Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8181
Title: سمات شخصية المربي وعلاقتها باستخدام التغذية الراجعة أثناء حصة التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الثانوي
Other Titles: مقاربة ذات بعد نفسي تربوي في بعض ثانويات ولاية بجاية
Authors: رحموني, عبد المجيد
Keywords: التغذية الراجعة
التربية البدنية
المراهقة
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على علاقة بعض سمات شخصية المربي(أستاذ التربية البدنية والرياضية) ومستوى استخدامه للتغذية الراجعة، ومدى تأثير هذه السمات على توظيف التغذية الراجعة أثناء الحصة، كما هدفت الى معرفة ما اذا كانت هناك فروق في توظيف التغذية الراجعة لدى المربي تبعا لمستوى بعض سماته الشخصية (تحمل المسؤولية، الثقة بالنفس، الاتزان الانفعالي، الانطوائية). ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمد الباحث على المنهج الوصفي الارتباطي، وتكونت عينة الدراسة من 90 أستاذ للتربية البدنية والرياضية موزعين على مستوى ثانويات ولاية بجاية، وتمثلت ادوات الدراسة في مقياس سمات الشخصية للدكتورة "أماني عبدالمقصود" واستبيان للتغذية الراجعة تمت صياغته من خلال الاطلاع على مختلف الأطر النظرية والدراسات السابقة، وقد خلصت الدراسة الى النتائج التالية: -توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيا بين (سمة تحمل المسؤولية- الثقة بالنفس- الاتزان الانفعالي) ومستوى استخدام التغذية الراجعة لدى المربي. -توجد علاقة ارتباطية سالبة وعكسية دالة احصائيا بين سمة الانطوائية ومستوى استخدام التغذية الراجعة لدى المربي. -توجد فروق ذات دلالة إحصائيةفي استعمال التغذية الراجعة أثناء حصة التربية البدنية والرياضية تبعا لمستوى سمات شخصية المربي The aim of this study is to identify the relationship between some characteristics of the personality of the teacher of physical and sports education and the level of his use for feedback, the extent of the effect of these characteristics on the use of feedback during the session, and to find out if there are differences in the use of feedback by the educator according to the level of some personal characteristics (Responsibility, self-confidence, emotional balance, introversion) In order to achieve the objectives of the study, the researcher relied on the descriptive approach. The study sample consisted of 90 teachers of physical education and sports distributed at the level of the secondary level of the destrict of Bejaia. The tools of the study were the personality traits of Dr. AmaniAbdelmaksoud and a feedback questionnaire and previous studies, The study concluded the following results: - The existence of a positive correlational relationship is statistically significant between) the attribution of responsibility, self-confidence, emotional equilibrium function( and the level of use of feedback by the educator during the session of physical education and sports. -The presence of a negative and inversed correlated relationship between the introductions and the level of use of feedback by the educator during the physical education and sports lesson -There were statistically significant differences in the use of feedback during the session of physical education and sports depending on the level of personality traits of the educators. Le but de cette étude est d'identifier la relation entre certaines caractéristiques de la personnalité de l'enseignant d'éducation physique et sportive et le niveau de son utilisation pour le feedback, l'étendue de l'effet de ces caractéristiques sur l'utilisation du feedback pendent le cours, et pour savoir s'il existe des différences dans l'utilisation du feedback par l'éducateur selon le niveau de certaines caractéristiques personnelles (Responsabilité, confiance en soi, équilibre émotionnel, intervention). Afin d'atteindre les objectifs de l'étude, le chercheur s'est appuyé sur l'approche descriptive. L'échantillon d'étude était composé de 90 professeurs d'éducation physique et sportive répartis au niveau du secondaire du quartier de Bejaia. Les outils de l'étude étaient les traits de personnalité du Dr AmaniAbdelmaksoud et un questionnaire de rétroaction et des études antérieures, L'étude a conclu les résultats suivants: - L'existence d'une relation corrélationnelle positive est statistiquement significative entre) l'attribution de la responsabilité, la confiance en soi, la fonction d'équilibre émotionnel (et le niveau d'utilisation de la rétroaction par l'éducateur pendant la session d'éducation physique et sportive. - La présence d'une relation corrélée négative et inversée entre les introductions et le niveau d'utilisation du feedback par l'éducateur pendant le cours d'éducation physique et sportive. - Il y avait des différences statistiquement significatives dans l'utilisation du feedback pendant la session d'éducation physique et sportive selon le niveau des traits de personnalité des éducateurs
Description: 267 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8181
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1365.790.pdf7.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.