Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8190
Title: تأثير خبرة وجنس أستاذ التربية البدنية والرياضية على الرفع من دافعية الأداء المهاري الحركي لدي تلاميذ الطور الثانوي
Other Titles: دراسة ميدانية ببعض ثانويات مدينة الجلفة
Authors: قديد, عمر
Keywords: المدرسون- الكفاءة
التربية البدنية
التعليم الثانوي
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: يعتبر الأستاذ في حصة التربية البدنية و الرياضية من أهم عناصر العملية التعليمية بحيث أنه يقوم بتوجيه التلميذ نحو تحقيق أهدافها عن طريق تغيير و تعديل سلوكه من خلال التأثير في مختلف القنوات التي تحدد هذا السلوك. و من بين ما يسعى له لتحقيق هذا الغرض هو التأثير على دافعية الأداء المهاري الحركي لتلاميذه و التي من شأنها ستؤدي الى تحسين هذا الأداء في مختلف النشاطات الرياضية المدرجة في منهاج التربية البدنية و الرياضية. من هذا المنطلق، جاءت فكرة القيام بدراسة تهتم بتأثير خبرة و جنس الأستاذ في حصة التربية البدنية و الرياضية على الرفع من دافعية الأداء المهاري الحركي لدى تلاميذ الطور الثانوي. لدراسة خبرة الأستاذ، تم تقسيمها الى ثلاثة مكونات و هي: الأقدمية، المكتسبات القبلية و التكوين البيداغوجي. أما نتائج الدراسة، جاءت على النحو التالي: - تتأثر دافعية الأداء الحركي لدى تلاميذ الطور الثانوي ايجابا كلما اتجهت خبرة الأستاذ الى أعلى. - تتأثر دافعية الأداء الحركي لدى تلاميذ الطور الثانوي بجنس الأستاذ و ذالك بنسب متفاوتة حسب التلاميذ. The professor is considered to be one of the most important elements of the educational and physical education class so that he directs the student towards achieving its goals by changing and modifying his behavior by influencing the various channels that define this behavior. Among his endeavors to achieve this purpose is to influence the motivation of the motor skill of his students, which would improve this performance in the various sports activities included in the physical and sports education curriculum. From this standpoint, the idea of carrying out a study concerned with the effect of the professor's experience and gender in the physical and physical education class on raising motivation of the motor skill performance of secondary stage students came. To study the experience of the professor, it was divided into three components: seniority, tribal gains, and pedagogical composition. As for the results of the study, they were as follows: - The motive performance of the secondary stage students is positively affected whenever the experience of the teacher moves up. Motivation of the motor performance in secondary stage pupils is influenced by the gender of the teacher, and this varies according to the pupils. L'enseignant est considéré comme l'un des éléments les plus importants dans le cours d'éducation physique et sportive puisque c'est lui qui oriente et modifie son comportement en influençant sur les différents canaux qui le déffinissent. Parmi ce que tend l'enseignant à réaliser, on trouve la motivation de ses élèves à la performance motrice qui va améliorer leurs performances dans les différentes activités sportives incluses dans le programme d'éducation physique et sportive. De ce point de vue nous est venue l'idée de réaliser une étude portant sur l'effet du sexe et de l'expérience de l'enseignant dans la classe d'éducation physique et sportive sur la motivation des élèves du secondaire à la performance motrice. Afin d'étudier l'expérience de l'enseignant, nous avons défini trois paramettres lesquelles sont : l'ancienneté, la formation pédagogique et les acquis antécédants. Quant aux résultats, ils sont comme suit : - L'expérience de l'enseignant influence positivement la motivation à la performance motrice des élèves du secondaire . - L'influence du sexe de l'enseignant sur la motivation à la performance motrice des élèves du secondaire varie selon les élèves.
Description: 270 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8190
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1379.790.pdf4.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.