Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8205
Title: الادراك الحس الحركي وعلاقته بالابداع الحركي لدى أطفال الأقسام التحضيرية
Authors: خرشي, سليم
Keywords: ألعاب القوى
الأقسام التحضيرية
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت الدراسة الى التعرف على العلاقة الموجودة بين أحد اهم الابعاد الخاصة بالإدراك الحس حركي وهو إدراك التوازن بنوعيه الحركي والثابت، ومن جهة أخرى قدرات الابداع الحركي، والتي تعتبر أيضا من القدرات العقلية في مجال الحركة فهي تعتمد على المكونات الأساسية للأبداع، (الطلاقة الحركية والمرونة الحركية والاصالة الحركية)، ومن اجل الوصول الى نتائج موثوقة، استعمل الباحث المنهج الوصفي العلائقي الذي يدرس العلاقة بين المتغيرين قيد الدراسة، على عينة قوامها62 مفردة من تلاميذ القسم التحضيري لبعض ابتدائيات مديرية التربية لولاية عنابة، حيث استعمل الباحث، اختباردايتون للإدراك الحس حركي ، واختبار وايرك "weyrck" للأبداع الحركي، وباستعمال المعالجة الإحصائية بواسطة spss، توصلنا الى النتائج التالية: لا توجد علاقة دالة احصائيا بين الإدراك الحس حركي ومكونات الابداع الحركي (الطلاقة، المرونة والاصالة الحركية) عند دلالة معنوية 0.05. 2-لا توجد فروقدالة احصائيا في الابداع الحركي تعزى لمتغيري الجنس وممارسة النشاط الحركي. 3-لا توجد فروق دالة احصائيا في الادراك الحس حركي تعزىلمتغيري الجنس ومتغير ممارسة النشاط الحركي 1. Identifier les capacités de la perception sensorielle motrice ainsi que la créativité motrice en tant que processus mentaux majeurs. 2. Connaissance de la relation entre la perception sensorielle motrice et la créativité motrice, qui est aussi une capacité mentale dans le domaine de mouvement, qui dépend des éléments fondamentaux de la créativité (fluidité motrice, l'originalité et flexibilité motrice) 3.Etudier les différences de créativité motrice et de perception sensorielle motrice dans les variables de sexe chez les enfants pratiquants et non-pratiquants de l'activité motrice. 4. Rechercher le plus grand nombre d'informations sur l'éducation motrice des enfants d'âge préscolaire dans la wilaya d'Annaba, afin de connaître la réalité, les problèmes et d'essayer de trouver des solutions, à l'aide des variables de l'étude. 5. Analyser le curriculum actuel et les méthodes utilisées dans les sections préparatoires. Le chercheur a utilisé l'approche descriptive relationnelle sur un échantillon de 62 élèves des classes préparatoires de la willaya d'Annaba. Le chercheur a également utilisé le test du Dagton de la perception sensorielle motrice, et le test "Weirek" de la créativité motrice. Le chercheur a obtenu les résultats suivants : 1. De manière générale, il n'y a pas de relation entre la perception sensorielle motrice et la créativité motrice. 2. Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans les niveaux de perception sensorielle motrice et de créativité motrice attribuées à la variable de sexe. 3. Il n'existe pas des différences statistiquement significatives dans les niveaux de perception sensorielle motrice et de créativité motrice selon la variable de pratique de l'éducation motrice en faveur des pratiquants. Identify the capabilities of motor sensory perception as well as motor creativity as major mental processes. 2. Knowledge of the relationship between sensory motor perception and secondly the abilities of motor creativity, which is also a Montale ability in the movement field, which depends on the fundamental elements of creativity (motor fluidity, originality and motor flexibility) 3. Know the differences in motor creativity and motor sensory perception in sex variables, practitioners and non-practitioners of motor activity. 4. Try to find as much information as you can about motor education for preschool children in Annaba State to find out about the realities, the problems, and to try to find solutions. 5. Try to criticize the current curriculum and the methods used in the preparatory sections. The researcher used the relational descriptive approach on a sample of 62 students from the preparatory classes of the willayaof Annaba. On the other, the researcher used the dagton test of motor sensory perception, and the "Weirek" test of motor creativity, and using the static processor by the SPSS program. The researcher obtained the following results: 1. The researcher concluded that there was no relationship between sensory motor perception and motor fluidity. 2. There is no relationship between sensory motor perception and motor flexibility. 3. There is a relationship between sensory motor perception and motor originality, which is inversely contrary to the researcher's hypothesis. In general, there is no relationship between sensory motor perception and motor creativity. 4. There are no statistically significant differences in levels of motor sensory perception and motor creativity attributed to the sex variable. 5. There are statistically significant differences in motor sensory perception and motor creativity levels according to the motor education practice variable for practitioners
Description: 250 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8205
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1439.790.pdf13.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.