Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8201
Title: | مدى انعكاس أسلوب الارشاد النفسي في التقليل من الضغوط النفسية لدى تلاميذ البكالوريا الرياضية |
Authors: | مخلوف, بلقاسم |
Keywords: | الارشاد النفسي الضغوط النفسية |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة |
Abstract: | مما لا شك فيه ان الضغوط النفسية هيإحدى المشكلات العصرية التي أثارت اهتمام علماء النفس، منذ القديم، ويتبينلنا هذا الاهتمام في البحوث العلمية التي أجريت خاصة من النواحي الفسيولوجية الهرمونية، وتأثيراته السلبية على صحة الفرد الجسدية،والتلميذ بصفة خاصة والفرد بصفة عامة يواجه في حياته اليومية الكثير من المواقف التي تعترض طريقه وتهدد مستقبله، من هذا المنطلق فرض الإرشاد النفسي نفسه بقوة، مما أدى إلى تعميمه من قبل الجهات المسؤولة في المؤسساتالتريوية. من أجل ذلك كان هدفنا من هذا البحثمحاولة معرفة مستوى تأثير الإرشاد النفسي الرياضي في التخفيف من الضغوط النفسية لدى تلاميذ البكالوريا الرياضية، وهذاباعتماد هذا النوع من الإرشاد في العملية الإرشادية، واستغلال آلياته واستراتيجياته واستثمارها مع محاولة اكتشاف إيجابيات الأنشطة البدنية والرياضية في الوقاية مما قد يعترض التلاميذ من مشكلات أو علاج ما يعترضهم بالفعل من عقبات تحول دون إكمالهم مشوارهم التعليمي بكفاءة وما ينعكس إيجابا على العملية التربوية برمتها. لأجل الشروع في بحثنا هذا الذي اردنا فيه تطبيق تقنيات الإرشاد النفسي الرياضي في مواجهة بعض هذه المشكلات النفسية ،ومن أجل ذلك تم تقسيم البحث إلى جانبين جانب نظري وجانب تطبيقي محاولين من خلالها الجمع بين المعالجة النظرية والتطبيقية للموضوع في ستة فصول. الجانب النظري: احتوى على مدخل عام للبحث و أربعة فصول وهي: مدخل عام كمدخل عام للبحث احتوى على الإشكالية وتحديد المشكلة، الفرضيات، أهمية البحث وأهداف البحث، تحديد المفاهيم، وأسباب اختيار الموضوع، والدراسات السابقة التي تناولت متغيرات البحث ومناقشتها والاستفادة منها.ثم تطرقنا الى الفصل الأول وعنوانه أسلوب الإرشاد النفسي الرياضي: مفهوم الإرشاد النفسي، أهمية الإرشاد النفسي، أنواع الإرشاد النفسي، مجالات تطبيقه، خصائص الإرشاد النفسي، دور الاسلوب الإرشادي في توجيه التلاميذ والفصل الفصل الثاني: الضغوط النفسية يتم التطرق إلى المفهومين بإعطاء لمحة تاريخية عن دراستهما، وتعريفهما والمفاهيم المرتبطة بهما، وعرض النماذج التي فسرتهما، والأسس النظرية والعوامل المؤثرة فيهما، وطرق قياسهما،الفصل الثالث: البكالوريا الرياضية :و يتم التطرق فيه إلى مفهوم البكالوريا الرياضية، تعريف البكالوريا االرياضية، خصائص البكالوريا الرياضية، أنشطة البكالوريا الرياضية ،أما الجانب التطبيقي فيحتوي على الفصل الاول المنهجية المتبعة، يحدد الباحث فيه منهج البحث، مجتمع البحث، عينة البحث، مجالات البحث، أدوات البحث والدراسة الاستطلاعية، اختبار الصدق، الثبـات، الإجراءاتالتنفيذية للدراسة الأساسية والمعالجات الإحصائية المستخدمة،اما الفصل الثاني: عرض وتحليل ومناقشة نتائج البحث يتناول فيه عرض وتحليل نتائج البحث الميدانية الخاصة بالمتغيرات والخاصة بالفرضيات ثم مناقشتها في ضوء الفرضيات، الاستنتاجات العامة ،الاقتراحات There is no doubt that psychological pressure is one of the modern problems that have aroused the interest of psychologists, since ancient times, and we see this interest in the scientific research conducted in particular from the hormonal physiological aspects, and its negative effects on the individual's physical health, the student in particular, and the individual in general. His daily life is a lot of situations that obstruct his way and threaten his future. From this standpoint psychological counseling imposed itself strongly, which led to its generalization by the responsible authorities in the educational institutionsFor this purpose, our goal of this research was to try to find out the level of the impact of psychological and sports counseling in alleviating psychological pressures among students of the sports baccalaureate, and this is by adopting this type of guidance in the counseling process, exploiting its mechanisms and strategies and investing them while trying to discover the advantages of physical and sports activities in the prevention of what may be Pupils object to problems or treatment of obstacles that prevent them from completing their educational journey efficiently, and this will positively affect the entire educational process. In order to initiate our research in which we wanted to apply the techniques of psychological and mathematical counseling in the face of some of these psychological problems, and for that the research was divided into two sides: a theoretical side and an applied side, trying to combine the theoretical and practical treatment of the topic in six chapters. The theoretical aspect: It contains a general introduction to the research and four chapters, namely: a general entrance as a general entrance to the research. It contained the problem and identification of the problem, hypotheses, the importance of research and research objectives, defining concepts, reasons for choosing the topic, and previous studies that dealt with research variables, discussing and benefiting from them. To the first chapter, entitled "Sports psychological counseling": the concept of psychological counseling, the importance of psychological counseling, types of psychological counseling, fieldsCharacteristics of psychological counseling, the role of the counseling method in guiding students and the second chapter: psychological stress The two concepts are dealt with by giving a historical overview of their studies, their definition and concepts associated with th |
Description: | 206 ص. |
URI: | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8201 |
Appears in Collections: | دكتوراه التربية البدنية والرياضية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
د.1427.790.pdf | 2.76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.