, and Correlation Coefficient "T" at the level of significance 0.05 in order to determine the differences of the degree of social shyness between the practitioners and non-practitioners of the sporting recreational activities. After discussing the results, it is has been found that the sporting recreational activities have contributed to reduce social shyness for the pupils, and the study deduced some recommendations, the most important of them are encouraging the practice of the sporting recreational activities in the school environment and paying more attention to this category of the society to make them bodily and mentally well-behaved and healthy individuals. Cette étude vise à connaître la relation entre la pratique de l'activité sportive récréative physique et la timidité sociale des lycéens, l'importance de cette activité pour ce cycle et l'étendue de sa contribution à préparer l'individu juste sous tous ses aspects et à tenter de découvrir les problèmes des élèves de cet âge, car cette étude vise également à identifier les différences entre les pratiquants et les sportifs non récréatifs par leur degré de timidité sociale. Le chercheur a utilisé l'approche descriptive et analytique pour traiter le problème de l'étude où il a appliqué l'étude à un échantillon choisi de manière intentionnelle s'élevant à 670 élèves du secondaire de certaines écoles secondaires d'Algérie et de Ghardaia, dont 384 pratiquants de sports récréatifs et 286 ne pratiquent pas. L'étudiant a également utilisé l'échelle de timidité sociale "pour Jones et Russell".Traduction de "Muhammad Al-Ansari. " En ce qui concerne l'aspect statistique, le chercheur a utilisé les méthodes statistiques suivantes: la moyenne arithmétique, l'écart-type, le coefficient de corrélation, le coefficient de corrélation "T" à un niveau de signification de 0,05 pour déterminer les différences de degré de timidité sociale entre praticiens et non pratiquants des sports récréatifs. Après avoir discuté des résultats, il a été conclu que les activités sportives récréatives contribuaient à réduire la timidité sociale des élèves. L'étude s'est conclue par un ensemble de recommandations, dont la plus importante est d'encourager la pratique d'activités sportives récréatives au milieu scolaire et de prêter attention à ce segment de la société pour en faire des individus en forme et en bonne santé tant physiquement que mentalement.
Description: 194 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8214
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1454.790.pdf2.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.