Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8187
Title: | تأثير الأحماء على الرفع من دافعية الأداء المهاري الحركي لدى تلاميذ السنة 4 متوسط أثناء حصة التربية البدنية والرياضة |
Authors: | بن حراث, نسيم |
Keywords: | التربية البدنية المراهقة التعليم الثانوي |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة |
Abstract: | سعينا من خلال هذا البحث إلى إبراز تأثير الاحماء على الرفع من دافعية الأداء المهارى الحركي لدى تلاميذ السنة الرابعة من مرحلة التعليم المتوسط وذلك من خلال الكشف عن أهمية الاحماء وأثره على دافعية الإنجاز والدور الذي تلعبه دافعية الإنجاز في تحسين الأداء المهارى الحركي أثناء حصة التربية البدنية والرياضية. وقد اعتمدنا في دراستنا هذه على عينة قوامها 200 تلميذ وتلميذة من أقسام السنوات الرابعة لمرحلة التعليم المتوسط موزعين على بعض متوسطات ولاية بجاية لدراسة دافعية الانجاز، وكذلك عينة مكونة من 25 تلميذ وتلميذة من متوسطة لونيسي مقران لدراسة الأداء المهارى الحركي، واستخدمنا مقياس دافعية الإنجاز للروسي "نيموف" " Nemovوالذي ترجمه للغة العربية بني يونس محمد، كما قام الباحث بتصميم بطارية اختبار لقياس كل من التحمل، تحمل الأداء، السرعة الانتقالية، سرعة الأداء، سرعة الاستجابة، القوة العضلية، القوة المتميزة بالسرعة، الرشاقة والمرونة حسب خصائص أفراد العينة، واسفرت النتائج المتحصل عليها من خلال الدراسة أن: . الاحماء يؤثر على دافعية الإنجاز لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط من خلال تنمية لديهم دافع تحقيق النجاح ودافع تجنب الفشل. . الاحماء يكسب تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط قدرة التحمل وقوة عضلية، وكذلك المرونة والرشاقة. . توجد علاقة دالة احصائيا على ان الاحماء يزيد من دافعية الأداء المهارى الحركي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط ويحسن مستواهم. L'impact d'échauffement sur la levée de la motivation et du rendement habilitée moteur (motricité) chez les élèves de quatrième année moyen en séance d'éducation physique et sportive. Le but principal de cette étude consiste à déterminer le rôle des échauffements pour développer la motivation d'accomplissement des apprenants du cycle moyen et comment ils laissent des impacts sur leur performance -habilité moteur. L'échantillon de la recherche contient (200) élèves des deux sex - class terminales de l'enseignement moyen de différent C.E.M de Bejaia, et échantillon de 25 élèves pour étude la capacité motrice et physique Les outils de la recherche utilisés sont représenté par le teste de la motivation d'accomplissement réalisé par " nemov " traduit en langue araba par " Mohamed Beni Youness " et nous l'avant adapté aux caractéristiques de l'échantillon. Et batteries de test pour mesurer endurance et la vitesse transitoires et la vitesse de rendement de réaction et de la force musculaires et force qui est caractérisée par la vitesse, l'agilité et la souplesse selon les caractéristiques de chaque élément de l'échantillon A partir de cette étude ; les résultats ont démontré que : -les échauffements influence sur la motivation d'accomplissemt chez les élèves du cycle moyen, parce qu'ils développement la volonté de réussir et d'évité l'échec. -les échauffements acquièrent de l'endurance et la force musculaire chez les élèves cycle moyen. -l'échauffement augmente la souplesse et l'agilité de l'élève lors de ses déplacements. -il existe une collération statiquement significative entre l'échauffement et l'amélioration de la compétence de performance des élèves du collège The effect of warm-up on the increase in the motivation of motor skill performance among middle school students during the physical and sports education class. Through this research, we sought to highlight the effect of warm-up on the increase in the motivation of motor skill performance among students of the fourth year of intermediate education through the disclosure of the importance of warm-up and its impact on achievement motivation and the role that the achievement drive plays in improving motor skill performance during the share of physical and sports education In this study, we relied on a sample of (200) pupils from the fourth year sections of the intermediate education stage distributed over some averages of the governorate of Bejaia for an achievement motivation study, as well as a sample of (25) pupils and pupils from a medieval Lunissi headquarters to study motor skill performance, and we used the achievement motivation measure For the Russian "Nemov", which was translated into Arabic by Bani Younis Muhammad, the researcher also designed a test battery to measure both endurance, performance protection, transition speed, performance speed, response speed, muscle strength, strength characterized by speed, agility and flexibility, according to the sample members. The results obtained through the study resulted in: Warm-up affects achievement motivation among middle school students through development, which has the drive to achieve success and the motive for avoiding failure. - A warm-up for middle school children will gain endurance and muscle strength. - A warm-up increases the flexibility and agility of a student in intermediate education. - There is a statistically significant relationship thatwarms up the motive for motor skill performance improves their level |
Description: | 182 ص. |
URI: | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8187 |
Appears in Collections: | دكتوراه التربية البدنية والرياضية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
د.1366.790.pdf | 9.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.